518 656 läst · 11 030 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Nja, killen som lägger ut fimer på tuben servar en rad märken utöver Tesla så det kan inte vara en märkesverkstad.H heimlaga skrev:
Tror det är lagstadgat i Sverige att biltillverkarna inte får ”stänga ute” oberoende verkstäder.
Hur var det med försäkringar och pensionsavsättningar då?JanneJanne123 skrev:
Det är ofta de delarna man inte har koll på som är lika viktiga som lönen…
Var det där du ville ha din yxa nära dig när chefen var i närheten? Märklig arbetsplats.H heimlaga skrev:Jag har arbetat i ett sådant företag med "lokalt avtal". Genom litet strategiska manipulationer och mordhot hade chefen åstadkommit ett lokalt avtal som dels förändrades kontinuerligt enligt hans behov och dels gav så dåligt betalt att det inte gick att överleva på lönen från ett heltidsarbete.
Jag har skrivit om det tidigare. Ni börjar bli löjliga då ni låter era ideologier ställa sig i vägen för fakta.
Min upplevelse är tvärtom mot din. Jag hade över 25 år arbetat på olika ställen med kollektivavtal och jag har bara dåliga erfarenheter av avtalen (har också skrivit om det). Men då tog jag saken i egna händer och startade eget företag.
Du övervägde aldrig att starta företag (med kollektivavtal) och ta med dig dina kollegor?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Hade inte Tesla varit så hade elbilsutvecklingen inte varit där den är idag och Tesla kommer rimligtvis att vara prisdrivande, precis som dom varit det senaste året.…. Även på den svenska marknaden. Man kan tycka vad man vill om Teslas bilar och deras majoritetsägare, jag är inte överdrivet förtjust i nån av dom men som företag så är det ingen betonghäck som följer andra.S skogaliten skrev:De var drivande i utvecklingen av elbilar, frågan är om de fortfarande är det, eller ens kan vara det.
Elon Musk kapitaliserade på Kaliforniens hårda lagar mot avgasutsläpp, och lyckades få fram en användbar produkt i rätt tid.
Teslas utvecklingsavdelning finns inte i Sverige.
Så varför är det då så viktigt?
Är det måhända så att det som är viktigt i sammanhanget är att vissa tycker sig behöva just en Tesla som statuspryl?
Det var där.sysmali skrev:Var det där du ville ha din yxa nära dig när chefen var i närheten? Märklig arbetsplats.
Min upplevelse är tvärtom mot din. Jag hade över 25 år arbetat på olika ställen med kollektivavtal och jag har bara dåliga erfarenheter av avtalen (har också skrivit om det). Men då tog jag saken i egna händer och startade eget företag.
Du övervägde aldrig att starta företag (med kollektivavtal) och ta med dig dina kollegor?
Jag har också upplevt andra liknande arbetsplatser där lönerna och förmånerna var pressade långt under all rimlighet. Ett års oavlönad prövotid på en projektanställning var mycket vanligt i sådana företag under krisen 2008. Fastän samma företag annonserade efter folk och cheferna lät sig intervjuas om arbetskraftsbristen.
Jag hade inte råd att ta lån och leva på lån i ett år för att sedan kanske få arbeta för en skitlön i några månader.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 071 inlägg
Lyckas han komma undan kollektivavtalet kanske han får blodad tand och försöker ändra på det med?Nissens skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Det är väl EUs konkurrensregler. Det var väl KIA som utmanade det senast och torskade.Nissens skrev:
Det kanske är den här @Nissens menar. Själv blev jag väldigt förvånad av hur lätt de byter batteri på Tesla model S:H heimlaga skrev:
- Lossa på 16 bultar
- Lyft upp bilen och den klickar loss från batteriet.
Det har väl ryktats om att nyare modeller ska ha batteri integrerat i chassit och då blir det förstås ett elände (kanske omöjligt?) att byta batteri.
Firman är ingen märkesverkstad och har inte heller problem att beställa reservdelar från Tesla.
Nej så länge större delen av aktieägarna inte bryr sig så mycket lär det inte hända något. Musk skulle ju kunna bli nedröstad och utbytt på stämman men det är nog ingen större aktieägare som vill det.Jonatan79 skrev:
Se hur bra det var för företaget när Steven Jobs blev utröstad/sparkad från Apple..att sparka grundaren och visionären som byggt företaget tror nog ingen är en bra ide.N Niq skrev:
H heimlaga skrev:Om man ser närmare på en Tesla/Muskvitj så är den uttryckligen byggd så att normala slitdelar som lager och elektriska komponenter inte skall gå att byta. För att inte tala om batteripaketet som har en teknisk livslängd på under 10 år samtidigt som det är en bärande del av konstruktionen. Det ser ut att bli extremt svårt att plocka isär det och byta battericeller.
Dessutom lär det vara förbjudet att svetsa rosthål i karossen utan att först montera bort precis allt elektriskt ur hela bilen och där är allting integrerat och ihopgjutet och tillkrånglat.....och så finns det inga reservdelar att köpa.
Om du läser litet på nätet så kommer du snabbt underfund med att Muskvitj är på gränsen till omöjliga att reparera.
Att dra ut karossen efter en krock måste man vanligtvis göra själv. Den gången jag gjorde det på en bil skulle jag ha fått så dåligt betalt av försäkringsbolaget efter alla avdrag att pengarna aldrig skulle ha räckt till en lindrigare krockad bil än den jag redan hade. Trots att jag hade bråkat länge med dem och fått upp priset till nästan det dubbla. Det var ju meninglöst att låta dem ta bilen och köpa en som var ännu värre krockad eller totalt sönderrostad överallt. Jag ville inte ta ett lån som jag inte skulle ha haft råd att sköta. Altså drog jag ut ramen och sandblästrade och målade och for till skroten i Päntäne och skruvade loss motorhuv och kofångare och lampor av en likadan bil. Framskärmar hade jag i reserv på vinden. Resultatet blev fullgott och jag kunde fortsätta pendla till arbetet.
Någonstans kring 20 år var väl minimilivslängden för att få det att gå jämt ut. Skall Muskvitjen ge någon riktig miljövinst borde den altså hänga med i bortåt 30
Googlar man lite så hittar man en kille i Sverige som bytte själv på en M3 så det verkar ju inte vara raketforskning direkt.O och en till skrev:Det kanske är den här @Nissens menar. Själv blev jag väldigt förvånad av hur lätt de byter batteri på Tesla model S:
- Lossa på 16 bultar
- Lyft upp bilen och den klickar loss från batteriet.
[media]
Det har väl ryktats om att nyare modeller ska ha batteri integrerat i chassit och då blir det förstås ett elände (kanske omöjligt?) att byta batteri.
Firman är ingen märkesverkstad och har inte heller problem att beställa reservdelar från Tesla.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg