434 312 läst · 11 092 svar
434k läst
11,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 814 inlägg
Så kan man se det om man vill. För egen del tror jag att Mp:s påverkan blir avgörande för om finansieringen i fråga blir av, därför skrev jag som jag gjorde.D djac skrev:
Okej, jag hänger kanske inte med i alla svängarna men har ett minne av att även sossarna har gjort uttalanden där de inte ställer upp på finansieringsmodellen.Nötegårdsgubben skrev:
Njau...man försöker ju få det till en svensk fråga när det i själva verket är en EU-fråga.Nötegårdsgubben skrev:
EIB har ju finansierat i princip allt som stämplats som "grönt" och rätteligen borde man göra detsamma för fossilfri kärnkraft.
Ebbas utbrott om hycklare i Bryssel var bra för då avslöjade hon att man ser EIB som mycket viktigt.
Sen hör det nog till ovanligheterna att man kallar ett annat medlemsland för just "hycklare".
(vet jag inte om någon ens kallat Svarte Petter - Orban?)
https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel
Spännande fortsättning men frågan är om "tåget redan har avgått"? i långbänken om det här?
Skogsägare
· 19 814 inlägg
Skogsägare
· 19 814 inlägg
Visst har de det, men de är i opposition. Då säger de ofta en massa skit de inte faktiskt menar.D djac skrev:
Det är inte som om de varit Sveriges största parti i snart 100 år för att de är för fina för lite populism när det passar.
Aha, du tänker så, jaja, vi får väl se och jag håller absolut med om principen att det egentligen är ointressant vad man säger, det är vad man gör som räknas. Det är väl bara det att när man är i opposition så kan man ju inte göra så mycket, då är det bara orden kvar.Nötegårdsgubben skrev:
Jo men med de summor som det handlar om så måste man ju ha bästa möjliga finansiering.Nötegårdsgubben skrev:
Därför var Ebbas hyckleri-utbrott mycket bra för att belysa det.
Sen är det ju lustigt med alla trådar i forumet att de flesta inte har en aning om att det är EU direktiv samt förordningar som styr hela regelverket för el.
Energipolitik är ju en gemensam angelägenhet om man är medlem i EU och många borde nog läsa på vad den "gröna omställningen" handlar om samt har för konsekvenser.
https://energy.ec.europa.eu/index_en?prefLang=sv
Bäste karlmbK karlmb skrev:
Du kommer att få "knasanfall" på allt det här och precis allting är styrt från direktiv samt förordningar från Bryssel . Energipolitik är en gemensam angelägenhet inom EU.
Allt om och länken tar lite tid eftersom det blir en maskinöversättning, man har inte behagat att översätta till svenska.
https://energy.ec.europa.eu/index_en?prefLang=sv&etrans=sv
Sen måste vi samarbeta i Europa för att "överleva"....
Idiot. Det är ju precis tvärtom, jag vill att andra som sitter på höga hästar ska ge någon form av stöd för sina påståenden. Men det vet du ju egentligen, men du tror du ska kunna sänka mig.D Daniel 109 skrev:
Vi vet att det är ett EU-direktiv. Men sådana går att kringå, tex genom att sätta effektavgiften till 1 öre för de allra flesta.P paralun skrev:Bäste karlmb
Du kommer att få "knasanfall" på allt det här och precis allting är styrt från direktiv samt förordningar från Bryssel . Energipolitik är en gemensam angelägenhet inom EU.
Allt om och länken tar lite tid eftersom det blir en maskinöversättning, man har inte behagat att översätta till svenska.
[länk]
Sen måste vi samarbeta i Europa för att "överleva"....

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 047 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 047 inlägg
Nu tar jag bara ansvar för det jag skriver, inte för vad andra skriver. Jag är alldeles för okunnig om hur elbilar och solceller påverkar elnätet så det undviker jag att uttala mig om.K karlmb skrev:
Så i vilket inlägg menar du att jag skrivit något om det? Eller var det kanske så satt du bara slängde ut dig något utan att ha koll, igen?
Du har påstått att jag slänger ur mig fakta utan att kunna backa upp det. Har jag fel?Fairlane skrev:
Nu tar jag bara ansvar för det jag skriver, inte för vad andra skriver. Jag är alldeles för okunnig om hur elbilar och solceller påverkar elnätet så det undviker jag att uttala mig om.
Så i vilket inlägg menar du att jag skrivit något om det? Eller var det kanske så satt du bara slängde ut dig något utan att ha koll, igen?
Du lägger dig i saker jag skriver som svar på andra och säger du att jag inte svarar på andras argument. Har jag fel?
Nej det är en tvingande förordning som EI försöker fövalta och tolka på bästa sätt!K karlmb skrev:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0943

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 047 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 047 inlägg
Jag har skrivit att du inte hade koll på hur effektavgiften beräknades när du trodde att den beräknades på 15 minutersförbrukning.K karlmb skrev:
Jag har också skrivit att ett påstående inte blir fakta för att ingen motbevisat påståendet.
Båda dessa saker står jag fast vid.
I ett öppet forum får man vara beredd på att andra svarar och det är så det ska fungera göra. Förstår dock inte helt meningen, så om du har rätt eller fel i det påståendet kan jag inte besvara.K karlmb skrev:
Jag väntar fortfarande på att du antingen visar i vilket inlägg jag skrivit om elnätets påverkan av solceller och elbilar, alternativt ett erkännande att du skrev fel.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Vattenfall timpris rörlig kostnad
Byta ut bergvärmepump, besparing/erfarenheter av pumpbyte?
Elavtal, elpriser & elförbrukning