424 256 läst · 10 672 svar
424k läst
10,7k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jovisst men EIB har blockerats av Tyskland (och anhängare) att finansiera kärnkraft.D Daniel 109 skrev:
Det var ju därför Ebba Bussch offentligt på energiministermöte i Bryssel kallade Tyskland för hycklare.
https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel
Sen behöver ju inte elhandelsmodellen ändras men gör iman inget åt den planerbara elproduktionen så måste man överväga förändringar. Det är ju egentligen elsjukt att Sverige och Norge ska drabbas av höga elkostnader pga export och via trängselavgifter.
Nej men det är ju att man måste se till att bygga planerbar elproduktion och det är ju gemensamt i Europa.D Daniel 109 skrev:
Gör man inte det så så måste man förändra elprismodellen. Konsekvensen för Sverige och Norge är ju övertydlig när vi själva drabbas av höga elpriser som inte beror på oss mer än att vi exporterar.
Och jag är ganska säker på att nye Kansler Merz i Tyskland presenterar sin nya energiplan för Tyskland och hur han ser på europasamarbetet.
Höga elpriser- nja, allt är ju relativt, så det är en tolkningsfråga. 41 öre senaste året enligt min leverantör. Det antar jag är spotpriset. Till det kommer andra kostnader på ungefär det dubbla. En tredjedel är alltså energi. Resten är bl a energiskatt och moms. Om de skatterna togs bort så skulle den kostnaden drabba befolkningen genom andra skatter. Så vilka kostnader är det då som återstår, som dramatiskt skulle ändra priset? Och vem får de pengarna?P paralun skrev:Nej men det är ju att man måste se till att bygga planerbar elproduktion och det är ju gemensamt i Europa.
Gör man inte det så så måste man förändra elprismodellen. Konsekvensen för Sverige och Norge är ju övertydlig när vi själva drabbas av höga elpriser som inte beror på oss mer än att vi exporterar.
Och jag är ganska säker på att nye Kansler Merz i Tyskland presenterar sin nya energiplan för Tyskland och hur han ser på europasamarbetet.
Jo nu är varenda öre viktigt för industrin.... sen handlar det här då om industrin och inte privatkunder.lilytwig skrev:
Höga elpriser- nja, allt är ju relativt, så det är en tolkningsfråga. 41 öre senaste året enligt min leverantör. Det antar jag är spotpriset. Till det kommer andra kostnader på ungefär det dubbla. En tredjedel är alltså energi. Resten är bl a energiskatt och moms. Om de skatterna togs bort så skulle den kostnaden drabba befolkningen genom andra skatter. Så vilka kostnader är det då som återstår, som dramatiskt skulle ändra priset? Och vem får de pengarna?
Och industrin har ju industriavtal. ofta med terminer men det går ju inte att prissäkra en volatil elmarknad utan att det blir dyrare.
Vi får se hur man löser det här dilemmat men industri är ju inte särskilt viktigt i den gröna cirkulära ekonomin, iaf hittils men det kommer nog att ändras i EU-Bryssel.
OK så du vet inte vilka kostnader det är och var pengarna hamnar. Men det är EUs fel!P paralun skrev:Jo nu är varenda öre viktigt för industrin.... sen handlar det här då om industrin och inte privatkunder.
Och industrin har ju industriavtal. ofta med terminer men det går ju inte att prissäkra en volatil elmarknad utan att det blir dyrare.
Vi får se hur man löser det här dilemmat men industri är ju inte särskilt viktigt i den gröna cirkulära ekonomin, iaf hittils men det kommer nog att ändras i EU-Bryssel.
Nu e du där med fejkade trådsanningar igen.P paralun skrev:
Under största delen av 2010talet hade vi (låga) Tysklandspriser pga billig gas, dvs SE4 å Tyskland hade liknande priset.
Det som hände under 2021 var att Tysklands priser steg mycket mer än SE4, så skillnaden är alltså större idag än den var under stora delar av 2010talet. Så om nåt har vi mindre Tysklandspriser idag än 2012-20.
Sluta å försök lura forumet med fake facts.
Bra sammanfattning men du glömde Tyskland å de gröna bland dem som felade å KK som den allsmäktige räddaren.lilytwig skrev:
Tjau... det pågår ju ett toppmöte just nu i dagarna och i Bryssel och Tysklands utspel förvånade många.Z Zodde skrev:Nu e du där med fejkade trådsanningar igen.
Under största delen av 2010talet hade vi (låga) Tysklandspriser pga billig gas, dvs SE4 å Tyskland hade liknande priset.
Det som hände under 2021 var att Tysklands priser steg mycket mer än SE4, så skillnaden är alltså större idag än den var under stora delar av 2010talet. Så om nåt har vi mindre Tysklandspriser idag än 2012-20.
Sluta å försök lura forumet med fake facts.
Bra sammanfattning men du glömde Tyskland å de gröna bland dem som felade å KK som den allsmäktige räddaren.
https://www.politico.eu/article/ger...l-spending-election-berlin-green-energy-fund/
"Stora starka Tyskland" kör på och Macron är nog nöjd som kan tjäna en hacka på kärnkraftsel från Frankrike.
Sen kanske kansler Merz har köpt sig röster i Bundestag från de gröna i Tyskland?
Eller är vi "doomed" i Europa? Mycket intressant iaf.
Som vanligt svarar du på nåt helt annat änP paralun skrev:Tjau... det pågår ju ett toppmöte just nu i dagarna och i Bryssel och Tysklands utspel förvånade många.
[länk]
"Stora starka Tyskland" kör på och Macron är nog nöjd som kan tjäna en hacka på kärnkraftsel från Frankrike.
Sen kanske kansler Merz har köpt sig röster i Bundestag från de gröna i Tyskland?
Eller är vi "doomed" i Europa? Mycket intressant iaf.
ursprungsfrågan
Om Byggahus skulle sända en representant till VM i Whataboutism, ja då är du självskriven.
Ingen klarar av som du, att med finess byta ämne, vri sig helt bort från det väsentliga å komma med ständigt nya ämnesförslag..
Nej jag har inte bytt ämne utan har fullt fokus på vad som avhandlas i Bryssel på toppmötet.Z Zodde skrev:
Politico ger en bra bild till skillnad mot svenskt media som sysselsätts med annat.
(Norge är då inte med på toppmötet eftersom de inte är medlem i EU)
Nu e detta ett diskussionsforum å då e det lämpligt att det man kommenterar/svarar på är synkat med vad som skrivits/efterfrågats tidigare.P paralun skrev:
Du kör gärna sololöp där du sprider länkar å info som absolut ingen efterfrågat.
Direkt frågor däremot, duckar du titt som tätt på
Jo men du fabulerar ju bara utan något som helst fakta.Z Zodde skrev:
Till vad Merz förslår så vill han då nu ha ett omfattande elstatsstöd till den tyska industrin och det går ju emot all konkurrenslagstiftning inom EU. Men man kan ju tänka sig en kompromiss att Tyskland får införa elområden så blir det genast bättre för Sverige och Norge. Tom att vi kan bygga HansaPowerBridge.
https://www.politico.eu/article/ger...l-spending-election-berlin-green-energy-fund/
Sen danska Mette (S) verkar fortfarande vara i chock så hon ska köpa "missiler och granater" för alla pengar så att Danmark gör något är mindre troligt.
Gör jag?P paralun skrev:
Jag brukar altlsom oftast korrigera dina fel med just facts.
Men om du menar JAG fabulerar, säg vad, var och när?
Har du öht exempel?
Själv sprider jag inga hemsnickrade teorier så dår nog svårt men ger dig en chans att visa var jag fabulerar.
Tyskpriserna har jag tidigare med fakta å siffror visat var lika SE4 2015-2020 men stack iväg 2021, du hävdade felaktigt tvärtom.
Var nu schysst mot forumet å belägg med exempel där jag fabulerar!
Väntar spänt
Att jag inte direkt avslöjade din bluff att det var StoraEnso som ägde Hyltebruk har jag tatt självkritik på, borde förstås utgått från att du hade fel även där...

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 964 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 964 inlägg
Problemet är att du kom ett påstående A och blir ifrågasatt. När påståendet blir ifrågasatt svarar du med något helt annat. Det är likadant i tråd efter tråd efter tråd, oavsett om det handlar om kärnkraft, elsystem Rysslands angrepp på Ukraina eller e-legitimation.P paralun skrev:
Ett typisk scenario kan vara så här:
paralun: Hästar kan flyga!
Någon annan: nej det stämmer inte
paralun: jag, nog är det så alltid och de rödgröna är orsaken till att hästarna ramlar ner, särskilt de tyska och danska rödgröna.
Nej jag tycker jag följer en rak linje inkl en länk som styrker det jag skriver. Mycket eget fabulerande här i tråden utan fakta.Fairlane skrev:
Problemet är att du kom ett påstående A och blir ifrågasatt. När påståendet blir ifrågasatt svarar du med något helt annat. Det är likadant i tråd efter tråd efter tråd, oavsett om det handlar om kärnkraft, elsystem Rysslands angrepp på Ukraina eller e-legitimation.
Ett typisk scenario kan vara så här:
paralun: Hästar kan flyga!
Någon annan: nej det stämmer inte
paralun: jag, nog är det så alltid och de rödgröna är orsaken till att hästarna ramlar ner, särskilt de tyska och danska rödgröna.
Tyskland är iaf mycket intressant och utan kompromisslösa gröna i en regering så finns det nog utrymme för en kompromisslösning. Sen borde man ju lika gärna ge sig på trängselavgifter och elområden så slipper en stat betala kalaset.
Spännande fortsättning!
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning