424 256 läst · 10 672 svar
424k läst
10,7k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Drabbar inte tyska elområden andra grannländer negativt även om det skulle bli positivt för Sverige?P paralun skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 964 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 964 inlägg
Jag förstår att du tycker det. De gör nog få som håller med. Du slänger ur dig påståenden, ibland med en länk som bekräftar det du skriver ibland med en länk som dementerar det du skriver.P paralun skrev:
Det är i nästa steg det blir problem, när du får en fråga på det du just publicerat. Då besvarar du inte frågan utan kommer med ett nytt påstående och en ny länk, kring något annat.
Det är där skon klämmer. Du som skriver ser det inte men vi som läser upplever att du ständigt byter ämne när du blir pressad.P paralun skrev:
Du har tex öht inte bemödat dig förklara det du kallade Tysklandspriser å där vi har diametralt motsatt syn.
Facts. SE4 å Tyskland hade liknande priser 2015-20 men från 2021 har de tyska priserna stigit mycket men än SE4s.
Hur kan man då hävda att Sverige” nu har fått Tyskpriser”?
Kan allt bottna i att du skriver hellre än bra?
Det är viktigare ATT få skriva än kvalitetssäkra det du skriver
Njau det vete tusan, Tyskland har ju en omfattande import av fransk kärnkraftsel när det inte blåser eller solen inte lyser. Sen har Tyskland då sin mesta produktion i de norra delarna och i Bayern har man då hårdnackat vägrat vindsnurror. Bla "BMW-dilemmat", tysk nationalklenod måste lösas eftersom de ligger i Munchen.blackarrow skrev:
Norge exporterar ju sedan mycket till Tyskland och sedan gör även vi det och får "Tysklandspriser"
Sen tror jag inte de återstartar sina reaktorer utifrån det jag läst utan kansler Merz försöker hitta andra kompromisslösningar.
Om man nu ska införa elstatsstöd så borde det vara rimligt att vi ställde krav på elområden i Tyskland.
Finns det bara inga kompromisslösa gröna med så är ju allt möjligt!
P paralun skrev:
Men styrk dåP paralun skrev:
a) var jag fabulerar, var konkret (om du kan)
b) att jag hade fel (å du rätt) angående Tysklandspriser.
Jag har visat med siffror från Nordpool/EPEX
Du har, trots vad du säger ovan, DUCKAT å bytt ämne…
Om den tyska industrin ska bli konkurrenskraftig så måste den ta ett "grodsprång" i utveckling och det har inget med elpriset att göra, det som är relevant nu är sk dark factories, fabriker helt utan personal och därför nedsläckta. Där är konkurrenterna idag och om Tyskland då ska tillbaks längst fram i matchen så krävs det alltså att de gör sig av med alla arbetare och dessutom bygger helt nya och ännu effektivare fabriker än konkurrenterna.P paralun skrev:Jo men du fabulerar ju bara utan något som helst fakta.
Till vad Merz förslår så vill han då nu ha ett omfattande elstatsstöd till den tyska industrin och det går ju emot all konkurrenslagstiftning inom EU. Men man kan ju tänka sig en kompromiss att Tyskland får införa elområden så blir det genast bättre för Sverige och Norge. Tom att vi kan bygga HansaPowerBridge.
[länk]
Sen danska Mette (S) verkar fortfarande vara i chock så hon ska köpa "missiler och granater" för alla pengar så att Danmark gör något är mindre troligt.
Det kräver förmodligen också att de designar om sina produkter från grunden för att kunna tillverkas effektivt.
Jo det brukar låta så... nu vet jag inte om det är någon större skillnad på tysk industri och svensk?D djac skrev:Om den tyska industrin ska bli konkurrenskraftig så måste den ta ett "grodsprång" i utveckling och det har inget med elpriset att göra, det som är relevant nu är sk dark factories, fabriker helt utan personal och därför nedsläckta. Där är konkurrenterna idag och om Tyskland då ska tillbaks längst fram i matchen så krävs det alltså att de gör sig av med alla arbetare och dessutom bygger helt nya och ännu effektivare fabriker än konkurrenterna.
Det kräver förmodligen också att de designar om sina produkter från grunden för att kunna tillverkas effektivt.
Men vi är ju mest underleverantörer till tysk industri.
Men lägg ner "skiten" så kan vi samlas kring lägereldarna om några år....😉
Sen kan vi räkna gem och sortera sopor på någon återvinningscentral.
Hade du nåt konkret exempel? (Där jag ”fabulerar”)P paralun skrev:
Eller är du en av dom som bara kommer med tomma beskyllningar för att vända uppmärksamheten bort från egna tillkortakommanden?
Du skrev tidigare att du menar du försöker hålla en rak linje.
Ge oss då exempel som går att bemöta eller sluta sprid grundlösa beskyllningar.
Att anklaga nån för lögn utan att kunna ge tillstymmelsen till exempel är verkligen låg argumentation, är du på den nivån Paralun?
Troligen skulle något annat elområde få högre priser. När mothandeln upphör behöver ju elen som inte längre levereras av gaskraft i södra Tyskland levereras från någon annan stans, och den kan ju inte komma från norra Tyskland eftersom kablarna redan är fulla.blackarrow skrev:
I gengäld slipper de hantera loopflöden och annan sån skit.
Vi har ju det sättet det fungerade på för 10 år sedan.Mikael_L skrev:
Jag förstår inte ordet "normalt" i denna kontext.
Jag tycker det är väldigt normalt, jag har sett det så ofta så jag har börjat se det som normalt.
Att det blir skillnader har ju helt enkelt med produktionspriser, transportkapacitet, förbrukning osv osv att göra, enligt marknadsekonomiska realiteter.
Det enda som är styrt (inte helt fri marknad) är att samma pris råder inom ett elområde, samt att man har enats om en modell för att hantera att fler vill sälja mer volym än vad som kan transporteras.
Hur den modellen ska utformas annars kan ni samlas i små grupper och diskutera.
Om alla i t.ex. SE2, varenda vattenkraftverk och varenda vindkraftverk får sälja till Litauen och få ersättning till Litauens elpris, hur ska det då lösas praktiskt?
Och glöm då att ingen alls säljer då något till SE2, så SE2 får stänga av allt så fort som det blir dyrare el någonstans i Europa.
Ett annat sätt är att precis alla elområden får Europas maxpris, vilket betyder att när det är billig el så drar alla dammar ner maximalt för att spara vatten i magasinen tills det blir dyr el igen = effektbrist = man måste börja med roterande avstängningar.
Och när det blir toppriser på elen så produceras det mer i SE2 (t.ex.) än vad som kan förbrukas och transporteras därifrån.
Ett tredje sätt är att man sätter ett pris helt enkelt, kanske medelpris, eller bara bestämmer vad elen ska få kosta, vilket leder till att de dyrare produktionsanläggningarna helt enkelt vägrar att starta, de skulle bara gå med förlust, de kommer helt enkelt läggas ner = effektbrist = roterande avstängningar.
(Detta var fallet i t.ex. östtyskland och sovjet, staten hade bestämt fasta priser på en massa basvaror, t.ex. bröd, och när bagerierna inte ens kunde producera under detta fasta pris så slutade de helt enkelt att baka för att slippa gå med förlust och det blev brödbrist, detta är faktum, det har hänt, och inte bara en enda gång, utan det skedde hela tiden)
(Och nu minns jag att samma hände i Kina, gällande kolpriset, som var bestämt från staten och det blev en kolbrist med efterföljande elbrist)
Nu har jag kört en del av diskussionen själv här, det kanske finns ett 4'e och 5'e sätt, eller så har jag fel, fundera över detta lite.
Ja om hela personalstyrkan ska rabatteras bort på elen så finns det nog ungefär noll chans oavsett.P paralun skrev:Jo det brukar låta så... nu vet jag inte om det är någon större skillnad på tysk industri och svensk?
Men vi är ju mest underleverantörer till tysk industri.
Men lägg ner "skiten" så kan vi samlas kring lägereldarna om några år....😉
Sen kan vi räkna gem och sortera sopor på någon återvinningscentral.
Jo men jag tror du underskattar utmaningen!D djac skrev:
Om vi tycker oss ha problem med polarisation i samhället idag så är det inget mot vad man enkelt kan sia om i framtiden om industrin i Europa slås ut. Välfärden urholkas och missnöjet kokar, det blir säkert kravaller i i länder på kontineten.
Eller tar vi oss ur det här och jag tror Europa är fullt av pragmatiska sossar som vill lösa det här isf att sitta i de politiska skyttegravarna. De kompromisslösa gröna är nog förlorade!
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning