434 312 läst · 11 092 svar
434k läst
11,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Har jag förnekat något av det?Fairlane skrev:
Lägg dig inte i om du inte förstår hela kontexten.Fairlane skrev:
I ett öppet forum får man vara beredd på att andra svarar och det är så det ska fungera göra. Förstår dock inte helt meningen, så om du har rätt eller fel i det påståendet kan jag inte besvara.
Jag väntar fortfarande på att du antingen visar i vilket inlägg jag skrivit om elnätets påverkan av solceller och elbilar, alternativt ett erkännande att du skrev fel.
Så vitt jag vet har du hackat på mig om att jag skriver saker som jag säger är fakta men inte kan backa upp dem. VV visa det.
Nej jag blir spyfärdig av den "gröna omställningen" men grundtanken är ju att ett elnät ska nyttjas så effektivt som möjligt utan onödiga kostnader. Och effektavgiften håller jag helt med om för att sprida förbrukningar!K karlmb skrev:
Sen här har du EIs omskrivna författning för Sverige
2 § ser man då kopplingen till EUs förordning 2019/943
https://ei.se/download/18.b0dbdc118002bc176c133ae/1650953845317/EIFS-2022-1-om-utformining-av-nättariffer-för-ett-effektivt-utnyttjande-av-elnätet.pdf
Så är det med det och grundläggande är att alla elnätsbolag måste ha intäktsramar som EI granskar.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 047 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 047 inlägg
Det ver jag inte, men visst får man väl säga att du där slängde ur dig något utan att veta?K karlmb skrev:
Kontexten i vad?K karlmb skrev:
Den har spinnoffen började med att du svarade på ett inlägg från mig, med ditt inlägg:
"Så kan det ju vara. Men nu har vi "bilar" som alla drar samma, sånär på en ml/mil. Mao, vi "sliter på nätet" så extremt samma allihop. Så det är bara löjligt."
Jag svarade på det med en fråga om det var fakta eller bara något du trodde, vilket du besvarade med att det var fakta för att ingen hade motbevisa det.
I ett vetenskapligt sammanhang är saker inte fakta för att de inte är motbevisade. Är det ens det i något sammanhang?
Nej så är det inte. Jag påpekar bara det självklara faktumet ett en sak inte är fakta vara för att det inte är motbevisat som du påstod i inlägg #10653.K karlmb skrev:
Så nu har jag visar det som du bad om.
Kan du visa var jag skrev det du påstod att jag skrivit om elbilar och solcellerna nu?
Eller var det bara ett påstående som du inte kunde backa upp?
§5 säger ju inget om hur stor effektavgiften måste vara eller ens om hur den ska beräknas.P paralun skrev:Nej jag blir spyfärdig av den "gröna omställningen" men grundtanken är ju att ett elnät ska nyttjas så effektivt som möjligt utan onödiga kostnader. Och effektavgiften håller jag helt med om för att sprida förbrukningar!
Sen här har du EIs omskrivna författning för Sverige
2 § ser man då kopplingen till EUs förordning 2019/943
[länk]
Så är det med det och grundläggande är att alla elnätsbolag måste ha intäktsramar som EI granskar.
Du fattade inte att mitt svar där var raljerande över andras oförmåga att ge några bevis öht?Fairlane skrev:
"Så kan det ju vara. Men nu har vi "bilar" som alla drar samma, sånär på en ml/mil. Mao, vi "sliter på nätet" så extremt samma allihop. Så det är bara löjligt."
Jag svarade på det med en fråga om det var fakta eller bara något du trodde, vilket du besvarade med att det var fakta för att ingen hade motbevisa det.
I ett vetenskapligt sammanhang är saker inte fakta för att de inte är motbevisade. Är det ens det i något sammanhang?
Se föregående stycke.Fairlane skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 047 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 047 inlägg
Men det blir heller inte bra, om för exempelvis Daniel skriver något "felaktigt" & man ifrågasätter just honom. (men han återkommer inte med svar)Fairlane skrev:
Sedan blandar sig Zodde i & svarar "för honom" med något "svepande" svar, där han förflyttat själva sakfrågan & beter sig allmänt bully!
& ibland blir det sedan rena "grupp-bullys" påhopp pga detta för dem som står på sig, trotts att även Daniel bör kunna försvara sitt EGET inlägg precis som alla andra.
Nej och det finns ju ingen exakt summa mer än att man ska kunna se ett elnätsbolags intäktsramar.K karlmb skrev:
Sen kan det ju vara mer akut för vissa elnätsbolag som har många elbilskunder samt solcellskunder i områden att få ordning på effektuttaget.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 047 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 047 inlägg
I ett forum får alla skriva, så enkelt är det. Om det alltid blir bra kan diskuteras, men så är det.J jawen skrev:Men det blir heller inte bra, om för exempelvis Daniel skriver något "felaktigt" & man ifrågasätter just honom. (men han återkommer inte med svar)
Sedan blandar sig Zodde i & svarar "för honom" med något "svepande" svar, där han förflyttat själva sakfrågan & beter sig allmänt bully!
& ibland blir det sedan rena "grupp-bullys" påhopp pga detta för dem som står på sig, trotts att även Daniel bör kunna försvara sitt EGET inlägg precis som alla andra.
Jag är extremt restriktiv med att ignorera skribenter, har tre på listan totalt under mina år här, varav två är bannade. Dels för att vissa skriver dumt i vissa trådar, men faktiskt har mycket bra skrivet i andra trådar, dels för att om man ignorerar alla som kommer med tokigheter så har dessa tokigheter en tendens till att bli "sanning".
Nu lägger jag till karlmb som nummer 4, tyvärr, men det är som det är.
Jo men man ska ju inte skänka bort några pengar.tveksamt skrev:
EIB har ju varit med och finansierat det mesta "gröna" och lånar upp med bästa villkor.
Sverige är ju delägare i just EIB.
https://www.eib.org/en/index
Hög tid att även vara med och finansiera kärnkraft. Vi får se om "hyckleriet" från Tyskland fortsätter eller om kansler Merz ger nya direktiv?
Sluta fantisera. Jag ger inga svepande svar, jag korrigerar direkta faktafel. (Som när du gick bort dig å blandade ihop banker i bankkrisen)J jawen skrev:
Ge annars gärna ETT exempel på dessa ”svepande svar» ETT ENDA…
Men när man ber om att bli citerad på det man anklagas för blir det ofta märkligt tyst.
De som blir korrigerade kan sen uppleva sig som påhoppade vilket är synd.
Själv blir jag gärna överbevisad för då har jag lärt mig nåt nytt.
För andra är det personlig prestige och då ser man den som korrigerar som en ”bully”
(Mitt sista till dig: "Jag vet inte vad du pratar om längre. Säg vad jag gjort fel istället...")Fairlane skrev:
I ett forum får alla skriva, så enkelt är det. Om det alltid blir bra kan diskuteras, men så är det.
Jag är extremt restriktiv med att ignorera skribenter, har tre på listan totalt under mina år här, varav två är bannade. Dels för att vissa skriver dumt i vissa trådar, men faktiskt har mycket bra skrivet i andra trådar, dels för att om man ignorerar alla som kommer med tokigheter så har dessa tokigheter en tendens till att bli "sanning".
Nu lägger jag till karlmb som nummer 4, tyvärr, men det är som det är.
Jaha, där ser man. Du hade inga svar där, men det gick bra att svepande anklaga själv.. Du är farligt nära samma åtgärd kan jag nämna.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Vattenfall timpris rörlig kostnad
Byta ut bergvärmepump, besparing/erfarenheter av pumpbyte?
Elavtal, elpriser & elförbrukning