31 471 läst · 89 svar
31k läst
89 svar
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
- Förklara för mig vad som menas med "pappa om" i detta fallet.
Kan inte tro att det enkelt bara går att rulla ut på taket.
- Jag gissar att samtliga paneler var och en elektriskt ska kopplas isär från varandra, och lyftas ned.
Ta reda på och samla ihop det elektriska kablaget.
Montera hyrd byggställning med behörig montör (försäkringsfråga).
Plocka ned samtliga pannor.
Bryta bort samtliga bär- och ströläkt. Går möjligen att återanvända en del.
Kontrollera plåtar för vattenavrinning mm.
Lägg ny takpapp ovan på gamla takpappen,med allt vad det innebär.
På med ströläkt.
På med bärläkt.
Lyfta upp en pannrad åt gången.
Montera fästen för paneler.
På med flera pannor och montera panelfästen allteftersom.
Så börjar det närma sig att lyfta upp
panelerna och koppla samman dessa, vilket väl kräver viss kompetens?
- Och hur lång tid kan allt detta ta?
Behövs byggnadsställning för säkert jobb?
Skylift?
Några gubbar som kan allt eller olika arbetslag på olika tider.
- Visst jag la nytt tak mm själv en sommar. Några som hjälpte till då och då.
Men allt detta.... Skulle jag nog inte klara själv. Har dessutom annat att göra som pensionär.
Kan inte tro att det enkelt bara går att rulla ut på taket.
- Jag gissar att samtliga paneler var och en elektriskt ska kopplas isär från varandra, och lyftas ned.
Ta reda på och samla ihop det elektriska kablaget.
Montera hyrd byggställning med behörig montör (försäkringsfråga).
Plocka ned samtliga pannor.
Bryta bort samtliga bär- och ströläkt. Går möjligen att återanvända en del.
Kontrollera plåtar för vattenavrinning mm.
Lägg ny takpapp ovan på gamla takpappen,med allt vad det innebär.
På med ströläkt.
På med bärläkt.
Lyfta upp en pannrad åt gången.
Montera fästen för paneler.
På med flera pannor och montera panelfästen allteftersom.
Så börjar det närma sig att lyfta upp
panelerna och koppla samman dessa, vilket väl kräver viss kompetens?
- Och hur lång tid kan allt detta ta?
Behövs byggnadsställning för säkert jobb?
Skylift?
Några gubbar som kan allt eller olika arbetslag på olika tider.
- Visst jag la nytt tak mm själv en sommar. Några som hjälpte till då och då.
Men allt detta.... Skulle jag nog inte klara själv. Har dessutom annat att göra som pensionär.
Redigerat:
Om nu taket läcker in så betyder ju det att båda säkerhetsbarriärerna är brutna, dvs trasig takpanna samt papp. Vet man ungefär var det läcker så bör man ju kunna åtgärda det utan att lägga om hela taket.
Hoppas då att man med "ungefär" träffar på läckan, läckorna.
Vatten har en förmåga att leta sig fram på konstiga ställen.
Och att byta pannor mm även om det är på begränsade ställen innebär en hel del jobb, bara för att lyfta bort paneler.
Tänk bara tanken om skada finns mitt på taket.
Är ju inte direkt lättåtkomligt.
Vatten har en förmåga att leta sig fram på konstiga ställen.
Och att byta pannor mm även om det är på begränsade ställen innebär en hel del jobb, bara för att lyfta bort paneler.
Tänk bara tanken om skada finns mitt på taket.
Är ju inte direkt lättåtkomligt.
Tyvärr gissar jag på att man anlitat ett företag med sun, solar, sol, clean, green eller liknande i namnet, och då är det här en risk man tar. Det måste vara färre än 1 av 50 installatörer på dessa bolag som ens borde hålla i verktyg över huvud taget.
Jag gissar att det genomgående är slarvigt monterat och därför vill inte någon hantverkare ta på sig att punktfixa eftersom det då blir de som får stå som "mottagare" av framtida klagomål vid läckage.
Jag gissar att det genomgående är slarvigt monterat och därför vill inte någon hantverkare ta på sig att punktfixa eftersom det då blir de som får stå som "mottagare" av framtida klagomål vid läckage.
Garantin har man bara mot det företag man köpt av. Som ju troligen gått i konken på grund av många fuskjobb som behövt åtgärdas.
Hade det varit korrekt utfört och uppstått under anläggningens livslängd tänker jag att försäkringen hjälpt till.
Det som komplicerar det hela är att solceller är en elanläggning som är ivägen för de som jobbar med att laga och underhålla taket. Så en ren takfirma behöver ha med elektriker.
En viktig aspekt för hur man ska gå vidare är takets ålder. Är det ganska nytt och ska klara solcellernas tänkte livslängd på minst 25år? Eller blev man lurad att sätta anläggningen på ett tak i sämre skick?
Är det takpannor så ska de inte rört pappen. Man skruvar i läkten. Men en snedsteg som inte åtgärdades, tror jag finns nog någonstans i taket. Eller finns det tecken på att alla infästningar är katastrof? Då är det ju större ingrepp
Jag hade tagit kontakt med företaget i området som håller på med solceller. Förklarat läget, bett dem komma förutsättningslöst. Först bara kika. Man kan ju kanske se det uppenbara genom vinden eller någon annanstans. Därefter skriva ett avtal där de inte lämnar någon garanti och frånskriver ansvar. Men åtgärder problemet.
Det är ju billigare än att lägga om taket och montera om solcellerna.
Tänk också att du ringer takläggare för att taket läcker, 5 år efter att anläggningen satts upp. Den ursprungliga installatören har gått i konken. Då måste ju vilken firma som helst som kan tekniken ta på sig att laga. Som vilket serviceärende som helst.
Hade det varit korrekt utfört och uppstått under anläggningens livslängd tänker jag att försäkringen hjälpt till.
Det som komplicerar det hela är att solceller är en elanläggning som är ivägen för de som jobbar med att laga och underhålla taket. Så en ren takfirma behöver ha med elektriker.
En viktig aspekt för hur man ska gå vidare är takets ålder. Är det ganska nytt och ska klara solcellernas tänkte livslängd på minst 25år? Eller blev man lurad att sätta anläggningen på ett tak i sämre skick?
Är det takpannor så ska de inte rört pappen. Man skruvar i läkten. Men en snedsteg som inte åtgärdades, tror jag finns nog någonstans i taket. Eller finns det tecken på att alla infästningar är katastrof? Då är det ju större ingrepp
Jag hade tagit kontakt med företaget i området som håller på med solceller. Förklarat läget, bett dem komma förutsättningslöst. Först bara kika. Man kan ju kanske se det uppenbara genom vinden eller någon annanstans. Därefter skriva ett avtal där de inte lämnar någon garanti och frånskriver ansvar. Men åtgärder problemet.
Det är ju billigare än att lägga om taket och montera om solcellerna.
Tänk också att du ringer takläggare för att taket läcker, 5 år efter att anläggningen satts upp. Den ursprungliga installatören har gått i konken. Då måste ju vilken firma som helst som kan tekniken ta på sig att laga. Som vilket serviceärende som helst.
Silikon är enbart ett samlingsnamn för ett i grunden oorganiska polymerer. (& ev kolväteföreningar)L Liljeros skrev:
Exempelvis Bostik Roof seal 1520 är Polymeriserande oljor & går utmärkt att använda här.
Alltid svårt att lokalisera takläckage, men man får gå fram sakta i "rutsystem" & säkra en bit i taget och bocka av.
Tycker du överdriver enormt med det rådet, lite som "vargen kommer".L Liljeros skrev:
Och rådet ger du UTAN att ens veta storlek, takmaterial, takvinkel, byggnadsår, solcellernas totala yta & typ av infästning!
Läs mitt svar ovan om "silikon", & återkom om du har fler frågor.K kniv skrev:
Jo Pattex är ett annat silikonbaserat "kladd" för taklagningar.... som funkar bra.J jawen skrev:Silikon är enbart ett samlingsnamn för ett i grunden oorganiska polymerer. (& ev kolväteföreningar)
Exempelvis Bostik Roof seal 1520 är Polymeriserande oljor & går utmärkt att använda här.
Alltid svårt att lokalisera takläckage, men man får gå fram sakta i "rutsystem" & säkra en bit i taget och bocka av.
Tycker du överdriver enormt med det rådet, lite som "vargen kommer".
Och rådet ger du UTAN att ens veta storlek, takmaterial, takvinkel, byggnadsår, solcellernas totala yta & typ av infästning!
Läs mitt svar ovan om "silikon", & återkom om du har fler frågor.
https://www.clasohlson.com/se/Tak--och-tätningsmassa-Pattex/p/31-8338
Men jovisst kan det vara svårt att hitta läckageställe/ställen ibland.
Produkter som diskuteras: "Pattex"

Pattex
Pattex lim erbjuder pålitlig och långvarig vidhäftning för olika material, vilket gör det till det enkla valet när du söker effektiva limlösningar.
Läs mer
Eftersom företaget är kursat så finns det i princip inget att hämta där.
Att åtgärda problemet kan i princip kosta allt mellan 500kr och 300 000kr++ beroende hur man vill lösa det. Kan man tänka sig att lägga en del egen tid med att ringa in läckan, åtgärda provisoriskt och sedan göra en mer permanent reparation genom att ta bort en enstaka solcell och laga pappen själv så går det att komma undan ganska billigt med några tusenlappar. Det är ingen raketforskning direkt.
Vill man lägga 0h i egen tid för att läcksöka och lösa det med entreprenörer för en total 100% lösning så blir det ett par hundra tusen.
En variant är att hitta en klurig hantverkare som kan lägga några timmar på läcksöka och laga tillsammans med en elektriker så går det att lösa för en överkomlig peng också skulle jag tro.
Att åtgärda problemet kan i princip kosta allt mellan 500kr och 300 000kr++ beroende hur man vill lösa det. Kan man tänka sig att lägga en del egen tid med att ringa in läckan, åtgärda provisoriskt och sedan göra en mer permanent reparation genom att ta bort en enstaka solcell och laga pappen själv så går det att komma undan ganska billigt med några tusenlappar. Det är ingen raketforskning direkt.
Vill man lägga 0h i egen tid för att läcksöka och lösa det med entreprenörer för en total 100% lösning så blir det ett par hundra tusen.
En variant är att hitta en klurig hantverkare som kan lägga några timmar på läcksöka och laga tillsammans med en elektriker så går det att lösa för en överkomlig peng också skulle jag tro.
Tänk även alla "vanliga" takbyten som kommer bli betydligt dyrare för att det ligger solceller på taket.L Liljeros skrev:Jag skrivit det i flertalet trådar och fortsätter driva denna tesen, solceller på taket kommer bli en riskkonstruktion som flaggas i protokoll av besiktningsmän vid husförsäljningar likt krypgrund, enstegstätade fasader och impregnerade syllar osv. Det finns så många riskfaktorer. Solceller ska aldrig monteras på annat än ett nyrenoverat tak, livslängden på solceller innebär att man annars kommer ställas inför att demontera solcellerna för att sedan återmontera dessa efteråt vilket slår väldigt hårt mot lönsamheten. Det innebär också att minsta läcka gör att i värsta fall stora delar av installationen behöver plockas ner bara för att kunna felsöka.
Lösningen i denna situationen är tyvärr inte någon rolig läsning, det finns mest troligt inga lösningar som innebär att man inte kommer behöva bekosta en komplett demontering och återmontering av alla paneler vilket blir dyrt eftersom det behöver göras utan kompensation från staten. Därefter finns 2 vägar:
Båda dessa alternativ kommer kosta väldigt mycket pengar, det är inte någon idé att försöka ta billigaste offerten utan ta den från mest erkända företaget så du minimerar risken att behöva göra om det. Räkna nånstans med en totalkostnad beroende på vilket av fallen det gäller på alla fall 200-500.000kr. Det är verkligen skittufft men det kommer tyvärr bli utfallet…
- Är taket omlagt senaste 10 åren så får man ta ut en erkänd takfirma för att laga det, det kommer troligtvis behöva lappas med ny underlagspapp samt asfaltsmassa. Självklart ser man då även över dom infästning som inte börjat läcka så man slipper plocka ner solcellerna om ett halvår igen.
- Är taket inte nygjort eller i väldigt gott skick är det bara att byta det, det kommer annars bli en situation där varje läckage innebär att man måste demontera solcellerna.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Är det dags att skippa Checkwatt
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Kan jag reklamera mitt Saj batteriköp, klarar inte CheckWatt test
Solceller, Solfångare, Solenergi