518 656 läst · 11 030 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Nej men å andra sidan så dog Steve Jobs 2011 och det verkar gå ganska bra för Apple ändå.D Dilato skrev:
Charlie Munger har ju också dött men det var ju ganska nyligen så det märks kanske inte så mycket ännu men aktiekursen har ju inte rasat iaf.
Men det som hände när Jobs försvann var att de slutade vara innovativa. Vilket nummer är iPhone uppe i nu?N Niq skrev:
Fy fasen ibland kryper trollen ut ut sina hålor. Det brukar vara när det är marknad och när de skall skriva FUD om Tesla..H heimlaga skrev:Om man ser närmare på en Tesla/Muskvitj så är den uttryckligen byggd så att normala slitdelar som lager och elektriska komponenter inte skall gå att byta. För att inte tala om batteripaketet som har en teknisk livslängd på under 10 år samtidigt som det är en bärande del av konstruktionen. Det ser ut att bli extremt svårt att plocka isär det och byta battericeller.
Dessutom lär det vara förbjudet att svetsa rosthål i karossen utan att först montera bort precis allt elektriskt ur hela bilen och där är allting integrerat och ihopgjutet och tillkrånglat.....och så finns det inga reservdelar att köpa.
Om du läser litet på nätet så kommer du snabbt underfund med att Muskvitj är på gränsen till omöjliga att reparera.
Att dra ut karossen efter en krock måste man vanligtvis göra själv. Den gången jag gjorde det på en bil skulle jag ha fått så dåligt betalt av försäkringsbolaget efter alla avdrag att pengarna aldrig skulle ha räckt till en lindrigare krockad bil än den jag redan hade. Trots att jag hade bråkat länge med dem och fått upp priset till nästan det dubbla. Det var ju meninglöst att låta dem ta bilen och köpa en som var ännu värre krockad eller totalt sönderrostad överallt. Jag ville inte ta ett lån som jag inte skulle ha haft råd att sköta. Altså drog jag ut ramen och sandblästrade och målade och for till skroten i Päntäne och skruvade loss motorhuv och kofångare och lampor av en likadan bil. Framskärmar hade jag i reserv på vinden. Resultatet blev fullgott och jag kunde fortsätta pendla till arbetet.
Någonstans kring 20 år var väl minimilivslängden för att få det att gå jämt ut. Skall Muskvitjen ge någon riktig miljövinst borde den altså hänga med i bortåt 30 år.
Fy fan. Vem vill äga en hi-tec bil som en mekaniker född 1965 har varit och svetsat i?? Original och certifikat borde vara det enda som är lagligt.Nissens skrev:
Tittar man på livscykelanalys KAN Tesla göra rätt, billigt att bygga, något mer genomtänkt konstruktion som håller länge, går inte att reparera. Detta avvägande måste man göra i alla produkter. På hus tycker jag det är uselt att bygga icke underhållsbara konstruktioner. Har jag en gammal bil vill jag förstås att den ska gå att reparera. Men en model Y är billigare än motsvarande konkurrenter, Tesla tjänar mer pengar på den och totalt sett (förutom smågrejer som är av dålig kvalitet) verkar Tesla i snitt ha lägre reparations och servicekostnader samt högre andrahandsvärde. Så jag tycker de verkar gjort ganska rätt. Frågan är bara för mig som inte har råd (eller vill prioritera) med en ny Tesla, är en 5 år gammal ett lika bra köp?H heimlaga skrev:Om man ser närmare på en Tesla/Muskvitj så är den uttryckligen byggd så att normala slitdelar som lager och elektriska komponenter inte skall gå att byta. För att inte tala om batteripaketet som har en teknisk livslängd på under 10 år samtidigt som det är en bärande del av konstruktionen. Det ser ut att bli extremt svårt att plocka isär det och byta battericeller.
Dessutom lär det vara förbjudet att svetsa rosthål i karossen utan att först montera bort precis allt elektriskt ur hela bilen och där är allting integrerat och ihopgjutet och tillkrånglat.....och så finns det inga reservdelar att köpa.
Om du läser litet på nätet så kommer du snabbt underfund med att Muskvitj är på gränsen till omöjliga att reparera.
Att dra ut karossen efter en krock måste man vanligtvis göra själv. Den gången jag gjorde det på en bil skulle jag ha fått så dåligt betalt av försäkringsbolaget efter alla avdrag att pengarna aldrig skulle ha räckt till en lindrigare krockad bil än den jag redan hade. Trots att jag hade bråkat länge med dem och fått upp priset till nästan det dubbla. Det var ju meninglöst att låta dem ta bilen och köpa en som var ännu värre krockad eller totalt sönderrostad överallt. Jag ville inte ta ett lån som jag inte skulle ha haft råd att sköta. Altså drog jag ut ramen och sandblästrade och målade och for till skroten i Päntäne och skruvade loss motorhuv och kofångare och lampor av en likadan bil. Framskärmar hade jag i reserv på vinden. Resultatet blev fullgott och jag kunde fortsätta pendla till arbetet.
Någonstans kring 20 år var väl minimilivslängden för att få det att gå jämt ut. Skall Muskvitjen ge någon riktig miljövinst borde den altså hänga med i bortåt 30 år.
Jag tror att Teslan både de första 5 resp 10 åren I snitt kommer vara billigare än tex en volvo v90 eller en Polestar. Jag tror inte någon av de senare heller enkelt repareras när de närmar sig 20 år...
Det går att byta batteriet på en Model Y om det skulle gå sönder, men inredningen måste tas ur så det tar nog många timmar kan jag tänka mig. Första 8 åren går det ju som tur är på garantin.J JohanLun skrev:Tittar man på livscykelanalys KAN Tesla göra rätt, billigt att bygga, något mer genomtänkt konstruktion som håller länge, går inte att reparera. Detta avvägande måste man göra i alla produkter. På hus tycker jag det är uselt att bygga icke underhållsbara konstruktioner. Har jag en gammal bil vill jag förstås att den ska gå att reparera. Men en model Y är billigare än motsvarande konkurrenter, Tesla tjänar mer pengar på den och totalt sett (förutom smågrejer som är av dålig kvalitet) verkar Tesla i snitt ha lägre reparations och servicekostnader samt högre andrahandsvärde. Så jag tycker de verkar gjort ganska rätt. Frågan är bara för mig som inte har råd (eller vill prioritera) med en ny Tesla, är en 5 år gammal ett lika bra köp?
Jag tror att Teslan både de första 5 resp 10 åren I snitt kommer vara billigare än tex en volvo v90 eller en Polestar. Jag tror inte någon av de senare heller enkelt repareras när de närmar sig 20 år...
perfekt med arbetare som är för unga för att teckna kollektivavtal.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlWAOA/sa-kopplas-tesla-till-barngruvorna-vi-foljer-sparet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlWAOA/sa-kopplas-tesla-till-barngruvorna-vi-foljer-sparet
De har originaldelar och om jag förstått det rätt får de utbildningar och tillgång till specialutrustning/verktyg.J Jontha skrev:
Mechanum är väl exempel på en sådan verkstadskedja.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Lägre servicekostnader beror på att många bilmärken kräver onödig service för att garantin skall gälla, det gör inte Tesla. Det är alltså inte ett mått på kvalité. Sen så är mekanisk kvalitén på Tesla riktigt kass (förutom drivlina) så din tes totalrasar. Allt från läckande lampor, risiga kabelstammar till chassikomponenter och bitvis tveksamt rostskydd. En Tesla utan garanti som börjar jävlas med dig är dyrare än både Volvo V90 och Polestar som i de sammanhangen är högkvalitetsbyggen.J JohanLun skrev:Tittar man på livscykelanalys KAN Tesla göra rätt, billigt att bygga, något mer genomtänkt konstruktion som håller länge, går inte att reparera. Detta avvägande måste man göra i alla produkter. På hus tycker jag det är uselt att bygga icke underhållsbara konstruktioner. Har jag en gammal bil vill jag förstås att den ska gå att reparera. Men en model Y är billigare än motsvarande konkurrenter, Tesla tjänar mer pengar på den och totalt sett (förutom smågrejer som är av dålig kvalitet) verkar Tesla i snitt ha lägre reparations och servicekostnader samt högre andrahandsvärde. Så jag tycker de verkar gjort ganska rätt. Frågan är bara för mig som inte har råd (eller vill prioritera) med en ny Tesla, är en 5 år gammal ett lika bra köp?
Jag tror att Teslan både de första 5 resp 10 åren I snitt kommer vara billigare än tex en volvo v90 eller en Polestar. Jag tror inte någon av de senare heller enkelt repareras när de närmar sig 20 år...
Sen att det inte går att reparera en Tesla är absolut inte sant. 3 och Y har delar som är så dyra att byta att det inte lönar sig vid en olycka, det är inte samma sak som att det inte går att reparera bilen när den är sönder.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg