31 471 läst · 89 svar
31k läst
89 svar
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 361 inlägg
Vanligt är det nog inte för det ska gå fort och beställaren är orutinerad. Men när det rör sig om så stora summor är en besiktningsman helt klart värt. Gärna att hen kommer ut några gånger under processen och kollar hur dom monterar så att det sker korrekt.Sanguine skrev:
Sen att det läcker på grund av att underlaget släppt, typ en skruvad läckt eller papp som glappar eller liknande blir ju en gråzon vem som orsakat det.
Många litar på företaget men jag vet inte om jag skulle vara så pepp på att betala 200.000kr till någon med mer än deras ord att allt är ok. Visst det kostar att besikta men när du väl betalt så är det en otrolig uppförsbacke att få saker åtgärdat.Sanguine skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 319 inlägg
Ja det har successivt blivit ganska vanligt då branschen har vuxit för snabbt och många okunniga och oerfarna installatörer har monterat solpaneler felaktigt. Jag lät installera paneler 2022 och tog in en oberoende besiktningsman för ca 4000 kr som gjorde att bra och väldokumenterat jobb.Sanguine skrev:
Installationen behövde förbättras och det gjorde min leverantör efter lite diskussion.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 927 inlägg
Det finns inga snabba lösningar på detta , läcker det på ett par ställen idag , så kommer det garanterat läcka på fler ställen framåt i tiden.
Försöka hitta läckagen under pannor och solceller är bara att glömma , om du tvunget skall göra så kommer dom enda takfirmorna som åtar sig detta göra det löpande och kommer troligtvis att bli dyrare än att plocka ner allting och lägga nytt tak och dessutom kommer dom friskriva sig i allafall
Försöka hitta läckagen under pannor och solceller är bara att glömma , om du tvunget skall göra så kommer dom enda takfirmorna som åtar sig detta göra det löpande och kommer troligtvis att bli dyrare än att plocka ner allting och lägga nytt tak och dessutom kommer dom friskriva sig i allafall
Jag skulle undvika alla installationer på tak. Men är det gjort så är det. Jag skulle försöka hitta läckorna och åtgärda. Din svärmor ska vara glad att hon har en handligskraftig svärson.Sanguine skrev:
Hej Forum,
Vet inte om det här hör till i juridik eller allmänna hus frågor
Min svärmor anlitade en firma att installera solceller på hennes tak (vanliga takpanna tak). Det utfördes under förra sommaren, och under vintern visade det sig att dem har lagt felaktigt eftersom det läcker in i huset. Det anmälde henne företaget, som kom tillbaka en vecka anmälningen att dem hade gått i konkurs nyligen och inte jan göra något att fixa. Hennes husförsäkring också avstår från ansvaret och hon ligger i diket. Vi försöker hitta någon att laga jopbbet genom att inspektera alla infästningar och täta dem "på riktigt" och lokalisera vattnet som kan fortfarande ligga under taket, men det är inte lätt. Svaren just nu är att för att kunna garantera jobbet insisterar dem vi har frågat att dem måste byta ut allt (dvs takpannor, tak papp, osv) vilket jag har sagt absolut nej till som onödigt och överdrivit - samtidigt är prisförslag alldeles för höga - dvs högre än kostnaden av solcellsinstallation.
Vad är era tankar? Har andra här gått genom samma, och om ja, vad gjorde ni?
Tack i förhand
Medlem
· Västra Götaland
· 77 inlägg
Ta ner pannorna? Solpanelerna måste bort först.S Småbrukaren skrev:Där det läcker och området runt om bör man kunna få in ny papp med asfaltslim under läkten. Tak är relativt enkla konstruktioner som går att åtgärda.
Det svåra verkar vara att hitta takfirmor som kan ta sig an små jobb. Jag skulle inte kolla med de stora takfirmorna som är fullbelagda året om i princip utan prata med en lokal snickare. Hyr en lift och kräv inga garantier på lagningen så kommer förhoppningsvis en vänlig erfaren snickare/byggare lösa detta med två man på en dag.
Vad du kan göra själv är att ta ner pannorna och mäta vilken dimension på läkt de ska köpa.
Ofta installeras ju solceller som sålts in ganska dyrt för att köparen ska göra vinst eller spara enorma summor. När man skrivit på och börjar inse att det kanske inte var den bästa investering man gjort är folk väl inte heller sugna på att lägga ännu mer pengar på att inspektera jobbet. Framförallt inte när man inser att firman man betalt 200.000 till har funnits i ett år och kommer försvinna så fort första reklamationen dyker upp.G Gillar att bygga skrev:Ja det har successivt blivit ganska vanligt då branschen har vuxit för snabbt och många okunniga och oerfarna installatörer har monterat solpaneler felaktigt. Jag lät installera paneler 2022 och tog in en oberoende besiktningsman för ca 4000 kr som gjorde att bra och väldokumenterat jobb.
Installationen behövde förbättras och det gjorde min leverantör efter lite diskussion.
Men gör man det direkt och innan man betalt leverantören kan det vara meningsfullt
Lite off topic. Sablar vad dyrt det blir att byta pannor i framtiden när det sitter solceller på taket.
Det är väl ungefär så folk med beg hus som inte skruvar/ snickrar/ kröker och bockar själva gör, ringer vvs, el, plåt, eller snickarn och säger "ni måste komma nu, det läcker" nu kommer ju även elbranschen få jobb med läckande tak vilket är bra för bruttonationalprodukten (men kanske förödande för privatekonomin)H Hybro skrev:
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Är det dags att skippa Checkwatt
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Kan jag reklamera mitt Saj batteriköp, klarar inte CheckWatt test
Solceller, Solfångare, Solenergi