518 713 läst · 11 032 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Kanske nåt för en medlem. Den som enligt sig själv skulle klara jobbet är ju Anders såklart…. https://www.breakit.se/artikel/3864...qSJOVGK3pyW-bmRPgcToJmbIzNQjtsiDqqzDNhxGqK1qI
Jo men aftonbladets vinkling är ju helt korrekt att stämpla som osäker av X.D djac skrev:
Den innehåller ju inte problematiken med kritiska mineraler och varifrån man köper dessa.
Barnarbete förkommer på många ställen och jovisst är det inte bra. Men att göra en Muskkoppling till Tesla utan bakomliggande problematik är helt fel, imho.
Sen är det på gränsen till skandal att vi själva inte öppnar gruvor för kritiska mineraler när vi har stora tillgångar.... men då kommer direkt naturvärden och samer upp.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Det finns inget sakfel i Aftonbladets artikel. Det är bevisat att dom köper från företag som får sitt jävla glitter från gruvor med barnarbetare. Sen kan man ju fråga sig varför det var så viktigt att peka ut just Tesla och inte alla andra köpare.P paralun skrev:Jo men aftonbladets vinkling är ju helt korrekt att stämpla som osäker av X.
Den innehåller ju inte problematiken med kritiska mineraler och varifrån man köper dessa.
Barnarbete förkommer på många ställen och jovisst är det inte bra. Men att göra en Muskkoppling till Tesla utan bakomliggande problematik är helt fel, imho.
Sen är det på gränsen till skandal att vi själva inte öppnar gruvor för kritiska mineraler när vi har stora tillgångar.... men då kommer direkt naturvärden och samer upp.
Samt om köparna visste om detta samt om informationen var känd.F fsn skrev:
Aftonbladet har/hade en artikel där Volvo och BMW också var med…men ingen av dessa har försökt o tysta ned eller påverka artikeln hittills, det säger ju en del om Muskovits…F fsn skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Att Musk är en idiot i många avseenden tror jag att de flesta är överens och medvetna om vid det här laget. Framgångsrika entreprenörer är ofta det som tidigare har påpekats. Jag vill än en gång påpeka att mitt engagemang i den här tråden inte är för att försvara Elon Musk eller Tesla, utan mot principen att ett företag godtyckligt ska bli påtvingat ett kollektivavtal. IF Metall har valt slagfältet och nu blev det Tesla.R Rejäl skrev:
Det var snällt o stort av dig att förklara ditt engagemang i denna tråd😉JanneJanne123 skrev:Att Musk är en idiot i många avseenden tror jag att de flesta är överens och medvetna om vid det här laget. Framgångsrika entreprenörer är ofta det som tidigare har påpekats. Jag vill än en gång påpeka att mitt engagemang i den här tråden inte är för att försvara Elon Musk eller Tesla, utan mot principen att ett företag godtyckligt ska bli påtvingat ett kollektivavtal. IF Metall har valt slagfältet och nu blev det Tesla.
Jo det är ju det jag menar är det stora sakfelet och sedan ännu mer fel, att inte belyser bristen på kritiska mineraler.F fsn skrev:
Sen köper man från någon av världens stora råvarubörser.
Tänk om Volvos behov kommer från samma ställe? Eller VW osv.
Och barnarbete är naturligvist fel!
Nej det har han inte.R Rejäl skrev:
Artikeln bedöms som tvivelaktig.
Vist är det konstigt att inte Aftonbladet inte nämner Volvo eller BMW i artikeln utan fokuserar på Tesla? Och lägger in reklam för IF metall i artikeln.
Hur kan man ens läsa Aftonbladet?
Läs innan du gissar…Andreas_Hansson skrev:
Vad är tvivelaktigt i Aftonbladets artikel?
Affonbladet har tydligt angett dom företagen av intresse…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlWAOA/sa-kopplas-tesla-till-barngruvorna-vi-foljer-sparet
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Jo de har ju ändrat artikeln för först var det bara en flashig bildartikel utan egentliga fakta än om barnarbete.R Rejäl skrev:
Men jag är säker på att det här kan bli pinsamt för många tillverkare och bristen på kritiska mineraler.
Vi är överens om barnarbete att det är hemskt. Men då får vi gå nakna och leva utan elektronik om vi ska vara utan det. Och då lär vi hamna i Aftonbladets första sida i så fall😂JanneJanne123 skrev: