429 606 läst · 10 940 svar
430k läst
10,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är långt ifrån så enkelt som att en effekt-tariff på konsumerad effekt löser imaginära och reella problem med nätkapacitet.P paralun skrev:
En EU förordning som ligger till grund, sannolikt på grund av muggiga nät i andra länder är orsaken att det införs.
Det införs inte på grund av att ingenjörer i svenska elnät anmodat det.
Även om det såklart finns ingenjörer som förordar det.
Jag är inte en av dem.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 005 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 005 inlägg
Vill man påstå att något är fakta så får man visa att det är fakta. Det blir inte automatiskt fakta bara för att ingen har motbevisat (eller för att man inte förstår det som andra lägger fram).K karlmb skrev:
Ska man följa din argumentation så är det fakta att elen kostar 1 öre tills någon motbevisar dig och du accepterar motbevisat. Jag vidhåller nog att det inte är så det fungerar.
Nej, precis, och varför har du då en annan måttstock gällande hur pass stora problem det egentligen är i elnäten som följd av solceller i elbilsladdning?Fairlane skrev:
Vill man påstå att något är fakta så får man visa att det är fakta. Det blir inte automatiskt fakta bara för att ingen har motbevisat (eller för att man inte förstår det som andra lägger fram).
Ska man följa din argumentation så är det fakta att elen kostar 1 öre tills någon motbevisar dig och du accepterar motbevisat. Jag vidhåller nog att det inte är så det fungerar.
Varför krävs inga bevis där utan bara motbevis från mig?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 005 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 005 inlägg
Nu blandar du vilt. Det var du som kom med ett påstående och påstod att det vara fakta för att ingen motbevisat det.K karlmb skrev:
Jag har inte påstått något alls om problem med solceller och elbilsladdning. Nu är du ute och cyklar.
Jag tror att Karlmb slänger ur sig påstående hejvilt. Allt som han inte uppfattar att någon motbevisar ser han som en sanning.
Snälla nån. Det finns ett påstående här:Fairlane skrev:
Att der kommer att krävas massiva uppgraderingar av elnäten.
Att jag ifrågasätter det påståendet ändrar inte detta.
Påståendet slängs rakt ut och allmänhet och politiker förväntas svälja betet pga den oerhört komplexa fysiken i ett elnät.
Jag har raljerande påstått motsatsen med motiveringen att ingen kvantifiering gjorts någonstans, bara anekdoter.
Men du fokuserar då på att jag påstått något utan bevis...
Kanske du ska läsa igenom tråden igen?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 005 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 005 inlägg
Kon igen nu, visa var jag skrivit det du påstår.K karlmb skrev:Snälla nån. Det finns ett påstående här:
Att der kommer att krävas massiva uppgraderingar av elnäten.
Att jag ifrågasätter det påståendet ändrar inte detta.
Påståendet slängs rakt ut och allmänhet och politiker förväntas svälja betet pga den oerhört komplexa fysiken i ett elnät.
Jag har raljerande påstått motsatsen med motiveringen att ingen kvantifiering gjorts någonstans, bara anekdoter.
Men du fokuserar då på att jag påstått något utan bevis...
Kanske du ska läsa igenom tråden igen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 784 inlägg
Vert inte om alla har tillgång till SvD så jag sammanfattar artikeln och utvecklar @karlmb korta sentens: Det blir ny kärnkraft om regeringens linje står sig och Mp inte tillåts upphäva den. Fortum exempelvis ser det därtill som kritiskt för det svenska elsystemet att ny kärnkraft byggs. Ett faktiskt första spadtag (om man med det menar start av ett projekt efter att alla tillstånd är på plats, vilket verkar vara en rimlig definition) kommer dock tidigast ske nästa mandatperiod, vare sig det är Fortum eller Vattenfall som blir först ut.K karlmb skrev:
Jo och Fortum uttrycker det så här i likhet med min egen bestämda åsikt.Nötegårdsgubben skrev:
Vert inte om alla har tillgång till SvD så jag sammanfattar artikeln och utvecklar @karlmb korta sentens: Det blir ny kärnkraft om regeringens linje står sig och Mp inte tillåts upphäva den. Fortum exempelvis ser det därtill som kritiskt för det svenska elsystemet att ny kärnkraft byggs. Ett faktiskt första spadtag (om man med det menar start av ett projekt efter att alla tillstånd är på plats, vilket verkar vara en rimlig definition) kommer dock tidigast ske nästa mandatperiod, vare sig det är Fortum eller Vattenfall som blir först ut.
"”Elektrifieringen av industri och samhälle väntas nästan fördubbla elbehovet i Norden till 2050. Att enbart förlita sig på väderberoende energikällor skulle skapa ett instabilt och svårförutsägbart elsystem, vilket vore problematiskt både för kunder och samhället i stort. För att säkerställa en tillförlitlig och fossilfri energiförsörjning ser vi på Fortum kärnkraft som en viktig del av framtidens energimix, och vi kommer därför att fortsätta utveckla förutsättningarna för ny kärnkraft,” säger Markus Rauramo, VD och koncernchef för Fortum."
https://www.energinyheter.se/202503...satter-utvecklingen-av-karnkraft-som-framtida
Vi får se om man kan enas i EU-Bryssel om kärnkraftsfinansieringar via EIB?
Skogsägare
· 19 784 inlägg
Njau.... det finns väl ingen anledning att låna upp pengar själv när EIB ger bättre villkor. Det är ju vitsen med EIB. Men det kan vara en utmaning just nu när det ska köpas/tillverkas "missiler och granater" i Europa.Nötegårdsgubben skrev:
Mycket bra hursomhelst att vi inte påbörjat något Ebba-monument!
Det är väl mer än MP som är kritiska, bara för sakens skull så kan man väl sammanfatta det som att den nu föreslagna finansieringen bara håller om styret är oförändrat efter nästa val?Nötegårdsgubben skrev:
Vert inte om alla har tillgång till SvD så jag sammanfattar artikeln och utvecklar @karlmb korta sentens: Det blir ny kärnkraft om regeringens linje står sig och Mp inte tillåts upphäva den. Fortum exempelvis ser det därtill som kritiskt för det svenska elsystemet att ny kärnkraft byggs. Ett faktiskt första spadtag (om man med det menar start av ett projekt efter att alla tillstånd är på plats, vilket verkar vara en rimlig definition) kommer dock tidigast ske nästa mandatperiod, vare sig det är Fortum eller Vattenfall som blir först ut.
Skogsägare
· 19 784 inlägg
Njau, det är ju bara att skriva ett bindande kontrakt så är den saken klar. Magda får väl betala skadeståndet om kontraktet bryts. Men hon är nog pragmatisk som moderna Starmer i England.D djac skrev:
Men nu tyder det mesta på att Europa bör välja mindre SMR-reaktorer isf Ebba-monument.
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Val av elleverantör
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning