429 606 läst · 10 940 svar
430k läst
10,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Byta ämne har jag aldrig haft nåt intresse av, ej heller blivit beskylld för tidigare.??🤔J jawen skrev:
De som kritiserar brukar faktiskt hävda precis tvärtom.
Att jag hänger kvar för länge på samma ämne. Nåt jag iofs kan förstå då jag inte vill att direkta felaktigheter skall få stå oemotsagda.
Finns nån skribent som hellre drar allt i långbänk å desperat försöker försvara uppenbara fel istf å pudla.
Då blir en del trådar onödigt långa å för den tysta läsande majoriteten direkt ointressanta.
Vad menar du?P paralun skrev:
Vad betyder polarisation?
Jo mer att samhället polariserasA Abies koreana skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polarisering_(samhälle)
Och avarterna när det urartar har vi ju varit med om förr i vår historia när det går helt åt pipsvängen.
Den "gröna omställningen" och Energiewende försvann i en gigantisk bubbelpool i Östersjön.
Han menade nog polarisering men tro inte att han kommer säga att han skrev fel…A Abies koreana skrev:
Istället borde DU förstått vad han EGENTLIGEN menade, så felet är ditt🤣
Jag vet vad polarisering betyder men vad menar du med polarisation 😮

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 004 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 004 inlägg
Jag tycker det är fantastiskt av dig att stå upp mot polarisering i samhället. Polarisering är typiskt något som röd/gröna, framförallt från Tyskland och Danmark håller på med. Det är lovande ut nu, kanske blir det en ishockeymatch mellan spelare från NHL och KHL...P paralun skrev:
Jovisst, om man låser fast sig och kryper ner i en politisk skyttegrav så blir det naturligvist polarisation i ett samhålle.Fairlane skrev:
Om man sedan har totalt kompromisslösa gröna partier samt röda partier som inte klarar av att ta ställning så blir det ännu mer polarisation.
Det är ju ganska enkelt att studera de frågeställningar i Europa och Sverige där det blir polarisation.
Själv tycker jag att Kinas mästerliga energiplan skulle vara något att eftersträva.
Kina ska bli fossilfritt – kärnkraft är nyckeln
Man satsar både på sol/vind samt kärnkraft
https://www.svd.se/a/8JAw6G/kina-ska-bli-fossilfritt-massiv-satsning-pa-karnkraft-ar-nyckeln
Och jag tror man nu i Bryssel kommer att lyckas bryta upp den olyckliga "the green deal" som infördes 2020 med en massa gröna diktat hur Europas energiplan ska se ut.
Energipolitik är ju sedan en gemensam angelägenhet om man är EU-medlem!

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 004 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 004 inlägg
Du menar som du gör när du i var och varannat inlägg klämmer till med en negativ kommentar om de rödgröna eller om Tyskland och Danmark eller väljer ord som miljömupp även i trådar och inlägg som handlar om något annat?P paralun skrev:
Eller att man låser fast vid att kärnkraft är det enda vettiga och vindkraft och solkraft är värdelös slumpkraft?
Det är lätt att se andras misstag och missa att man gör precis samma sak själv.
Jo om du inte inser det så är det ju deras låsning som orsakat polariseringen av energifrågan.Fairlane skrev:
Du menar som du gör när du i var och varannat inlägg klämmer till med en negativ kommentar om de rödgröna eller om Tyskland och Danmark eller väljer ord som miljömupp även i trådar och inlägg som handlar om något annat?
Eller att man låser fast vid att kärnkraft är det enda vettiga och vindkraft och solkraft är värdelös slumpkraft?
Det är lätt att se andras misstag och missa att man gör precis samma sak själv.
Nu får Tyskland ny kansler från CDU och en koalition med SPD och jag är ganska säker på att SPD dvs S kommer att föra en mer pragmatisk energipolitik än att vara låsta med kompromisslösa gröna med Robert Habeck i spetsen.
En "stollefråga" man ältat i åratal är andelen förnybar el i varje land och diktatet är då 42,5% och det har man ältat om i åratal med Frankrike där 70% av elen kommer från kärnkraft. Norge har samma problematik men där är ju vattenkraften den dominerande.
Men jag tror det lossnar i Bryssel nu när den bistra verkligheten är här på allvar och man måste prioritera konkurrenskraft för Europa.
https://energy.ec.europa.eu/index_en?prefLang=sv
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 784 inlägg
Jo men det är mer det principiella i energiplanen som är det intressanta att kärnkraft är nyckeln till ett fossilfri elproduktion.Nötegårdsgubben skrev:
USA har ju en liknande från Bidens administration men tyvärr fick vi en som även tror på "drill, baby, drill".
Men jag tror det även ändrar sig i Europa nu när det ser klart risigt ut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 784 inlägg
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Val av elleverantör
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning