431 757 läst · 11 002 svar
432k läst
11,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo jag är extremt låst i frågan att vi måste satsa på både sol/vind samt prioriterat kärnkraft i Europa för att få till tillräcklig planerbar fossilfri elproduktion. Jag ser inte fossilgaskraftverk som en lösning!Fairlane skrev:
Så jag har ju kompromissat till skillnad från gröna.
Det jag gör är att jag ignorerar propagandan, för den kommer inte rädda någonting öht.P paralun skrev:Jo men jag tror du underskattar utmaningen!
Om vi tycker oss ha problem med polarisation i samhället idag så är det inget mot vad man enkelt kan sia om i framtiden om industrin i Europa slås ut. Välfärden urholkas och missnöjet kokar, det blir säkert kravaller i i länder på kontineten.
Eller tar vi oss ur det här och jag tror Europa är fullt av pragmatiska sossar som vill lösa det här isf att sitta i de politiska skyttegravarna. De kompromisslösa gröna är nog förlorade!
Det grundläggande problement är att industrin inte effektiviserats i takt med omvärlden och konsekvensen är att den tillverkar något ålderdomliga produkter till något för hög kostnad. Vill man inte ändra på något av detta så är mycket riktigt enda vägen att genom ökande subventioner hålla igång den, till sist blir det ett vuxendagis av det hela. Den stora frågan blir då vem som ska betala för dess dagisplatser?
Att jämföra med kol var aldrig på tapeten.Mikael_L skrev:
Ja så kan man tycka och tro. Vi har åsiktsfrihet i detta landet.
Min åsikt är att det har varit väldigt dumt att stänga ner någon som helst kärnkraft så länge det fortfarande finns ett enda kolkraftverk i gång.
Detta då kolkraften är väl bortåt 10.000 ggr farligare för människans liv och hälsa än kärnkraften.
Och ärligt talat ska nog vattenkraften också väck innan kärnkraften av samma skäl, farligare för oss, tar fler liv än kärnkraften - men här väljer jag att inte vara lika dogmatisk.
[bild]
[länk]
Och det här diagrammet är inget skämt eller fake, det är verkligen så här.
Det dör kanske ca 10.000 personer varje år bara i Europa, p.g.a koleldning.
I min värld kan man ju jämföra med solel, vattenkraft eller vindkraft. Vattenkraft i min mening är mycket bättre miljömässigt än kärnkraft tänker jag.
Hade vi haft mer vindkraft och olika lösningar att omvandla / spara på energin på något smart sätt liknande ett gigantiskt batteri såsom ett exempel kan man åstadkomma en lika bra strömstark energikälla som kärnkraften. Det är ju bara det att man måste ha fler kraftverk över en större yta så man kan dra nytta av kraften där det blåser just då som ett exempel. Bättre batterier är på gång och under kommande århundrande kanske man löst detta på ett bättre sätt. Idag är det ju lite för dålig kapacitet och för dålig effektivitet på batterierna/accumelatorerna som vi känner till.
Men se tillbaka historiskt på vad som skett. Typ för dryga 100 år sedan kom Tesla på att man kunde transportera växelström bättre än likström vilket öppnade en ny värld för mänsligheten.
Han uppfann även likströmsmotern som vi känner till den idag. Så den mesta teknik som används idag är 100 år gammalt. Jag tror säkert att inom 10-20 år har vi löst detta. Titta på vetenskapens accelleration bara sedan den första datorn blev tillgänglig och att man på 90 talet började med CAD/CAM vilket förkortat processerna från ritning till färdig produkt att gå makalöst snabbt att få fram nya produkter.
Det jag tänker på när jag pratar om att få till mer vindkraft är ju bland annat att ha havsbaserade vindkraftparker som exempel. Det blåser ju t.ex. oftare till havs än på landbacken. Täcker man stora ytor kan den ena ytan täcka upp för den andra om vi har ledningar som Svenska Kraftnät lovat oss i 60 år som fortfarande inte lösts. Det är synnerligen upprörande. 100 tals miljarder ligger i deras skattkista och skrotar eller har dom festat upp pengarna? Sen har vi Ei som nästan verkar vara en sovande övervakande partner som ju är vår tillsynsmyndighet som ska hålla elnätbolagen i öronen. Det kan man ju inte säga att dom lyckats så bra med. Se bara på dom senaste dumheterna som dom låtit släppa igenom med "Effekttarifferna" Det är sinnessjukt att släppa igenom ett sånt rent ut sagt korkat system.
Rent löjligt inlägg!D djac skrev:Det jag gör är att jag ignorerar propagandan, för den kommer inte rädda någonting öht.
Det grundläggande problement är att industrin inte effektiviserats i takt med omvärlden och konsekvensen är att den tillverkar något ålderdomliga produkter till något för hög kostnad. Vill man inte ändra på något av detta så är mycket riktigt enda vägen att genom ökande subventioner hålla igång den, till sist blir det ett vuxendagis av det hela. Den stora frågan blir då vem som ska betala för dess dagisplatser?
Sverige har oftast vart duktiga på att "ställa om" över lag, även om självklart inte allt går att ställa om.
Att du ens använder ordet "dagisplatser", visar på hela din skeva "kunskap" om EU/väst, för vi kommer ALDRIG kunna konkurrera med per capita "fattiga" länder.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 038 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 038 inlägg
Absolut, men jag är medveten om att har den sidan ibland, eller kanske mer att jag är envis om ett svar. Det är inte så att jag klagat på alla andra som beter sig så och är omedveten om att jag gör det själv.J jawen skrev:
TackJ jawen skrev:
Vilka industrier menar du har inte effektiviseras i takt med omvärlden?D djac skrev:Det jag gör är att jag ignorerar propagandan, för den kommer inte rädda någonting öht.
Sverige är nog bättre än Centraleuropa, vi tävlar inte riktigt i samma grenar heller så kanske inte helt rättvist.J jawen skrev:
När vi inte kan konkurrera så läggs det ner, som varvsindustrin ungefär, man kan tycka vad man vill men det är så det funkar. Det finns andra verksamheter man kan bedriva som då passar bättre här.
Jo nu tror jag tyska stålverk är moderna men det största bolaget Thyssenkrupp sparkar iaf 11000 anställdaD djac skrev:
https://edition.cnn.com/2024/11/25/business/thyssenkrupp-steel-germany-layoffs/index.html
Men nu ska det ju byggas stridsvagnar så då kanske man räddar stålverken?
Som vanligt slirar du på sanningen. Läser du alltid det du länkar så slarvigt?P paralun skrev:
”Thyssenkrupp sparkar iaf 11000 anställda”
skriver Paraflum
För er som inte orkar läsa är detta närmare sanningen…;
Artikeln (som är 4 månader gammal) säger att Thyssen planerar att till år 2030 ha minskat arbetsstyrkan med 5000 å outsourcat 6000 arbetsplatser…
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
Val av elleverantör
Elavtal, elpriser & elförbrukning