31 471 läst · 89 svar
31k läst
89 svar
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Jag skulle nog säga att dom flesta som inte själva är elektriker har nytta av att lägga de tusenlapparna en oberoende besiktningsman kostar att låta göra en besiktning för att få ett kvitto på att anläggningen är korrekt utförd och man kan sova gott och njuta av sin investering som ändå oftast är några hundratusen kronor som skall hålla i många år.Sanguine skrev:
https://sbr.se/blog/besiktiga-solcellsanlaggningen-vem-ska-utfora-den/
Det är alltid lite besvärligt med taktegel eftersom infästningen för montage skenor ska sitta vid takstol. Ock man får kapa ur lite i takpannan för infästnings järnet i den panna som kommer över. Så att pannorna ligger på rätt. Sedan är det alltid risk när man kliver runt på gammalt taktegel att man trampar sönder någon panna. Att taket var tätt före installationen så tyder det på att det kan va en eller flera pannor som är trasiga..å för att bäst kunna kolla upp det så får man nog ta ner panelerna först för att riktigt besikta av taket å lokalisera takläkagetSanguine skrev:
Hej Forum,
Vet inte om det här hör till i juridik eller allmänna hus frågor
Min svärmor anlitade en firma att installera solceller på hennes tak (vanliga takpanna tak). Det utfördes under förra sommaren, och under vintern visade det sig att dem har lagt felaktigt eftersom det läcker in i huset. Det anmälde henne företaget, som kom tillbaka en vecka anmälningen att dem hade gått i konkurs nyligen och inte jan göra något att fixa. Hennes husförsäkring också avstår från ansvaret och hon ligger i diket. Vi försöker hitta någon att laga jopbbet genom att inspektera alla infästningar och täta dem "på riktigt" och lokalisera vattnet som kan fortfarande ligga under taket, men det är inte lätt. Svaren just nu är att för att kunna garantera jobbet insisterar dem vi har frågat att dem måste byta ut allt (dvs takpannor, tak papp, osv) vilket jag har sagt absolut nej till som onödigt och överdrivit - samtidigt är prisförslag alldeles för höga - dvs högre än kostnaden av solcellsinstallation.
Vad är era tankar? Har andra här gått genom samma, och om ja, vad gjorde ni?
Tack i förhand
I think there is one question missing here. How old is the roof? In old roofs we often have wood chips, and on them roofing felt, roofing tile. Then it is very easy to damage the roofing felt. And the old roofing tiles provided less water resistance. A normal serious company will not undertake the installation of PV on such a roof, but the company "bush" only looks for profit. And that's a ready-made problem.
Är det inte lättare att skriva att man ska använda ett tät medel för tak än att fortfarande säga att man ska använda silikon som ej ska användas i detta syfte.J jawen skrev:Silikon är enbart ett samlingsnamn för ett i grunden oorganiska polymerer. (& ev kolväteföreningar)
Exempelvis Bostik Roof seal 1520 är Polymeriserande oljor & går utmärkt att använda här.
Alltid svårt att lokalisera takläckage, men man får gå fram sakta i "rutsystem" & säkra en bit i taget och bocka av.
Tycker du överdriver enormt med det rådet, lite som "vargen kommer".
Och rådet ger du UTAN att ens veta storlek, takmaterial, takvinkel, byggnadsår, solcellernas totala yta & typ av infästning!
Läs mitt svar ovan om "silikon", & återkom om du har fler frågor.
Tyvärr så låter det som ni får ta smällen och byta taket och bekosta det själva.
Blir en dyr läxa ☹️
Blir en dyr läxa ☹️
Å andra sidan en värdehöjande åtgärd.
Av rent åldersskäl, var det dags att få på nytt yttertak. Gjorde det mesta själv.
Fick tag på en begagnad Hakiställning. (Byggt ställning i två år i ungdomen.) Sålde halva ställningen när jobbet var klart. Resten ska jag använda när jag målar om huset.
Av rent åldersskäl, var det dags att få på nytt yttertak. Gjorde det mesta själv.
Fick tag på en begagnad Hakiställning. (Byggt ställning i två år i ungdomen.) Sålde halva ställningen när jobbet var klart. Resten ska jag använda när jag målar om huset.
Problemet med många solcellsföretag är att de många gånger använder montörer som inte har kunskap om Svenska förutsättningar.Krilleman skrev:
Fast detta är ju en viktig puck för många andra som ser detta.
Man ska aldrig tro att allt är "bra" för att ett solcellsföretag varit uppe på taket.
Det finns många skojare inom många branscher, och tråkigt nog även ovan som nämnts.
Så jag tycker det är bra att detta lyfts upp för framtida forumister. 👍
Sen tycker jag man ska vara extremt vaksam inom alla populistiska företag som lovar guld och gröna skogar...
Men det är en mer generell och personlig åsikt.
Och jag misstänker att dessa företag är på tur efter alla "padelhallar" som är på dekis...
Givetvis en parameter att ta hänsyn till.
Nytt tak, likväl som äldre tak...
Men det ska faktiskt inte göra någon skillnad, investerar man i solpaneler på sitt egna tak så ska väl givetvis taket ha samma motståndskraft innan som efter installation.
Allt annat är ju faktiskt riktigt förkastligt...
Viktig att taket är i gott skick och inte behöver lagas närmaste 20 åren. Det blir ju dyrare om solceller måste tas av och på. Det går väl knappast inte att laga taket innifrån?N newbee skrev:
Tänkte att man kan lokalisera läckaget innifrån om det finns vind.
Nu är det så att läckan nödvändigtvis inte behöver vara exakt just där det droppar/rinner.
Men i närheten.
Vet inte hur man lossar enskilda socellspaneler, om det ens är görligt.
Nu är det så att läckan nödvändigtvis inte behöver vara exakt just där det droppar/rinner.
Men i närheten.
Vet inte hur man lossar enskilda socellspaneler, om det ens är görligt.
Ja att företaget inte finns längre är ju en sak men när arbetet utfördes så måste de haft en företagsförsäkring som täckte skada och tredje part och skadan uppstod ju då genom olyckliig oaktsamhet eller hur.... ring runt till försäkringsbolagen med deras orgnummer. Tänk på att länsförsäkringar är minst och finns ett i varje län så många samtal blir det ge dig inte det är bra pengar när du hittat rätt och ägaren före konkursen har också skyldigheter kanske förvaltaren kan hjälpa till lycka till.Sanguine skrev:
Hej Forum,
Vet inte om det här hör till i juridik eller allmänna hus frågor
Min svärmor anlitade en firma att installera solceller på hennes tak (vanliga takpanna tak). Det utfördes under förra sommaren, och under vintern visade det sig att dem har lagt felaktigt eftersom det läcker in i huset. Det anmälde henne företaget, som kom tillbaka en vecka anmälningen att dem hade gått i konkurs nyligen och inte jan göra något att fixa. Hennes husförsäkring också avstår från ansvaret och hon ligger i diket. Vi försöker hitta någon att laga jopbbet genom att inspektera alla infästningar och täta dem "på riktigt" och lokalisera vattnet som kan fortfarande ligga under taket, men det är inte lätt. Svaren just nu är att för att kunna garantera jobbet insisterar dem vi har frågat att dem måste byta ut allt (dvs takpannor, tak papp, osv) vilket jag har sagt absolut nej till som onödigt och överdrivit - samtidigt är prisförslag alldeles för höga - dvs högre än kostnaden av solcellsinstallation.
Vad är era tankar? Har andra här gått genom samma, och om ja, vad gjorde ni?
Tack i förhand
Det låter som hörsägen när du refererar till "grannen" i mina öron.H Hybro skrev:
De som själva investerat i solceller och får ihop kalkylen med både ränta och amortering/ avskrivning brukar inte vara så många i detta furums trådar. Ännu färre är det nog som får ihop det utan statliga subventioner.
Att lägga om en takpanna som spruckit klarar nog de flesta, du klarar uppenbarligen att lägga om hela taket, men att i solcellskalkylen ta höjd för att det måste ut en elektriker och koppla ur och i panelen vid ev takläckage tror jag inte att din granne gjort.
Populärt i forumet
-
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Är det dags att skippa Checkwatt
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Kan jag reklamera mitt Saj batteriköp, klarar inte CheckWatt test
Solceller, Solfångare, Solenergi