439 288 läst · 11 236 svar
439k läst
11,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Foliehattar är foliehattar. Inget att göra åt.D djac skrev:
Jag tycker till exempel att det är ohederligt att påstå att Sverige är bättre rustade än någonsin att hantera effektbehov on demand.
Vilket implicit påstås av folk här som i backspegeln säger ”titta vad bra allt är, vi har exporterar massor”
Jag tror inte det är det budskapet man vill få fram egentligen, men det är i så fall en omedveten agitation.
Att vi är på väg in i en ännu mer auktoritär tid där fossildiktatorerna kommer få allt större inflytande i länderna tror jag absolut på, vi ser ju hur våra styren blir allt mer mottagliga för såna stimulanser.P paralun skrev:Nej den stora utmaningen är ju att elpriset helt i onödan är volatilt.
Och så kan vi ju inte ha det och en "slumpekonomi".
Sen ännu allvarligare så finns det nu starka "fossila krafter" som ser att man måste ändra på utsläppsmål inom EU.
EU exploring weaker 2040 climate goal
[länk]
Så de gröna biter ju sig sjäva i svansen med sitt motstånd mot kärnkraft!
Då är jag din samtalspartner, jag är för kärnkraft men håller samtidigt ett öga på omvärlden eftersom jag inser att el är business och vi kan inte vara helt offside kostnadsmässigt eller teknikmässigt. Det är också spännande att se vad som kommer att utvecklas som en konsekvens av en ökande andel sol/vind, det är en möjlighet som nog kan leda till spännande affärer.S Snikholt skrev:
Det vi hamnat i polemik om är väl mest att jag tycker att det ska vara reglerat på ett annat vis hur mixen ska se ut. Alltså ur ett ingenjörsmässigt perspektiv för ett stabilt system. Inte en ohämmad expansion som styrs av en rätt för vem som helst att installera intermittent produktion, som sedan resten av systemet får hantera.D djac skrev:Då är jag din samtalspartner, jag är för kärnkraft men håller samtidigt ett öga på omvärlden eftersom jag inser att el är business och vi kan inte vara helt offside kostnadsmässigt eller teknikmässigt. Det är också spännande att se vad som kommer att utvecklas som en konsekvens av en ökande andel sol/vind, det är en möjlighet som nog kan leda till spännande affärer.
Det ger billig el stundtals, absolut - men vi bygger in sårbarhet och risker om detta tillåts gå överstyr.
Japp, och där har jag en mindre teknisk utgångspunkt, det kan väl bäst beskrivas som att elnäten är till för oss, inte tvärtom. På engelska hade man väl sagt, -deal with it!S Snikholt skrev:Det vi hamnat i polemik om är väl mest att jag tycker att det ska vara reglerat på ett annat vis hur mixen ska se ut. Alltså ur ett ingenjörsmässigt perspektiv för ett stabilt system. Inte en ohämmad expansion som styrs av en rätt för vem som helst att installera intermittent produktion, som sedan resten av systemet får hantera.
Det ger billig el stundtals, absolut - men vi bygger in sårbarhet och risker om detta tillåts gå överstyr.
Användningen av elnäten har förändrats sen de byggdes och förändring är och ska vara normalläget i samhället, detta gäller även elnät. Jag anser det bakåtsträvande, och faktiskt felaktigt, att försöka tvinga industri, elproduktion, konsumtion och elnät tillbaks till 1970.
Nu finns det ju ingen konkurrens inom elnät men det skulle man kunna skapa, jag tar "mitt eget" EON som exempel, det EON-område jag bor inom är intill förväxling likt det som drivs av Trelleborgs Energi, till halva priset. Då borde Trelleborgs Energi erbjudas att ta över och effektivisera verksamheten i grannområdet, man ska inte få vara hur dålig om helst helt enkelt.
Visst skulle kanske något privatjet i Tyskland fått avyttras men det kan det kanske vara värt?
Precis som du svarar nu håller Zodde på med, manipulering av sakfrågan & sedan dra 3-4 nedlåtande meningar till personen ifråga om just det manipulerade....Mikael_L skrev:
Översittar-fasoner som ingen uppskattar, förutom kanske dem 2-3 som använder "tekniken" som självklart måste hålla varandra "bakom ryggen"
Så skrev Snikholt.S Snikholt skrev:
Alltså att hans uppfattning är att "ni" "insinuerar att vår produktion var sämre förr baserat på import/export-siffror"....& ingenting annat är sakfrågan här!
Men ditt översittar-svar då handlar om något HELT annat!
& Snikholt har ju helt rätt i sin sakfråga!
Att "ni" "insinuerar att vår produktion var sämre förr baserat på import/export-siffror"!
Att den kraftigt utbyggda vindkraften gör total-siffrorna per år klart högre, är ju knappast likställt med att "effekten alltid finns att tillgå" eller att den kontinuerliga effekten är bättre "än förr"
Glöm inte de oligarker som lindar politiker kring sina fingrar och lovar grön energi och liknande, bara de får några miljarder för att prova något helt utopiskt, senaste idiotin är väl att samla upp koldioxid från luften för att sen hantera den på lite olika sätt, trycka ner i underjorden eller in i olika mineral som ska binda den farliga koldioxiden 🙄D djac skrev:
För att citera Albert Einstein;
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker"
Det är i mina ögon helt ok att vi bedriver forskning, jag är pro-upplysningen (och därmed klassad som woke), det är småpengar och det ligger i forskningen natur att den måste bedrivas brett, upptäckter görs sällan på beställning.P Peter787 skrev:Glöm inte de oligarker som lindar politiker kring sina fingrar och lovar grön energi och liknande, bara de får några miljarder för att prova något helt utopiskt, senaste idiotin är väl att samla upp koldioxid från luften för att sen hantera den på lite olika sätt, trycka ner i underjorden eller in i olika mineral som ska binda den farliga koldioxiden 🙄
För att citera Albert Einstein;
Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker"
Jag tror inte det finns några gröna oligarker, likt exempelvis Putin eller Saudis kungafamilj, på den "gröna sidan", men ganska många vetenskapsmän som testar gränserna.
Det här har ju varit uppe otaliga gånger i tråden och de som inte håller med om att det aldrig varit bättre har fått "välja gren" men svaret har alltid varit detsamma, det är bättre idag än förr, hur man än mäter.J jawen skrev:Precis som du svarar nu håller Zodde på med, manipulering av sakfrågan & sedan dra 3-4 nedlåtande meningar till personen ifråga om just det manipulerade....
Översittar-fasoner som ingen uppskattar, förutom kanske dem 2-3 som använder "tekniken" som självklart måste hålla varandra "bakom ryggen"
Så skrev Snikholt.
Alltså att hans uppfattning är att "ni" "insinuerar att vår produktion var sämre förr baserat på import/export-siffror"....& ingenting annat är sakfrågan här!
Men ditt översittar-svar då handlar om något HELT annat!
& Snikholt har ju helt rätt i sin sakfråga!
Att "ni" "insinuerar att vår produktion var sämre förr baserat på import/export-siffror"!
Att den kraftigt utbyggda vindkraften gör total-siffrorna per år klart högre, är ju knappast likställt med att "effekten alltid finns att tillgå" eller att den kontinuerliga effekten är bättre "än förr"
De är slagna av kärnkraften med hästlängder, som har mycket liten oplanerad nertid, till skillnad mot sol och vind som har mer oplanerad nertid än upptid under många veckor.K karlmb skrev:
Hyffsat bra ska inte vara ett mål för ett lands energiförsörjning i en normal värld, och det var inte så innan idioterna la ner våra fullt fungerande kärnkraftverk.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning