AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet med Teslas autopilot är att det är en glorifierad lane assistant, som lurar folk tro den är mer än vad den är.

Var är bilden på lånelöftet på 17 mile?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Låt mig gissa att de 16 ”nordiska investerarna” är fackförbundens pensionsfonder.
Norges bank är 9 största institutionella investerare.
Musk äger tydligen ca 13%.
Så det är väl teoretiskt möjligt om än osannolikt att dom 16 tillsammans äger mer än Musk
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
W witten skrev:
Det finns alltså en stark koppling mellan Teslas existens och omställningen till mera hållbara transporter.
Utfasningen av fossila bränslen står inte och faller med Teslas existens på den svenska marknaden.

Elon Musk gav utvecklingen av elbilar en skjuts när han utvecklade en premiumbil med vass prestanda, det kan ingen ta ifrån honom. Men han är inte Jesus.
 
  • Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Norges bank är 9 största institutionella investerare.
Musk äger tydligen ca 13%.
Så det är väl teoretiskt möjligt om än osannolikt att dom 16 tillsammans äger mer än Musk
Det är ju inte svårt att kolla upp. Norges bank äger 0,89%.
 
N Niq skrev:
Norges bank är 9 största institutionella investerare.
Musk äger tydligen ca 13%.
Så det är väl teoretiskt möjligt om än osannolikt att dom 16 tillsammans äger mer än Musk
Det är inte första gången vissa stora aktieägare i Tesla gafflar, hittills ingen effekt och stämman har röstat ner saken.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Utfasningen av fossila bränslen står inte och faller med Teslas existens på den svenska marknaden.

Elon Musk gav utvecklingen av elbilar en skjuts när han utvecklade en premiumbil med vass prestanda, det kan ingen ta ifrån honom. Men han är inte Jesus.
Jag tycker att du underskattar deras betydelse.
 
W witten skrev:
Jag tycker att du underskattar deras betydelse.
Jag tycker du överskattar Sveriges betydelse.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tycker du överskattar Sveriges betydelse.
Nu pratade jag ju om sveriges omställning så det är svårt att lyfta sverige ur det resonemanget.
 
W witten skrev:
Nu pratade jag ju om sveriges omställning så det är svårt att lyfta sverige ur det resonemanget.
Jag får ju säga att jag är nyfiken på hur dina tankegångar går. Om Tesla slutar sälja bilar i Sverige, tror du då att de bilarna går upp i rök eller att de säljs någon annanstans?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Och bonusfrågan: Hur mycket skulle Sverige påverka "hållbara transporter" om varenda svensk bil vore en Tesla?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag får ju säga att jag är nyfiken på hur dina tankegångar går. Om Tesla slutar sälja bilar i Sverige, tror du då att de bilarna går upp i rök eller att de säljs någon annanstans?
Men du förstår mig ju inte. Såklart säljs de nån annan stans men inte i sverige.

Det finns fler nackdelar än klimatet att som land vara beroende av olja vi måste importera.
 
sysmali
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tydligt behöver jag skriva egentligen?
Måste det stå "jag tycker"?

Jag formulerar om eftersom det tydligen inte var förståeligt.
Jag tycker att 600 Tesla-anställda som är spridda över landet och som blir av med jobbet inte är ett ett problem eftersom de snabbt får nya jobb enligt dem som är emot kollektivavtal och folk kommer att köpa andra bilar.

Har du någon gång tänkt på att avsaknaden av kollektivavtal kan leda till att folk blir arbetslösa?
Är inte det lika hemskt som att folk blir arbetslösa pga. kollektivavtal?
Är du säker på att du tycker att det är så viktigt att det inte är kollektivavtal när det leder till att människor blir arbetslösa?
Med 4 st frågetecken kanske du förstår varför jag tidigare skrev "fler frågor?".

Jag försökte få dig att skriva vad DU tycker. Men du skulle genast friskriva dig med "De som är emot kollektivavtal har ju massor med gånger skrivit hur efterfrågade mekanikerna är". Då förmodar jag att du håller med "de" om andra saker också.

Att du tycker det är problemfritt att ge 600+ sparken anser jag är helgalet. Ska mitt företag och alla andra som valt att inte teckna avtal också tvingas lägga ner?
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Men du förstår mig ju inte. Såklart säljs de nån annan stans men inte i sverige.

Det finns fler nackdelar än klimatet att som land vara beroende av olja vi måste importera.
Ja du får gärna försöka förklara.

Jag menar följande, och säg nu emot om jag har fel:
1) Om Tesla finns på den svenska marknaden spelar noll och ingen roll för klimatet.
2) Det finns ur ett ekonomiskt och säkerhetsperspektiv fördelar med att inte vara beroende av olja. Bilar från Tesla är inte lösningen på det. Det är inte tjänstemäns privata transporter som är kritiska. De kan ta sina möten via Teams i stället för att åka till kontoret. Det är dessutom ännu bättre för klimatet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Nissens
  • Skärmdump av Text-TV-app, inrikesnyhet om investerare och Tesla, kollektivavtal uppmaning, datum och tid synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.