456 485 läst · 11 823 svar
456k läst
11,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Enig. Men, med tanke på trådens namn (och ja, trasig skiva varning på mig nu)Z Zodde skrev:
Så insinuerar man att vår produktion var sämre förr baserat på import/export-siffror.
En bättre verklighetsbeskrivning skulle vara ”Svensk el har de senaste åren varit mer efterfrågad än någonsin.”
Men det gick ju ganska lätt att se att vi inte led någon risk för att inte få all el som vi behövde.S Snikholt skrev:Har kollat runt lite.
Jag tycker import/export siffrorna är ganska ointressanta för att dra några slutsatser om hur ”bra” vår effektbalans är under topplasttimen. Alltså på sätt och vis kan man ju göra det utan att direkt ljuga när man tittar i efterskott.
Huruvida vi importerar eller exporterar beror mestadels på priser. Vilket då i tabellen du visade sammanföll med att vi hade god vindproduktion under topplasttimmen, och relativ omvärlden billig el som efterfrågades. Hade vi haft billig el från Norge, och mindre vind så hade vi lika gärna kunnat spara vatten i våra dammar med hjälp av den och haft importnetto.
Men det säger ingenting om hur nästa vinters topplasttimme blir.
Och skulle tre reaktorer havererat under natten innan denna dag så skulle vi nog klarat det ändå, men då hade mycket vattenkraft behövt gå igång mer.
Hade 3 reaktorer lagt av och det samtidigt varit vindstilla skulle vi nog antagligen behövt importera - faktiskt.
För snitt SE2-> SE3 klarar nog inte hela den överföringen.
Och det bör ju vara ett av skälen till att vi har kablar till utlandet, ibland ska andra länder faktiskt hjälpa oss, vi ska väl inte precis alltid skicka el utomlands, som det nu är, då vi exporterar typ 8400 timmar om året, och importerar 100-200 timmar.
Att vi lider av någon svår effektbrist i Sverige är en total myt, det var före 2011 som det gällde, men i 14 år nu har vi faktiskt varit allt längre ifrån någon bristsituation.
Jag förstår liksom inte varför detta ska vara så svårt att få in i skallen på folk som t.ex. STB, Boilerplate4U och Leif i Skåne. (Några som jag vill minnas ständigt återkommer till detta, och jag nämner inte ens de användare jag iggar, jag har ju dålig koll på vad de skriver, trots att de verkar lusa ner tråden med typ var fjärde inlägg)
Det jag skriver är ju så otroligt lätt att kolla, alla siffror finns ju.
Det bör ju inte vara svårt när man kan läsa facit i efterhand.
OBS, det är ju inte framtiden jag uttalar mig om. Visst kan vi få en effektbrist i framtiden, om vi inte gör rätt saker.
Menar du att förr producerade vi mer, men som inte såldes?S Snikholt skrev:
Vad gjorde vi med det överskottet? Hade vi elpatroner motsvarande 3.000.000 kW nedstoppade i östersjön och värmde vatten med överskottet?
Här har du topplasttimmen för ett antal år bakåt, du kan kolla upp varje, och sen rapportera här om du finner något spännande:S Snikholt skrev:Har kollat runt lite.
Jag tycker import/export siffrorna är ganska ointressanta för att dra några slutsatser om hur ”bra” vår effektbalans är under topplasttimen. Alltså på sätt och vis kan man ju göra det utan att direkt ljuga när man tittar i efterskott.
Huruvida vi importerar eller exporterar beror mestadels på priser. Vilket då i tabellen du visade sammanföll med att vi hade god vindproduktion under topplasttimmen, och relativ omvärlden billig el som efterfrågades. Hade vi haft billig el från Norge, och mindre vind så hade vi lika gärna kunnat spara vatten i våra dammar med hjälp av den och haft importnetto.
Men det säger ingenting om hur nästa vinters topplasttimme blir.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/topplasttimmen/
Nej, det jag menar är att det är intermittent produktion som vi inte kan påverka tillgången av - som levererar sina kWh (eller inte) oavsett vad effektbalansen är, som tillkommit i stor mängd. Tillsammans med att vi haft billigare el relativt omvärlden, som gjort att vi exporterat mycket.Mikael_L skrev:
Man kan kalla det bra, eller bättre än någonsin utan att ljuga, när man tittar på historiken.
Vår förmåga att leverera effekt ”on demand” har inte blivit bättre (väl?)
Svinkallt, vindstilla osv..
Läste på SVK att en grad kallare väder under topplast-timme i SE3-4 slår 16 gånger högre på förbrukningen än motsvarande i SE1-2.
En riktigt svinkall vinter i SE3-4 lär inte bli nådig. Då får vi hoppas att nån vill exportera el till dom områdena så kablarna glöder…
Redigerat:
Det är faktiskt inte speciellt svårt att förstå, såhär jobbar våra fiender, genom att upprepa lögner tillräckligt många gånger så övertygas en del om att det är sanningar, det viktiga är att få befolkningen splittrad så att den "inte vet vad den ska tro på", då kan man genomföra saker som annars vore helt otänkbart. Vågar knappt säga det igen men vi har ju till och med ministrar som fortfarande framför dessa budskap offentligt.Mikael_L skrev:
Jag förstår liksom inte varför detta ska vara så svårt att få in i skallen på folk som t.ex. STB, Boilerplate4U och Leif i Skåne. (Några som jag vill minnas ständigt återkommer till detta, och jag nämner inte ens de användare jag iggar, jag har ju dålig koll på vad de skriver, trots att de verkar lusa ner tråden med typ var fjärde inlägg)
Det jag skriver är ju så otroligt lätt att kolla, alla siffror finns ju.
Det bör ju inte vara svårt när man kan läsa facit i efterhand.
Fast man kan inte titta i backspegeln för att se var man är på väg.D djac skrev:Det är faktiskt inte speciellt svårt att förstå, såhär jobbar våra fiender, genom att upprepa lögner tillräckligt många gånger så övertygas en del om att det är sanningar, det viktiga är att få befolkningen splittrad så att den "inte vet vad den ska tro på", då kan man genomföra saker som annars vore helt otänkbart. Vågar knappt säga det igen men vi har ju till och med ministrar som fortfarande framför dessa budskap offentligt.
Men helt rätt att felaktiga påståenden som motbevisas av empiriskt utfall ska bemötas.
Jag vill påstå att riskerna för att vi blir beroende av massiv import under höglasttimmen (10-20 års vinter) i SE 3-4 har ökat kopiöst.
Sen behöver man inte tycka det är dåligt om man inte vill. Jag tycker det är dåligt och sämre än förr.
Jo vilka "lögner" då?D djac skrev:Det är faktiskt inte speciellt svårt att förstå, såhär jobbar våra fiender, genom att upprepa lögner tillräckligt många gånger så övertygas en del om att det är sanningar, det viktiga är att få befolkningen splittrad så att den "inte vet vad den ska tro på", då kan man genomföra saker som annars vore helt otänkbart. Vågar knappt säga det igen men vi har ju till och med ministrar som fortfarande framför dessa budskap offentligt.
Det är ju inte särskilt svårt att analysera varför vi har ett volatilt elpris. Effektmässigt så motsvarar det R1, R2s nedläggningar vilket var ett stort grönt misstag.
Så det gäller ju att återställa elproduktionen i södra Sverige och två SMR reaktorer i Ringhals är en bra start.
Två till i Karlshamn så har vi en trovärdig planerbar fossilfri elproduktion.
Nä om framtiden kan ingen veta något, det enda vi vet är att de som påstår det ljuger vilt och alla får slänga sin lapp i hatten, anything goes eftersom det bara är gissningar. Det är alldeles för många rörliga parametrar för att förutspå någonting med de metoder vi har tillgängliga idag.S Snikholt skrev:Fast man kan inte titta i backspegeln för att se var man är på väg.
Men helt rätt att felaktiga påståenden som motbevisas av empiriskt utfall ska bemötas.
Jag vill påstå att riskerna för att vi blir beroende av massiv import under höglasttimmen (10-20 års vinter) i SE 3-4 har ökat kopiöst.
Sen behöver man inte tycka det är dåligt om man inte vill. Jag tycker det är dåligt och sämre än förr.
Känslan här nere i södra Sverige är att vintern som fenomen snart försvinner helt men även denna gissning är ju ogrundad.
Att elpriset varierar är ingen lögn, finns goda bevis för det. Att vi har eller har haft elbrist är en lögn som fortsätter upprepas, det kluriga är att veta om de som säger det är de onda eller någon som blivit lurad av dessa.P paralun skrev:Jo vilka "lögner" då?
Det är ju inte särskilt svårt att analysera varför vi har ett volatilt elpris. Effektmässigt så motsvarar det R1, R2s nedläggningar vilket var ett stort grönt misstag.
Så det gäller ju att återställa elproduktionen i södra Sverige och två SMR reaktorer i Ringhals är en bra start.
Varför tror du att kärnkraft ger ett stabilt elpris?P paralun skrev:Jo vilka "lögner" då?
Jo och det är ju helt reperterbart för varje elområde och vad som orsakar elprisvolaliteten.D djac skrev:
Egentligen mycket enkelt och "budningen" hos Nordpool följer ju bestämda mönster.
Kärnkraften tuppar på med konstant effekt. Den reglerat inte. Priserna som anses behövas ligger klart över dagens snittpriser.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Elavtal, elpriser & elförbrukning