P
Intet Intet skrev:
Jo. Varje gång de själva vinner på det.
Det är inte alltid.

Idag åkte jag förbi Teslastrejkvakternas läger. Stannade denna gång och gick ut och pratade med dom. De var två, den ene jobbade fackligt på halvtid i ett annat bolag och den andre fick jag ingen rätsida på vem han var. De strejkande var på fackliga utbildningar, åtminstone ibland, men de agerar vanligtvis inte strejkvakter.
Strejkvakterna trodde att det skulle bli en mycket långdragen historia.

BirgitS
Enligt IF Metalls Simon Petersson är drygt hälften av bilmekanikerna i Teslas Sverigebolag organiserade i IF Metall. Samtliga IF Metallmedlemmar är uttagna i strejk.
– Antalet som strejkar har ökat. Den senaste siffran jag har är från dagen innan julafton och då var 61 personer uttagna i strejk. Totalt finns mellan mellan 100 och 120 personer inom IF Metalls avtalsområde.
Teslas svenska presschef Maria Lantz vill inte låta sig intervjuas för denna artikel, men skriver i en kommentar bland annat att det svenska bolaget under 2024 ”infört tjänstepension redan från 22 års ålder, årlig löneökning för samtliga anställda samt deltidspension”.
https://www.dn.se/ekonomi/teslakonflikten-hettar-till-utan-losning-i-sikte/

Så lite fattades tydligen när strejken inleddes vid en jämförelse med kollektivavtalet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Då man nu ser vad Muskovitj håller på med i övrigt så är det väl ingen nyhet att han dels anser sig stå över alla lager, dels inte accepterar att facklig verksamhet överhuvudtaget förekommer, och dels vill skrota alla demokratier och ersätta med antingen rikemansdiktaturer eller ryssockupation.

Är någon på fullaste allvar förvånad att det inte går att få ett avtal till stånd med en sådan figur?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
I Frankrike har Tesla avtal, tre stycken om jag minns rätt.

Har hört att dom har i Finland också. Men vet inte säkert

H heimlaga skrev:
Då man nu ser vad Muskovitj håller på med i övrigt så är det väl ingen nyhet att han dels anser sig stå över alla lager, dels inte accepterar att facklig verksamhet överhuvudtaget förekommer, och dels vill skrota alla demokratier och ersätta med antingen rikemansdiktaturer eller ryssockupation.

Är någon på fullaste allvar förvånad att det inte går att få ett avtal till stånd med en sådan figur?
Jag tycker mr Musk verkar vara helt galen måste jag säga.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Han verkar ju klara sig ganska bra ändå.😁.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då man nu ser vad Muskovitj håller på med i övrigt så är det väl ingen nyhet att han dels anser sig stå över alla lager,
Han inte bara "anser sig", han står över lagen, som många andra, med riktigt mycket pengar. Är du verkligen överraskad?
H heimlaga skrev:
dels inte accepterar att facklig verksamhet överhuvudtaget förekommer,
Ingen facklig verksamhet överhuvudtaget! Vet du det, eller gissar du bara?
H heimlaga skrev:
och dels vill skrota alla demokratier och ersätta med antingen rikemansdiktaturer eller ryssockupation.
Jag är förvisso inte någon Muskexpert, men har han verkligen sagt att han vill avskaffa ALLA demokratier? Om så,
får de välja mellan rikemansdiktaturer och Ryssockupation?😆
H heimlaga skrev:
Nej, inte det minsta.
En man med både pengar och principer i överflöd, går inte att rå på. Åtminstone inte för en liten fjuttig fackförening i ett litet fjuttigt land.
Att karln inte gillar att försöka bli intvingad i en intresseförening han inte är intresserad av, är något metall borde funderat på. För detta är en kamp de inte kan vinna.

Impad att du lyckades tråckla in Ryssland här med. Respekt.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Finland så verkar det vara lagkrav, kollektivavtalet är bestämt som ett allmängiltigförklarat avtal. Motsvarande gäller tydligen i en del andra länder också. Men i Frankrike så är det 3 frivilliga avtal.
Enligt: [länk]
Jag är inte helt säker på hur lagen är utformad. Jag vet att om det finns ett kollektivavtal för branschen så är det allmängiltigt och måste enligt lag följas. Jag tror dock att det är frivilligt att vara ansluten till någon arbetsmarknadsorganisation.

E elmont skrev:
Raderade mina inlägg för att slippa delta i dravlet.
Starkt. Där tog du hem en poäng!
.. jag hann inte ens läsa dem.. Tack för det.
(se det som ett uppriktigt erkännande. Det är lätt falla in i dravlet. För oss alla. Mig inkluderad...)

H heimlaga skrev:
Då man nu ser vad Muskovitj håller på med i övrigt så är det väl ingen nyhet att han dels anser sig stå över alla lager, dels inte accepterar att facklig verksamhet överhuvudtaget förekommer
<klipp>
Vad jag förstår är Musk en mycket speciell person. Ingen tvekan om det.

Men nog går det att få till avtal med honom. Tänk t.ex. på hans optionsavtal, som har varit uppe tidigare i tråden.

Kanske är det tvärtom? Alltså att om Musk skött förhandlingarna/kjontakterna med IF Metall skulle avtalet varit på plats för länge sedan. Jag tycker inte det är mycket till poäng för Musk att kunna säga att "jag har stoppas KA i Sverige!" samtidigt som det tydligen finns TRE st i Frankrike. Alltså vem i USA (och någon annan stans än i Sverige) tycker Sverige är viktigare än Frankrike.

Är det inte så att den/de som verkligen vägrar teckna KA är någon/några svenska i det svenska företaget. Vad jag läst tidigare i tråden har den svenska ledningen mandat att teckna KA.

Hur är det med det egentligen? Vet någon här?

O O skrev:
Hur är det med det egentligen? Vet någon här?
Jag gissar på att om någon i denna tråd mot förmodan verkligen är insatt så har de vett att hålla käft. Vad tror du?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Varför tycker du det? Troligtvis är du en av Magdas extrem vänster anhängare. Elon är ju Kung av sunt förnuft.

• Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.