132 740 läst · 1 848 svar
133k läst
1,8k svar
Svenska språket
Jag tycker båda svarsalternativen är tveksamma. Visst sker pastörisering genom upphettning, men det handlar om upphettning till en viss temperatur i avsikt att döda bakterier i livsmedel. "Upphettning" utan någon som helst precisering anser jag vara ett alltför vittfamnande svarsalternativ.K Kapsyl skrev:
"Konservering" å andra sidan är inte heller något bra svar. Visserligen sker konservering i livsmedelstekniska sammanhang oftast genom upphettning, men en vital del i proceduren är den därpå följande inneslutningen i ett tätt kärl. Dessutom kan "konservering" förstås som ett bredare begrepp, "att göra mat lagringsduglig", och därmed inbegripa även torkning, saltning, ättiksinläggning m.m.
Jag anser att ordet över huvud taget inte borde ha använts i ett ordkunskapstest där man bara ger svarsalternativ bestående av ett enda ord. Men av de två som nämns är "upphettning" det bättre.
Jag håller med om att det blir för snäva definitioner/alternativ i de här ordtesterna ibland så man måste ta det minst dåliga alternativet snarare än ett som är det enda rätta.H hhallen skrev:Jag tycker båda svarsalternativen är tveksamma. Visst sker pastörisering genom upphettning, men det handlar om upphettning till en viss temperatur i avsikt att döda bakterier i livsmedel. "Upphettning" utan någon som helst precisering anser jag vara ett alltför vittfamnande svarsalternativ.
"Konservering" å andra sidan är inte heller något bra svar. Visserligen sker konservering i livsmedelstekniska sammanhang oftast genom upphettning, men en vital del i proceduren är den därpå följande inneslutningen i ett tätt kärl. Dessutom kan "konservering" förstås som ett bredare begrepp, "att göra mat lagringsduglig", och därmed inbegripa även torkning, saltning, ättiksinläggning m.m.
Jag anser att ordet över huvud taget inte borde ha använts i ett ordkunskapstest där man bara ger svarsalternativ bestående av ett enda ord. Men av de två som nämns är "upphettning" det bättre.
När det gäller pastörisering så tänker jag nog att det finns argument för båda alternativen så, ja, det borde inte varit med.
Och enligt ett urklipp från SAOB, så är det att "sterilisera" metod enligt Pasteur, så upphetta är nog närmare än att konservera.
(i sht i fackspr.) sterilisera (vattenhaltig vätska, t. ex. vin, öl, mjölk) enligt Pasteurs metod gm att uppvärma den till så hög temperatur under vattnets kokpunkt att däri befintliga skadliga mikroorganismer dödas
(i sht i fackspr.) sterilisera (vattenhaltig vätska, t. ex. vin, öl, mjölk) enligt Pasteurs metod gm att uppvärma den till så hög temperatur under vattnets kokpunkt att däri befintliga skadliga mikroorganismer dödas
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Faux wood.. finns det inte på svenska?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skellefteå: 60-tals innerdörr Svenska Dörr AB
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Är det någon av dom svenska hustillverkarna som bygger 'foderfritt' ?
Hustillverkare -
Svenska kraftnät jordning
El -
Nya krisbroschyren: Förbereder svenskar för krig och katastrofer!
Artikelkommentarer