518 270 läst · 11 026 svar
518k läst
11,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Bakgrunden till att inte teckna kollektivavtal beror enligt Tesla på att man ”redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.”Gimp skrev:Som direkt chef för ca 150-200 personer (inte samtidigt) sedan 90-talet är min erfarenhet, självklart inte utan undantag, att dom mest driftiga personerna inte är med i facket.
Dom "militanta" fackmedlemmarna är mycket ofta dom som inte kan prestera sig till en bättre position/lön.
Sen finns det såklart arbetsgivare som är riktiga rövhål och där behövs det stöd, men har svårt att tro att det är så idag annat än få undantag.
Har det kommit fram exakt hur villkoren hos Tesla ser ut, tycker att jag har läst alla inlägg men inte hittat?
– I dessa omfattas mer kompletta försäkringar, dokumenterat högre ingångslön, bättre potentiell löneutveckling, högre kompensation vid övertid och skiftarbete (om det förekommer), aktier till samtliga anställda, tjänstepension, friskvårdsbidrag och mycket mer. Under året har ytterligare förbättringar införts som till exempel tjänstepension redan från 22 års ålder, årlig löneökning för samtliga anställda samt deltidspension, i enlighet med föreskrifter som kan förekomma i ett kollektivavtal, skriver Tesla
Är inte den inställningen lite problematisk, ska inte en sansad debatt leda till att oliktänkande närmar sig varandra istället för det som verkar bli vanligare och vanligare, "tycker inte du som jag är det ingen idé att diskutera mentaliteten"D Den ofrivillige klåparen skrev:
Den verkar bara leda till att retoriken innehåller mer och mer ytterlighetsuttryck som gör klyftan större och dialogen mindre konstruktiv.
Kan man inte inse att om argumenten inte håller kanske man inte har helt rätt och kanske borde ha ett mer öppet sinne.
Oftast personer som ser tornet luta åt ena hållet som hamnar där...
Men varför skall vi då lägga ned SVT och YLE och förlita oss på den erkänt otillförlitliga propagandan från de amerikanska bolagen och den ryska statliga propagandafloden? Ryssland är fiendeland och amerikanska högern och Nordkorea är deras allierade.L lbgu skrev:Problemet är att SVT finansieras med skattepengar och ska vara objektiva vilket de inte är.
De amerikanska bolagen är väl privata företag som nog kan förväntas driva sina ägares agendor, alltså är det inte förvånande att de inte är objektiva. Ungefär som Expressen och Aftonbladet, ingen som kräver eller förväntar sig att de ska vara objektiva.
Jag har aldrig sagt att publicservicemedia är perfekta. Jag säger att just nu är de betydligt mindre dåliga än alternativen som ebjuds.
Ja, absolut. Men jag tror att det blir farligt när man leker "kull du har den "och sen varje gång någon kommer nära säga, nej nu är jag inte med i leken längre, för att sen ge sig in i leken igen när det passar en själv.Alfredo skrev:
Jag har väl inte sagt att de ska läggas ner. Jag har sagt att de ska vara objektiva. är det för mycket begärt.H heimlaga skrev:Men varför skall vi då lägga ned SVT och YLE och förlita oss på den erkänt otillförlitliga propagandan från de amerikanska bolagen och den ryska statliga propagandafloden? Ryssland är fiendeland och amerikanska högern och Nordkorea är deras allierade.
Jag har aldrig sagt att publicservicemedia är perfekta. Jag säger att just nu är de betydligt mindre dåliga än alternativen som ebjuds.
De är ju statliga tjänstemän, normalt brukar sådana vara nästan nitiska i överdrift. Så varför skulle det vara så omöjligt att få dem att sköta sitt jobb enligt instruktioner. Annars är det väl bara att börja sparka medarbetare som begår tjänstefel och torgför sina egna privata politiska åsikter istället för att rapportera objektivt. Räcker väl med att titta på några gamla avsnitt av Rapport på SVT-play så skulle man lätt kunna hitta några som inte klarar av att sköta sitt jobb.Jonatan79 skrev:
Stämmer det känns det rätt onödigt att bråka, eller finns det en annan bild att dom anställda sitter fastkedjade och metall stormar in som räddaren i nöden.Jonatan79 skrev:Bakgrunden till att inte teckna kollektivavtal beror enligt Tesla på att man ”redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.”
– I dessa omfattas mer kompletta försäkringar, dokumenterat högre ingångslön, bättre potentiell löneutveckling, högre kompensation vid övertid och skiftarbete (om det förekommer), aktier till samtliga anställda, tjänstepension, friskvårdsbidrag och mycket mer. Under året har ytterligare förbättringar införts som till exempel tjänstepension redan från 22 års ålder, årlig löneökning för samtliga anställda samt deltidspension, i enlighet med föreskrifter som kan förekomma i ett kollektivavtal, skriver Tesla
Spontant känns det som att halva Sverige stångas för något som dom inte har insikt i.
Det stämmer troligtvis. Facken strejkar för makt och för egen vinning. Vad ligger i potten för de som strejkar? Nada!Gimp skrev:
Sonen som är väldigt påläst och öppensinnig har rätt många historier om lärare och aktivism, både politiskt och klimatistiskt (osäker på om det är ett ord)L lbgu skrev:De är ju statliga tjänstemän, normalt brukar sådana vara nästan nitiska i överdrift. Så varför skulle det vara så omöjligt att få dem att sköta sitt jobb enligt instruktioner. Annars är det väl bara att börja sparka medarbetare som begår tjänstefel och torgför sina egna privata politiska åsikter istället för att rapportera objektivt. Räcker väl med att titta på några gamla avsnitt av Rapport på SVT-play så skulle man lätt kunna hitta några som inte klarar av att sköta sitt jobb.
Ex ren propaganda att SD ska man inte lyssna på, dom har fel. Det kan dom mycket väl ha, men det är inte skolans uppdrag att undervisa vilket parti dom ska rösta på, eller inte rösta på.
Eller kring kärnkraft, högsta dödligheten är från kärnkraft, titta bara på Chernobyl.
När sonen ifrågasatte faktafel blev han tillsagd att han skulle vara tyst.
SVT är äl inte speciellt neutrala, men vi är inte i nivå med FOX och CNN, ännu...
1939-1941 var Nazityskland allierat med Sovjetunionen. Sverige hjälpte Finland med materiel och trupp under vinterkriget 1939/1940. Sverige hjälpte alltså till att bekämpa den fascistiska alliansen Tyskland/Ryssland.O skrev:
Det var vid den tiden inte alls självklart att Tyskland skulle stå på den förlorande sidan när kriget var över. Inför sommaren 1940 var det bara Storbritannien som stod emot Tyskland. USA var inte krigförande på ännu cirka ett och ett halvt år. Ett Sverige som hade varit fientligt mot Tyskland hade riskerat att hamna i ett mycket dåligt läge efter en tysk seger i kriget.
Det finns en bra utryck på engelska som beskriver analyser som är baserade på hur historien har utvecklats: 20/20 hindsight.
Sverige gjorde väldigt mycket för de allierade under ungefär andra halvan av kriget. Kolla upp Operation Sepals, t.ex.O skrev:
Sveriges regering under andra världskriget var en samlingsregering. Samtliga riksdagspartier (utom kommunisterna och nazisterna, av naturliga skäl) satt med i regeringen. Neutralitetspolitiken var alltså något som hela regeringen stod bakom (och därmed de i regeringen ingående partierna). Per Albin Hansson var en del av den politiken, men inte bara han.O skrev:
Blir det inte tjötigt att hela tiden upprepa samma mantra: USA, Ryssland och Nordkorea. Vad är det för fel på alla andra diktaturer. Varför får inte de din uppmärksamhet?H heimlaga skrev:Men varför skall vi då lägga ned SVT och YLE och förlita oss på den erkänt otillförlitliga propagandan från de amerikanska bolagen och den ryska statliga propagandafloden? Ryssland är fiendeland och amerikanska högern och Nordkorea är deras allierade.
Jag har aldrig sagt att publicservicemedia är perfekta. Jag säger att just nu är de betydligt mindre dåliga än alternativen som ebebjuds.
USA har bara höger. Mycket höger och jättemycket höger.
Problemet med SVT är att de låtsas vara opartiska. Så när till exempel Ukrainas president håller tal finns risken att tittare inte förstår att det är den ena krigande sidans propaganda. När däremot Rysslands president undantagsvis visat i rutan tävlar SVT:reportrarna om att säga "propaganda" flest gånger.
Andra exempel är Trump Harris.
Fox och MSNBC hymlar däremot inte utan tar klart ställning. Vilket är mycket ärligare.