518 713 läst · 11 032 svar
519k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Märkesverkstäder är för det mesta bara komponentbytar verkstäder, de reparerar inget.N Niq skrev:
Många bilar får problem som är designade att uppstå, t.ex. undermåliga elkontakter som ärgar och ger skumma elfel.
När man byter hela boxen försvinner 'felet', eller så öppnar man boxen och lödar om de ärgande kontakterna, dvs. reparerar.
Ja men problemet med att reparera saker på det viset är att timmkostnaden är så hög så det kostar ofta lika mycket eller mer att reparera än att byta hela komponenten.P Peter787 skrev:Märkesverkstäder är för det mesta bara komponentbytar verkstäder, de reparerar inget.
Många bilar får problem som är designade att uppstå, t.ex. undermåliga elkontakter som ärgar och ger skumma elfel.
När man byter hela boxen försvinner 'felet', eller så öppnar man boxen och lödar om de ärgande kontakterna, dvs. reparerar.
Jo och en mycket tänkbar utveckling är att Tesla stänger sina verkstäder och avtalar med annan verkstadskedja om service. Case closed kan Elon Musk anteckna.Nissens skrev:
Jag har aldrig förstått om de undermåliga komponenterna som t ex kontaktdon är valda av okunskap eller med tanken att de ska gå sönder i förtid eller om det bara är inköpare som väljer billigt skräp för att spara på tillverkningskostnaden. Oavsett orsak så är resultatet detsamma. Detta är väldigt olyckligt när mängden elektronik ökar kraftigt i de flesta nya bilar, en utveckling som har pågått i mer än 20 år. Det mesta går dock att laga till låg kostnad om man har kunskap. De flesta verkstäder lagar inget utan byter bara delar oavsett pris på dessa. Okunniga och ointresserade kunder betalar dyrt.P Peter787 skrev:Märkesverkstäder är för det mesta bara komponentbytar verkstäder, de reparerar inget.
Många bilar får problem som är designade att uppstå, t.ex. undermåliga elkontakter som ärgar och ger skumma elfel.
När man byter hela boxen försvinner 'felet', eller så öppnar man boxen och lödar om de ärgande kontakterna, dvs. reparerar.
Vi har intressanta år framför oss när batteribilarna åldras och bristen på kompetenta reparatörer troligen blir större och större. Troligen kommer fler och fler dyra fel göra att batteribilar skrotas i förtid. Inte vidare miljövänligt i så fall.
Min bil med stop & go fick stopp vid ett rödljus i Malmö.T TommyC skrev:
Bärgning till märkesverkstad och byte av startmotor, dom ville ha typ 5000 för bara startmotorn +jobbet, köpte begagnad för 1500.
Tog dom 5 dagar att fixa felet, så blev hyrbil och hela den grejen.
Felet visar sig när jag får trasiga startmotorn vara att en "sladd" till kolen ärgat av.
en sats kol kostade då 95 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
reparerad med en koppartråd, tog 10 minuter.
Typisk konstruktionsmiss med exponerad kopparfläta som ärgar sönder.
Nu har Muskovit börjat o blockera Aftonbladet på X. Att inte folk förstår vad detta är för en förstår jag inte…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76rPL3/x-varning-efter-granskning-om-glimmer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76rPL3/x-varning-efter-granskning-om-glimmer
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 662 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 662 inlägg
Ligger helt i linje med Musks syn på hur man beter sig mot icke likasinnade med en avvikande åsikt. Helt sjukt, men tyvärr sant.R Rejäl skrev:
Skrämmande att en sådan despot har kontroll över X .....
I ett reportage har Aftonbladet berättat om hur barn bryter glimmer i gruvor på Madagaskar. Mineralen är viktig i produktionen av elbilsbatterier och efterfrågan har femdubblats på tio år.
Omkring 11 000 barn uppskattas utnyttjas i gruvorna där glimmern bryts.
I en uppföljande artikel avslöjar Aftonbladet Teslas koppling till barngruvorna. Elbilsjättens fabriker i USA har tagit emot 51 leveranser av glimmerprodukter från två av de kinesiska företag, Glory Mica och Pamica, som köper mineral från gruvorna.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 195 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 195 inlägg
R Rejäl skrev:
Alltså, genier ska inte driva företag. Finns ju fler exempel:
https://omni.se/a/15lzeJ
Han har ju narcissistiska drag och vi får vara glada att han i alla fall inte blivit helt galen som Putin, Hitler eller annan galning.
Han gör väl vad han vill med en privatägd plattform som X (fd Twitter). Samma sak gäller Facebook osv.R Rejäl skrev:
Sen är då aftonbladets vinkling klart märklig om man ser det stora problemet med att Kina kontrollerar 98% av jordens mineraler inkl glimmer, hela afrika har man köpt upp inkl Madagaskars naturtillgångar.
Vi klarar själva inte av att öppna gruvor fast vi har kritiska mineraler!
https://www.politico.eu/article/swedens-rare-earths-discovery-wont-end-eus-china-reliance-yet/
Inte än, Putin var ganska lugn tills Ukraina kriget..S sinuslinus skrev:
Det som är bra att han bara är företagsledare och inte president…
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 525 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 525 inlägg
Narcissistiska drag.…. Är det årets mest nertonade analys vi ser här i mitten av December?S sinuslinus skrev: