D djac skrev:
Ja, illusionen att Musk är "ok" ska man nog släppa snabbt.
Jo men aftonbladets vinkling är ju helt korrekt att stämpla som osäker av X.

Den innehåller ju inte problematiken med kritiska mineraler och varifrån man köper dessa.
Barnarbete förkommer på många ställen och jovisst är det inte bra. Men att göra en Muskkoppling till Tesla utan bakomliggande problematik är helt fel, imho.

Sen är det på gränsen till skandal att vi själva inte öppnar gruvor för kritiska mineraler när vi har stora tillgångar.... men då kommer direkt naturvärden och samer upp.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Då passar han ju bra som presidentkandidat, kanske han utmanar Trump i nomineringsvalen nu 🤔
Om du menar presidentkandidat i USA så är det inte möjligt. Musk var från början afrikan och inte amerikan, och då går det inte enligt reglerna.

F
P paralun skrev:
Jo men aftonbladets vinkling är ju helt korrekt att stämpla som osäker av X.

Den innehåller ju inte problematiken med kritiska mineraler och varifrån man köper dessa.
Barnarbete förkommer på många ställen och jovisst är det inte bra. Men att göra en Muskkoppling till Tesla utan bakomliggande problematik är helt fel, imho.

Sen är det på gränsen till skandal att vi själva inte öppnar gruvor för kritiska mineraler när vi har stora tillgångar.... men då kommer direkt naturvärden och samer upp.
Det finns inget sakfel i Aftonbladets artikel. Det är bevisat att dom köper från företag som får sitt jävla glitter från gruvor med barnarbetare. Sen kan man ju fråga sig varför det var så viktigt att peka ut just Tesla och inte alla andra köpare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns inget sakfel i Aftonbladets artikel. Det är bevisat att dom köper från företag som får sitt jävla glitter från gruvor med barnarbetare. Sen kan man ju fråga sig varför det var så viktigt att peka ut just Tesla och inte alla andra köpare.
Samt om köparna visste om detta samt om informationen var känd.

R
F fsn skrev:
Aftonbladet har/hade en artikel där Volvo och BMW också var med…men ingen av dessa har försökt o tysta ned eller påverka artikeln hittills, det säger ju en del om Muskovits…

JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Nu har Muskovit börjat o blockera Aftonbladet på X. Att inte folk förstår vad detta är för en förstår jag inte…

[länk]
Att Musk är en idiot i många avseenden tror jag att de flesta är överens och medvetna om vid det här laget. Framgångsrika entreprenörer är ofta det som tidigare har påpekats. Jag vill än en gång påpeka att mitt engagemang i den här tråden inte är för att försvara Elon Musk eller Tesla, utan mot principen att ett företag godtyckligt ska bli påtvingat ett kollektivavtal. IF Metall har valt slagfältet och nu blev det Tesla.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att Musk är en idiot i många avseenden tror jag att de flesta är överens och medvetna om vid det här laget. Framgångsrika entreprenörer är ofta det som tidigare har påpekats. Jag vill än en gång påpeka att mitt engagemang i den här tråden inte är för att försvara Elon Musk eller Tesla, utan mot principen att ett företag godtyckligt ska bli påtvingat ett kollektivavtal. IF Metall har valt slagfältet och nu blev det Tesla.
Det var snällt o stort av dig att förklara ditt engagemang i denna tråd😉

F fsn skrev:
Jo det är ju det jag menar är det stora sakfelet och sedan ännu mer fel, att inte belyser bristen på kritiska mineraler.
Sen köper man från någon av världens stora råvarubörser.
Tänk om Volvos behov kommer från samma ställe? Eller VW osv.
Och barnarbete är naturligvist fel!

R Rejäl skrev:
Nu har Muskovit börjat o blockera Aftonbladet på X. Att inte folk förstår vad detta är för en förstår jag inte…

[länk]
Nej det har han inte.
Artikeln bedöms som tvivelaktig.

Vist är det konstigt att inte Aftonbladet inte nämner Volvo eller BMW i artikeln utan fokuserar på Tesla? Och lägger in reklam för IF metall i artikeln.
Hur kan man ens läsa Aftonbladet?

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
R
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nej det har han inte.
Artikeln bedöms som tvivelaktig.

Vist är det konstigt att inte Aftonbladet inte nämner Volvo eller BMW i artikeln utan fokuserar på Tesla? Och lägger in reklam för IF metall i artikeln.
Hur kan man ens läsa Aftonbladet?
Läs innan du gissar…
Vad är tvivelaktigt i Aftonbladets artikel?
Affonbladet har tydligt angett dom företagen av intresse…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlWAOA/sa-kopplas-tesla-till-barngruvorna-vi-foljer-sparet

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Det var snällt o stort av dig att förklara ditt engagemang i denna tråd😉
Ville mest göra det tydligt innan nån dåre ska få det till att jag stödjer barnarbete, brukar gå fort i sånna här trådar.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Ville mest göra det tydligt innan nån dåre ska få det till att jag stödjer barnarbete, brukar gå fort i sånna här trådar.
Ja dina inlägg är sällan utsvävande utan väldigt sakliga..

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Läs innan du gissar…
Vad är tvivelaktigt i Aftonbladets artikel?
Affonbladet har tydligt angett dom företagen av intresse…

[länk]
Jo de har ju ändrat artikeln för först var det bara en flashig bildartikel utan egentliga fakta än om barnarbete.
Men jag är säker på att det här kan bli pinsamt för många tillverkare och bristen på kritiska mineraler.

R
Vi är överens om barnarbete att det är hemskt. Men då får vi gå nakna och leva utan elektronik om vi ska vara utan det. Och då lär vi hamna i Aftonbladets första sida i så fall😂

• Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.