31 471 läst · 89 svar
31k läst
89 svar
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Nej, det finns ju inga måsten. Har man mycket att göra kan man tacka nej till ett servicejobb. Men vill man att firman ska växa behöver man kunder.H Hybro skrev:
Det här är också ett komplext problem. Något man inte tar sig ann på en förmiddag. Lättare för en VVSare att ta ditt läckande element. Lösningen finns i deras lista över saker de gör regelbundet.
Värre att ta sig ann trådens ämne. Ett större jobb utan tydligt mål.
Det faktum att det finns ett par produkter på marknaden som är baserade på silikon betyder inte att det är det mest lämpade, takåtgärder görs normalt med bitumenbaserade produkter. Om man skriver att man bara ska laga med silikon kommer 9 av 10 köpa utan mycket byggkunskap köpa en tub som det står silikon för utomhusbruk på vilket i 99 fall av 100 är fel produkt för ändåmålet.J jawen skrev:
Bitumenbaserade produkter lagar man just med bitumenbaserade produkter,L Liljeros skrev:
Ett valsat plåttak på ett annat sätt, korrigerad plåt ytterligare annat sätt o.s.v
Så före man vet vart det läcker, så bestämmer man sig inte för en specifik produkt & därav använde jag "samlingsnamnet"
Att säga lim är ett bra exempel & en ägare tar nog reda på vilken sort som bör användas för ändamålet.
Det står ju i första inlägget att det är ett tegeltak? Dvs läckage är mest sannolikt i takpappen.J jawen skrev:Bitumenbaserade produkter lagar man just med bitumenbaserade produkter,
Ett valsat plåttak på ett annat sätt, korrigerad plåt ytterligare annat sätt o.s.v
Så före man vet vart det läcker, så bestämmer man sig inte för en specifik produkt & därav använde jag "samlingsnamnet"
Att säga lim är ett bra exempel & en ägare tar nog reda på vilken sort som bör användas för ändamålet.
Samlingsbegreppet är snarare fogmassa…
The fact that the company went bankrupt and can't fix it is one thing. Civil liability is another matter. If the company had insurance, the insurance company bears the costs because the bankruptcy of the company does not invalidate the policy. If there was no third party liability insurance, the owner/owners are responsible for the damage.Sanguine skrev:
Ännu mer sannolikt är att tegeltaket också läcker. Eller hur?L Liljeros skrev:
Vatten letar sig alltid nedåt.
Så flera generalfel måste det ha blivit. Inte bara på ett ställe utan flera.
Redigerat:
Jo förpackningens utformning vittnar väl primärt hur den skall appliceras. Vart vill du komma? Under rubriken fogmassa på Beijer som finner man i princip alla olika typer produkter lämpade för uppdraget baserade på olika typer av Kemi.J jawen skrev:
För att klargöra, om du går in på en normal bygghandel och ber om silikon så kommer du i dom flesta fall få fel produkt.
Tegelpannor är ju inte 100% täta utan det är ju pappen som är tätskiktet. Teglet är ju till för att vara ett ”väserskydd” för pappen.H Hybro skrev:
Dom flesta solcellsbeslag för tegel innebär att urtag behöver göras i pannan så har detta utförts felaktigt kan det såklart innebära mer påfrestningar på underliggande papp
Redigerat:
Klart som attan att underlagspapp inte någon gång är helt tät.
Bär- och ströläkt är helt klart genomspikade mot råspont av många spikar.
Kanske t o m för långa skruvar till panelernas fästelement.
Min uppfattning är och har alltid varit att underlagspappens uppgift är att täta mot t ex kondens och lättare fuktighet under t ex takpannor.
Inte mot kondens eller ett konstant ihållande regn eller annan nederbörd.
Alltid trott att takbeklädnad av plåt, taktegel mm ska vara det verkliga skyddet mot regn och nederbörd i olika former.
Såg häromdagen grannen byta några pannor. Det var alltså inte nödvändigt eller överhängande åtgärd, förutom att det ser illa ut?
Tänk så fel jag har och haft. Och glad att jag lät Schingeltaket ligga kvar, när jag läktade och monterade Planka Regent. Är och förblir dryptätt.
- Så om montörer av panelerna skadat eller modifierat takpannor, så att de nu läcker, har tydligen mindre betydelse om man läser tråden. Kanske t o m nu fattas några som kasserats, vilket tydligen inte påverkar vatteninträngning enligt vissa. (DET ÄR JU underlagspappens som är skydd mot fuktinträngning.)
Detta går mig emot.
Ingen kan övertyga mig att det inte behövs att varje takpanna ska vara hel, utan sprickor och finnas på ursprunglig plats.
Om TS synar hela taket med fokus på tegelpannorna, så lär det dyka upp flera avvikelser under solpanelerna.
För inte hade väl montörerna med sig ersättningspannor?
Bär- och ströläkt är helt klart genomspikade mot råspont av många spikar.
Kanske t o m för långa skruvar till panelernas fästelement.
Min uppfattning är och har alltid varit att underlagspappens uppgift är att täta mot t ex kondens och lättare fuktighet under t ex takpannor.
Inte mot kondens eller ett konstant ihållande regn eller annan nederbörd.
Alltid trott att takbeklädnad av plåt, taktegel mm ska vara det verkliga skyddet mot regn och nederbörd i olika former.
Såg häromdagen grannen byta några pannor. Det var alltså inte nödvändigt eller överhängande åtgärd, förutom att det ser illa ut?
Tänk så fel jag har och haft. Och glad att jag lät Schingeltaket ligga kvar, när jag läktade och monterade Planka Regent. Är och förblir dryptätt.
- Så om montörer av panelerna skadat eller modifierat takpannor, så att de nu läcker, har tydligen mindre betydelse om man läser tråden. Kanske t o m nu fattas några som kasserats, vilket tydligen inte påverkar vatteninträngning enligt vissa. (DET ÄR JU underlagspappens som är skydd mot fuktinträngning.)
Detta går mig emot.
Ingen kan övertyga mig att det inte behövs att varje takpanna ska vara hel, utan sprickor och finnas på ursprunglig plats.
Om TS synar hela taket med fokus på tegelpannorna, så lär det dyka upp flera avvikelser under solpanelerna.
Redigerat:
Man kan jämföra med en vanligt träfasad. Brädorna tar merparten av vattnet men dom är inte 100% täta vid tex slagregn utan det som tar sig igenom fångas upp av underliggande skikt för att skydda från att fukten tar sig hela vägen in i fasaden. En vanlig modern underlagspapp klarar sig ju utan tegel i mellan 1 och 6 månader. Vissa upp till ett år.H Hybro skrev:Klart som attan att underlagspapp inte någon gång är helt tät.
Bär- och ströläkt är genomspikade mot råspont av många spikar.
Min uppfattning är väl och har alltid varit att underlagspappens uppgift är att täta mot t ex kondens och lättare fuktighet.
Inte mot ett konstant ihållande regn och annan nederbörd.
Tänk så fel jag har och haft.
Så om montörer av panelerna skadat eller modifierat takpannor, så att de nu läcker, har tydligen mindre betydelse om man läser tråden. Kanske t o m nu fattas några som kasserats, vilket tydligen inte påverkar vatteninträngning enligt vissa.
Detta går mig emot.
OT
Jag har fasad av liggande halvtimmer, ser ut som timmerstockar.
En luftspalt på ca 5 cm finns mellan dessa och regelverket med isolering och annat innanför.
Ska jag dra i nån tätning på varje skarv mellan stockarna innan jag målar om?
Har aldrig sett spår av vatteninträngning trots ihållande slagregn. Regnvatten rinner s a s nedåt inte horisontellt in i husvägg.
Inte heller på sommarstugan med vanlig brädfodring.
Papp i väggar är för att hindra luftvandring genom isolering.
BT
Jag har fasad av liggande halvtimmer, ser ut som timmerstockar.
En luftspalt på ca 5 cm finns mellan dessa och regelverket med isolering och annat innanför.
Ska jag dra i nån tätning på varje skarv mellan stockarna innan jag målar om?
Har aldrig sett spår av vatteninträngning trots ihållande slagregn. Regnvatten rinner s a s nedåt inte horisontellt in i husvägg.
Inte heller på sommarstugan med vanlig brädfodring.
Papp i väggar är för att hindra luftvandring genom isolering.
BT
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 361 inlägg
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Är det dags att skippa Checkwatt
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Kan jag reklamera mitt Saj batteriköp, klarar inte CheckWatt test
Solceller, Solfångare, Solenergi