26 778 läst · 79 svar
27k läst
79 svar
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Sida 1 av 6
Hej Forum,
Vet inte om det här hör till i juridik eller allmänna hus frågor
Min svärmor anlitade en firma att installera solceller på hennes tak (vanliga takpanna tak). Det utfördes under förra sommaren, och under vintern visade det sig att dem har lagt felaktigt eftersom det läcker in i huset. Det anmälde henne företaget, som kom tillbaka en vecka anmälningen att dem hade gått i konkurs nyligen och inte jan göra något att fixa. Hennes husförsäkring också avstår från ansvaret och hon ligger i diket. Vi försöker hitta någon att laga jopbbet genom att inspektera alla infästningar och täta dem "på riktigt" och lokalisera vattnet som kan fortfarande ligga under taket, men det är inte lätt. Svaren just nu är att för att kunna garantera jobbet insisterar dem vi har frågat att dem måste byta ut allt (dvs takpannor, tak papp, osv) vilket jag har sagt absolut nej till som onödigt och överdrivit - samtidigt är prisförslag alldeles för höga - dvs högre än kostnaden av solcellsinstallation.
Vad är era tankar? Har andra här gått genom samma, och om ja, vad gjorde ni?
Tack i förhand
Min svärmor anlitade en firma att installera solceller på hennes tak (vanliga takpanna tak). Det utfördes under förra sommaren, och under vintern visade det sig att dem har lagt felaktigt eftersom det läcker in i huset. Det anmälde henne företaget, som kom tillbaka en vecka anmälningen att dem hade gått i konkurs nyligen och inte jan göra något att fixa. Hennes husförsäkring också avstår från ansvaret och hon ligger i diket. Vi försöker hitta någon att laga jopbbet genom att inspektera alla infästningar och täta dem "på riktigt" och lokalisera vattnet som kan fortfarande ligga under taket, men det är inte lätt. Svaren just nu är att för att kunna garantera jobbet insisterar dem vi har frågat att dem måste byta ut allt (dvs takpannor, tak papp, osv) vilket jag har sagt absolut nej till som onödigt och överdrivit - samtidigt är prisförslag alldeles för höga - dvs högre än kostnaden av solcellsinstallation.
Tack i förhand
Svärmor borde tagit ut en besiktningsman (oberoende) efter montaget.Sanguine skrev:
Hej Forum,
Tack i förhand
Fast detta är ju en viktig puck för många andra som ser detta.N newbee skrev:
Man ska aldrig tro att allt är "bra" för att ett solcellsföretag varit uppe på taket.
Det finns många skojare inom många branscher, och tråkigt nog även ovan som nämnts.
Så jag tycker det är bra att detta lyfts upp för framtida forumister. 👍
Sen tycker jag man ska vara extremt vaksam inom alla populistiska företag som lovar guld och gröna skogar...
Men det är en mer generell och personlig åsikt.
Och jag misstänker att dessa företag är på tur efter alla "padelhallar" som är på dekis...
Givetvis en parameter att ta hänsyn till.N newbee skrev:
Nytt tak, likväl som äldre tak...
Men det ska faktiskt inte göra någon skillnad, investerar man i solpaneler på sitt egna tak så ska väl givetvis taket ha samma motståndskraft innan som efter installation.
Allt annat är ju faktiskt riktigt förkastligt...
Redigerat:
Du gör rätt!Sanguine skrev:
Försök lokalisera samtliga penetreringar/håltagningar i taket, & täta med Silikon, även kabelgenomföringar.
Det som ev läckt in kommer att torka upp OM ni kan få tätt med insatsen.
Vad är detta för ett råd ? Man tätar inte tak med silikon… hur ska man komma åt att lokalisera läckorna med solcellerna på taket?J jawen skrev:
Redigerat:
Jag skrivit det i flertalet trådar och fortsätter driva denna tesen, solceller på taket kommer bli en riskkonstruktion som flaggas i protokoll av besiktningsmän vid husförsäljningar likt krypgrund, enstegstätade fasader och impregnerade syllar osv. Det finns så många riskfaktorer. Solceller ska aldrig monteras på annat än ett nyrenoverat tak, livslängden på solceller innebär att man annars kommer ställas inför att demontera solcellerna för att sedan återmontera dessa efteråt vilket slår väldigt hårt mot lönsamheten. Det innebär också att minsta läcka gör att i värsta fall stora delar av installationen behöver plockas ner bara för att kunna felsöka.
Lösningen i denna situationen är tyvärr inte någon rolig läsning, det finns mest troligt inga lösningar som innebär att man inte kommer behöva bekosta en komplett demontering och återmontering av alla paneler vilket blir dyrt eftersom det behöver göras utan kompensation från staten. Därefter finns 2 vägar:
Lösningen i denna situationen är tyvärr inte någon rolig läsning, det finns mest troligt inga lösningar som innebär att man inte kommer behöva bekosta en komplett demontering och återmontering av alla paneler vilket blir dyrt eftersom det behöver göras utan kompensation från staten. Därefter finns 2 vägar:
- Är taket omlagt senaste 10 åren så får man ta ut en erkänd takfirma för att laga det, det kommer troligtvis behöva lappas med ny underlagspapp samt asfaltsmassa. Självklart ser man då även över dom infästning som inte börjat läcka så man slipper plocka ner solcellerna om ett halvår igen.
- Är taket inte nygjort eller i väldigt gott skick är det bara att byta det, det kommer annars bli en situation där varje läckage innebär att man måste demontera solcellerna.
Redigerat:
"Vanliga takpannor", gissningsvis av tegel.
Solcellspanelerna kan jag inbilla mig är fäst i takpanneläkten, upp inunder varje panna?
Hur kan det då bli vatteninträngning om alla pannor är hela?
Har jag fattat fel?
Solcellspanelerna kan jag inbilla mig är fäst i takpanneläkten, upp inunder varje panna?
Hur kan det då bli vatteninträngning om alla pannor är hela?
Har jag fattat fel?
Jag håller med dig helt och hållet. Information har jag inget problem med. Det var framför allt tonen inlägget som jag störde mig på.Krilleman skrev:
Fast detta är ju en viktig puck för många andra som ser detta.
Man ska aldrig tro att allt är "bra" för att ett solcellsföretag varit uppe på taket.
Det finns många skojare inom många branscher, och tråkigt nog även ovan som nämnts.
Så jag tycker det är bra att detta lyfts upp för framtida forumister. 👍
Sen tycker jag man ska vara extremt vaksam inom alla populistiska företag som lovar guld och gröna skogar...
Men det är en mer generell och personlig åsikt.
Och jag misstänker att dessa företag är på tur efter alla "padelhallar" som är på dekis.
Företaget som installerade solcellerna bör tecknat en ansvarsförsäkring, om de fortfarande svarar så kanske de uppge försäkringsgivare. Då borde ni kunna driva det mot de försäkringsbolaget, då det uppenbarligen är ett fel på installationen. Oklart hur det blir med företagets självrisk, är det en dyr reparation kanske ni kan stå för den och på så sätt får ner kostnaden.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 356 inlägg
Där det läcker och området runt om bör man kunna få in ny papp med asfaltslim under läkten. Tak är relativt enkla konstruktioner som går att åtgärda.
Det svåra verkar vara att hitta takfirmor som kan ta sig an små jobb. Jag skulle inte kolla med de stora takfirmorna som är fullbelagda året om i princip utan prata med en lokal snickare. Hyr en lift och kräv inga garantier på lagningen så kommer förhoppningsvis en vänlig erfaren snickare/byggare lösa detta med två man på en dag.
Vad du kan göra själv är att ta ner pannorna och mäta vilken dimension på läkt de ska köpa.
Det svåra verkar vara att hitta takfirmor som kan ta sig an små jobb. Jag skulle inte kolla med de stora takfirmorna som är fullbelagda året om i princip utan prata med en lokal snickare. Hyr en lift och kräv inga garantier på lagningen så kommer förhoppningsvis en vänlig erfaren snickare/byggare lösa detta med två man på en dag.
Vad du kan göra själv är att ta ner pannorna och mäta vilken dimension på läkt de ska köpa.
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Är det dags att skippa Checkwatt
Solcell - Solis växelriktare
Hur ställa in Growatt batteri för att ladda från nätet på natten?
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Solceller, Solfångare, Solenergi