518 877 läst · 11 046 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Sluta vara så jädrans förälskad o kär i Muskovits att du inte klarar va att vara objektiv..P paralun skrev:Jo men då ska alla elbilstillverkare samt batteritillverkare få en skopa och inte nyttja det här som ett slagtrå mot enbart Tesla. Men jag hoppas det här mer utmynnar i en diskussion om kritiska mineraler och ursprung.
Sen att vi själva öppnar gruvor.
[länk]
Funderade på vart Northvolt köper in sina råvaror?
Jo de har ju ändrat i artikeln som jag läste i morse så nu är den mer pålitlig men missar fortfarande den stora problematiken att Kina kontrollerar 98% av världens behov av kritiska mineraler och dessa mineraler är då elbilar samt batterier helt beroende av.F fsn skrev:Nu blev jag rättad då det visade sig att Aftonbladet faktiskt pekade ut Tesla, Volvo och BMW i den initiala artikeln. Men jag tror du missar nyheten här, det är att X har klassat Aftonbladets nyhet som opålitlig och i det sammanhanget så är naturligtvis kopplingen till Tesla omöjlig att bortse ifrån. Jag håller med föregående skribent, Musks styrning av X är lite som att bajsa sig själv i ansiktet.
The Constitution lists only three qualifications for the Presidency — the President must be at least 35 years of age, be a natural born citizen, and must have lived in the United States for at least 14 years.Dan1891 skrev:
https://www.whitehouse.gov/about-the-white-house/our-government/the-executive-branch/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 645 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 645 inlägg
Och "natural born citizen" ska numera tydligen tolkas som att det går bra att vara född i ett annat land om man automatiskt fick amerikansk medborgarskap vid födelsen (amerikanska föräldrar). Även adopterade från andra länder kan godkännas.sysmali skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Natural-born-citizen_clause_(United_States)The consensus of early 21st-century constitutional and legal scholars, together with relevant case law, is that natural-born citizens include, subject to exceptions, those born in the United States. As to those born elsewhere who meet the legal requirements for birthright citizenship, the consensus emerging as of 2016 was that they also are natural-born citizens.
Det tar sig, nu kan man nog snart ta bort X-varningen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-ingen-exportor-kan-garantera-barnfri-glimmer
Här ser man bakgrunden till det här och Kinas styre över en naturtillgång som väst behöver.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-ingen-exportor-kan-garantera-barnfri-glimmer
Här ser man bakgrunden till det här och Kinas styre över en naturtillgång som väst behöver.
Vad är det som jag inte förstår? Det där ser ut som att du har monterat en ny kabelsko under en sönderrostad mutter på en sönderrostad polskruv som uppenbarligen inte har demonterats. Photoshop eller Gimp eller hur gick det till?D Dilato skrev:Min bil med stop & go fick stopp vid ett rödljus i Malmö.
Bärgning till märkesverkstad och byte av startmotor, dom ville ha typ 5000 för bara startmotorn +jobbet, köpte begagnad för 1500.
Tog dom 5 dagar att fixa felet, så blev hyrbil och hela den grejen.
Felet visar sig när jag får trasiga startmotorn vara att en "sladd" till kolen ärgat av.
[bild]
en sats kol kostade då 95 kronor.
[bild]
reparerad med en koppartråd, tog 10 minuter.
Typisk konstruktionsmiss med exponerad kopparfläta som ärgar sönder.
Bry dig inte om hur det ser ut idag, startmotorn har legat på hyllan i källaren i säkert 8 år.T TommyC skrev:
Jag har bara "lagat" där för att verifera att det funkar.
Det jag menar är att märkesverkstan hade kunnat laga med nya kol för en hundring och en haltimmes jobb i stället för en kostnad på många tusen, det var hur tydligt som helst vad felet var, man såg det direkt utan någon demontering alls.
När bilen står på en verkstad så är den en inkomstkälla.D Dilato skrev:Bry dig inte om hur det ser ut idag, startmotorn har legat på hyllan i källaren i säkert 8 år.
Jag har bara "lagat" där för att verifera att det funkar.
Det jag menar är att märkesverkstan hade kunnat laga med nya kol för en hundring och en haltimmes jobb i stället för en kostnad på många tusen, det var hur tydligt som helst vad felet var, man såg det direkt utan någon demontering alls.
Och när man inte själv har bilen så är man i stort chanslös.
Min bil står just nu 350 Km från mitt hem, och verkstaden ville ha 20000 + arbete för att byta ut min ECU.
Tack o lov hittade jag en alternativ verkstad i samma stad som troligen gör att det hamnar under 7 000.
Min bild <av felet är dock att ECU'b inte alls behöver bytas utan att det är ett symptom.
Men så här långt bort är det svårt att koppla in egna diagnostik verktyg.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 195 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 195 inlägg
Musk är lika rättvis som Kim Jong un. Tänker ni fortfarande att det är intressant att låta honom bestämma reglerna på svenska marknaden? Förstår att det är svårt att svälja stoltheten, men just nu framstår ni som komplett boskap som sväljer varenda påverkanskampanj.