F
H heimlaga skrev:
I slutändan är det inte alls värre att vara arbetslös än att i brist på kollektivavtal och facklig organisation arbeta för en lön som inte räcker till det dagliga uppehället.

Jag har provat på båda så jag vet.

Tyvärr är det många som sitter vid datorn och fabulerar om saker som de aldrig har upplevt och då är det lätt hänt att de fantiserar ihop någon saga om hur bra det är att arbeta utan kollektivavtal.
Vänligen, gör det inte till nåt det inte är……

F
S skogaliten skrev:
Förklara "förödande"?

Det är en säljarorganisation, och några märkesverkstäder.

Varför skulle det vara "förödande" om de inte fanns här?
Tesla är, och kommer att vara drivande i utvecklingen av elbilar och det är viktigt att ha dom på svenska marknaden.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns även risk att det säljs fler icke elbilar om Tesla lämnar landet, och det är ju inte direkt bra för miljön i Sverige, om du bryr dig om det...
Nå riktigt så enkelt är det inte. En elbil skall väl hänga med i bortåt 20 år om de minskade utsläppen vid användning fullt ut skall kompensera de större utsläppen vid tillverkningen. Muskvitjs bilar är inte byggda för att repareras och hållas igång i 20 år och strängt taget inte för att repareras överhuvudtaget så kanske vore det en miljögärning att bli av med dem?
Så att reparerbara elbilar får en chans i konkurrensen.....

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Och inte blir jag klokare av inläggen i tråden heller.

Det är möjligt att du har mängder med tid att lägga på den här tråden men det har inte jag.
Spontant skulle jag tro att du lägger dubbelt så mycket tid på tråden som jag gör.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nå riktigt så enkelt är det inte. En elbil skall väl hänga med i bortåt 20 år om de minskade utsläppen vid användning fullt ut skall kompensera de större utsläppen vid tillverkningen. Muskvitjs bilar är inte byggda för att repareras och hållas igång i 20 år och strängt taget inte för att repareras överhuvudtaget så kanske vore det en miljögärning att bli av med dem?
Det blir inte bra när du sprider myter.

https://www.carbonbrief.org/factcheck-21-misleading-myths-about-electric-vehicles/#1

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Varför skulle de inte hålla 20 år? Vissa S är ju redan halvägs där. Går väl utmärkt att byta slitdelar på en Tesla? Och krockade bilar där bärande konstruktion fått smällar brukar lösas in oavsett märke. Krockade själv med älg och fick en 3 år gammal bil inlöst trots att det bärande var intakt.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glömde du de anställda på Hydro Extrusion i Vetlanda? Men du bryr dig säkert inte om de blir av med jobbet heller, det finns ju så gott om jobb där!

[länk]
De ungefär 20 av 850?
Hur var det med din oro över de mer än 100 000 arbetslösa som tillkommit under året?
Känns lite som att du hakar upp dig på detaljer i stället för att se helheten.

P
Anonymiserad 358496 skrev:
Du förespråkar alltså att vi har två lagstiftningar, ett för företag med kollektivavtal och ett för de utan?
Det finns ingen lagstiftning om att företag måste ha kollektivavtal i Sverige.

BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Ska mitt företag och alla andra som valt att inte teckna avtal också tvingas lägga ner?
Varför skulle du vägra teckna kollektivavtal om en majoritet av de anställda vill ha kollektivavtal i stället det avtal du ger dem nu?

sysmali
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle du vägra teckna kollektivavtal om en majoritet av de anställda vill ha kollektivavtal i stället det avtal du ger dem nu?
Som vanligt svarar du med en motfråga. Du kan inte ge raka svar.

Jag försöker igen. Så företag som inte vill teckna avtal (oavsett skäl) ska enligt dig inte få finnas?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Så företag som inte vill teckna avtal (oavsett skäl) ska enligt dig inte få finnas?
Jag tycker att det ska få finnas företag utan kollektivavtal.

• Älska
sysmali
  • Laddar…
richardtenggren
BirgitS BirgitS skrev:
Bara inte i Sverige då?

BirgitS
richardtenggren richardtenggren skrev:
Bara inte i Sverige då?
Jo, här också.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur ska man bestämma vilka företag som borde ha kollektivavtal? Godtyckligt som idag, eller kan du förstå lite vad vi menar att det verkar vara slumpen som avgör vilka facket känner för att bråka med den här gången?

• Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De ungefär 20 av 850?
Hur var det med din oro över de mer än 100 000 arbetslösa som tillkommit under året?
Känns lite som att du hakar upp dig på detaljer i stället för att se helheten.
20? Lär bli fler. Vad jag förstår har 100.000 st inte blivit arbetslösa pga fackets agerande….Varför gör du dig dummare än du är?

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.