BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och hur ska man bestämma vilka företag som borde ha kollektivavtal? Godtyckligt som idag, eller kan du förstå lite vad vi menar att det verkar vara slumpen som avgör vilka facket känner för att bråka med den här gången?
Varför inte lyssna på och prata med de anställda?
När en majoritet av en sorts anställda är med i ett fack så är väl det ett tydligt tecken på att de inte är nöjda med den nuvarande situationen. Det är ju som när Klarna skulle säga upp folk och fackföreningarna där fick massor med nya medlemmar, då var det inte längre så kul att vara anställd med Klarnas egna villkor och klara sig på egen hand.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
20? Lär bli fler. Vad jag förstår har 100.000 st inte blivit arbetslösa pga fackets agerande….Varför gör du dig dummare än du är?
Varför ska det bli fler?
Det var ungefär 20 st som jobbade med produkten som Tesla köpte, de andra 830 jobbar med andra saker, vilket nu de 20 också verkar göra.

Är det mer synd om folk som blir uppsagda därför att företaget vägrar förhandla med den fackförening som finns där än om folk som blir uppsagda av andra skäl?
Konstigt sätt att tänka tycker jag.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och hur ska man bestämma vilka företag som borde ha kollektivavtal? Godtyckligt som idag, eller kan du förstå lite vad vi menar att det verkar vara slumpen som avgör vilka facket känner för att bråka med den här gången?
Har du inte fattat nåt? Det bestämmer en kille i facket… inte sällan utan begynnade skrumplever och alltid i gul varselväst.
 
  • Gilla
MarHA och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska det bli fler?
Det var ungefär 20 st som jobbade med produkten som Tesla köpte, de andra 830 jobbar med andra saker, vilket nu de 20 också verkar göra.

Är det mer synd om folk som blir uppsagda därför att företaget vägrar förhandla med den fackförening som finns där än om folk som blir uppsagda av andra skäl?
Konstigt sätt att tänka tycker jag.
I min värld är det mer tragiskt om folk får sparken pga facket, speciellt om de som får gå är anställda hos ett redan kollektivanslutet bolag och själva medlemmar. Jämfört med blir av med jobbet pga lågkonjunktur eller liknande.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte lyssna på och prata med de anställda?
När en majoritet av en sorts anställda är med i ett fack så är väl det ett tydligt tecken på att de inte är nöjda med den nuvarande situationen. Det är ju som när Klarna skulle säga upp folk och fackföreningarna där fick massor med nya medlemmar, då var det inte längre så kul att vara anställd med Klarnas egna villkor och klara sig på egen hand.
Måste man som anställd vara missnöjd för ett vara med i facket? Märklig inställning , alla fackligt anslutna är missnöjda med sin arbetsplats, intressant.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte lyssna på och prata med de anställda?
När en majoritet av en sorts anställda är med i ett fack så är väl det ett tydligt tecken på att de inte är nöjda med den nuvarande situationen. Det är ju som när Klarna skulle säga upp folk och fackföreningarna där fick massor med nya medlemmar, då var det inte längre så kul att vara anställd med Klarnas egna villkor och klara sig på egen hand.
Tycker du gör en tankevurpa här när du hela tiden likställer fackmedlemskap som att man är för kollektivavtal, jag menar att den kopplingen inte behöver vara sann.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tesla är, och kommer att vara drivande i utvecklingen av elbilar och det är viktigt att ha dom på svenska marknaden.
De var drivande i utvecklingen av elbilar, frågan är om de fortfarande är det, eller ens kan vara det.

Elon Musk kapitaliserade på Kaliforniens hårda lagar mot avgasutsläpp, och lyckades få fram en användbar produkt i rätt tid.

Teslas utvecklingsavdelning finns inte i Sverige.

Så varför är det då så viktigt?

Är det måhända så att det som är viktigt i sammanhanget är att vissa tycker sig behöva just en Tesla som statuspryl?
 
  • Älska
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Varför skulle de inte hålla 20 år? Vissa S är ju redan halvägs där. Går väl utmärkt att byta slitdelar på en Tesla? Och krockade bilar där bärande konstruktion fått smällar brukar lösas in oavsett märke. Krockade själv med älg och fick en 3 år gammal bil inlöst trots att det bärande var intakt.
Om man ser närmare på en Tesla/Muskvitj så är den uttryckligen byggd så att normala slitdelar som lager och elektriska komponenter inte skall gå att byta. För att inte tala om batteripaketet som har en teknisk livslängd på under 10 år samtidigt som det är en bärande del av konstruktionen. Det ser ut att bli extremt svårt att plocka isär det och byta battericeller.
Dessutom lär det vara förbjudet att svetsa rosthål i karossen utan att först montera bort precis allt elektriskt ur hela bilen och där är allting integrerat och ihopgjutet och tillkrånglat.....och så finns det inga reservdelar att köpa.
Om du läser litet på nätet så kommer du snabbt underfund med att Muskvitj är på gränsen till omöjliga att reparera.

Att dra ut karossen efter en krock måste man vanligtvis göra själv. Den gången jag gjorde det på en bil skulle jag ha fått så dåligt betalt av försäkringsbolaget efter alla avdrag att pengarna aldrig skulle ha räckt till en lindrigare krockad bil än den jag redan hade. Trots att jag hade bråkat länge med dem och fått upp priset till nästan det dubbla. Det var ju meninglöst att låta dem ta bilen och köpa en som var ännu värre krockad eller totalt sönderrostad överallt. Jag ville inte ta ett lån som jag inte skulle ha haft råd att sköta. Altså drog jag ut ramen och sandblästrade och målade och for till skroten i Päntäne och skruvade loss motorhuv och kofångare och lampor av en likadan bil. Framskärmar hade jag i reserv på vinden. Resultatet blev fullgott och jag kunde fortsätta pendla till arbetet.

Någonstans kring 20 år var väl minimilivslängden för att få det att gå jämt ut. Skall Muskvitjen ge någon riktig miljövinst borde den altså hänga med i bortåt 30 år.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tycker du gör en tankevurpa här när du hela tiden likställer fackmedlemskap som att man är för kollektivavtal, jag menar att den kopplingen inte behöver vara sann.
Hur i helvete tror du att facket skulle fungera utan avtal?

Meningen med fackföreningar är att arbetstagarna gemensamt skapar en bättre förhandlingsposition om löner och villkor, istället för att utsättas för godtycke från arbetsgivarens sida.

En kurs, med åtföljande prov med godkänt i samhällskunskap och ekonomisk historia vore nog nyttigt att använda sig av.
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om man ser närmare på en Tesla/Muskvitj så är den uttryckligen byggd så att normala slitdelar som lager och elektriska komponenter inte skall gå att byta. För att inte tala om batteripaketet som har en teknisk livslängd på under 10 år samtidigt som det är en bärande del av konstruktionen. Det ser ut att bli extremt svårt att plocka isär det och byta battericeller.
Dessutom lär det vara förbjudet att svetsa rosthål i karossen utan att först montera bort precis allt elektriskt ur hela bilen och där är allting integrerat och ihopgjutet och tillkrånglat.....och så finns det inga reservdelar att köpa.
Om du läser litet på nätet så kommer du snabbt underfund med att Muskvitj är på gränsen till omöjliga att reparera.

Att dra ut karossen efter en krock måste man vanligtvis göra själv. Den gången jag gjorde det på en bil skulle jag ha fått så dåligt betalt av försäkringsbolaget efter alla avdrag att pengarna aldrig skulle ha räckt till en lindrigare krockad bil än den jag redan hade. Trots att jag hade bråkat länge med dem och fått upp priset till nästan det dubbla. Det var ju meninglöst att låta dem ta bilen och köpa en som var ännu värre krockad eller totalt sönderrostad överallt. Jag ville inte ta ett lån som jag inte skulle ha haft råd att sköta. Altså drog jag ut ramen och sandblästrade och målade och for till skroten i Päntäne och skruvade loss motorhuv och kofångare och lampor av en likadan bil. Framskärmar hade jag i reserv på vinden. Resultatet blev fullgott och jag kunde fortsätta pendla till arbetet.

Någonstans kring 20 år var väl minimilivslängden för att få det att gå jämt ut. Skall Muskvitjen ge någon riktig miljövinst borde den altså hänga med i bortåt 30 år.

Hur är det med andra tillverkare utav elbilar. Enkelt att byta batterier som dessutom håller 20-30år? Kan man svetsa i dessa? (Ser egentligen inte varför det inte skulle gå då batterierna är isolerade från karossen och är minst lika mycket elektronik i en vanlig bil)
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
S skogaliten skrev:
Hur i helvete tror du att facket skulle fungera utan avtal?

Meningen med fackföreningar är att arbetstagarna gemensamt skapar en bättre förhandlingsposition om löner och villkor, istället för att utsättas för godtycke från arbetsgivarens sida.

En kurs, med åtföljande prov med godkänt i samhällskunskap och ekonomisk historia vore nog nyttigt att använda sig av.
Avtal är en förutsättning för mycket, men det behöver näppeligen vara ett kollektivt sådant. Förstår att det kan påverka din världsbild negativt, men utanför de stora industriföretagen finns det massor av företag som inte har kollektivavtal. Vad som är ännu konstigare är att det på dessa företag arbetar personer som är med i ett fackförbund. Detta innebär inte per automatik att de vill att företaget de arbetar på borde ha ett kollektivavtal.

Om vi ska fortsätta att utbyta utbildningstips kan jag varmt rekommendera en kurs i logik.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
Om man ser närmare på en Tesla/Muskvitj så är den uttryckligen byggd så att normala slitdelar som lager och elektriska komponenter inte skall gå att byta. För att inte tala om batteripaketet som har en teknisk livslängd på under 10 år samtidigt som det är en bärande del av konstruktionen. Det ser ut att bli extremt svårt att plocka isär det och byta battericeller.
Dessutom lär det vara förbjudet att svetsa rosthål i karossen utan att först montera bort precis allt elektriskt ur hela bilen och där är allting integrerat och ihopgjutet och tillkrånglat.....och så finns det inga reservdelar att köpa.
Om du läser litet på nätet så kommer du snabbt underfund med att Muskvitj är på gränsen till omöjliga att reparera.

Att dra ut karossen efter en krock måste man vanligtvis göra själv. Den gången jag gjorde det på en bil skulle jag ha fått så dåligt betalt av försäkringsbolaget efter alla avdrag att pengarna aldrig skulle ha räckt till en lindrigare krockad bil än den jag redan hade. Trots att jag hade bråkat länge med dem och fått upp priset till nästan det dubbla. Det var ju meninglöst att låta dem ta bilen och köpa en som var ännu värre krockad eller totalt sönderrostad överallt. Jag ville inte ta ett lån som jag inte skulle ha haft råd att sköta. Altså drog jag ut ramen och sandblästrade och målade och for till skroten i Päntäne och skruvade loss motorhuv och kofångare och lampor av en likadan bil. Framskärmar hade jag i reserv på vinden. Resultatet blev fullgott och jag kunde fortsätta pendla till arbetet.

Någonstans kring 20 år var väl minimilivslängden för att få det att gå jämt ut. Skall Muskvitjen ge någon riktig miljövinst borde den altså hänga med i bortåt 30 år.
Lustigt, jag har sett på tuben när de monterar bort batteriet på en Tesla vid en reparation. Det gick utmärkt att både demontera och montera batteriet igen. Det sitter som en stor platta under bilen.

Men du menar att de gör det omöjliga då?
 
  • Gilla
MarHA och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Avtal är en förutsättning för mycket, men det behöver näppeligen vara ett kollektivt sådant. Förstår att det kan påverka din världsbild negativt, men utanför de stora industriföretagen finns det massor av företag som inte har kollektivavtal. Vad som är ännu konstigare är att det på dessa företag arbetar personer som är med i ett fackförbund. Detta innebär inte per automatik att de vill att företaget de arbetar på borde ha ett kollektivavtal.

Om vi ska fortsätta att utbyta utbildningstips kan jag varmt rekommendera en kurs i logik.
Jag har arbetat i ett sådant företag med "lokalt avtal". Genom litet strategiska manipulationer och mordhot hade chefen åstadkommit ett lokalt avtal som dels förändrades kontinuerligt enligt hans behov och dels gav så dåligt betalt att det inte gick att överleva på lönen från ett heltidsarbete.
Jag har skrivit om det tidigare. Ni börjar bli löjliga då ni låter era ideologier ställa sig i vägen för fakta.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lustigt, jag har sett på tuben när de monterar bort batteriet på en Tesla vid en reparation. Det gick utmärkt att både demontera och montera batteriet igen. Det sitter som en stor platta under bilen.

Men du menar att de gör det omöjliga då?
Jag menar att i och med att allt är byggt och planerat så att det endast skall gå att reparera på märkesverkstad med specialverktyg och specialkompetens så blir en äldre bil så dyr att ha att det bara inte går för sig.
 
JanneJanne123
H heimlaga skrev:
Jag har arbetat i ett sådant företag med "lokalt avtal". Genom litet strategiska manipulationer och mordhot hade chefen åstadkommit ett lokalt avtal som dels förändrades kontinuerligt enligt hans behov och dels gav så dåligt betalt att det inte gick att överleva på lönen från ett heltidsarbete.
Jag har skrivit om det tidigare. Ni börjar bli löjliga då ni låter era ideologier ställa sig i vägen för fakta.
Du verkar ha arbetat på en väldigt dysfunktionell arbetsplats enligt det du beskrivit tidigare. Som motpol till detta har jag tidigare arbetat i ett företag utan kollektivavtal där chefen var kanon och jag fick en rejäl löneökning när jag började och bonus kontinuerligt. Våra enskilda erfarenhet är dock anekdotiska och bidrar kanske inte så mycket till den större diskussionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zevv och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.