133 052 läst · 1 848 svar
133k läst
1,8k svar
Svenska språket
Om lampan inte brinner är den väl släckt.A AndersS skrev:
Åm lampon int brinder ji hon fol slotji
..
Det slumpas ju fram vilka ord som kommer... Jag fick inte ode eller någon spanskklingande sandal... så det är ju knappast meningsfullt att jämföra hur många rätt man får. Det kan ju vara kul att göra dem för egen del dock. Det händer att det kommer ett ord som är nytt och okänt för mig och det är kul.Intet skrev:
Jag tycker också bättre om papperstidning än digital läsning, gäller samma för böcker.4774 skrev:
Så synd jag tycker om dessa yngre som missar den lugna sköna underbara tiden i läsfåtöljen med tekoppen bredvid sig och en god bok att läsa. Själv har jag sedan 12års åldern alltid haft en bok med mig vart jag än har varit på väg. Perfekt på bussen, t-banan, väntandes på någon. Hos tandläkaren och vårdcentralen i väntrummet. Från 15 år och framåt har jag läst en bok om dagen. Nackdelen är när en bra bok tar slut för det dröjer innan jag kommer ur boken och tenderar att bli på uselt humör om någon stör mig i just den stunden 😂. Ljudböcker i all ära men inget slår en riktig bok.
Tror mest det handlar om vana och hur mycket föräldrarna läst sagor för en som barn.
Sedan envisas jag med att alltjämt få morgontidningen i pappersform. Hatar att sitta och kladda med paddan vid frukosten.
Sedan är det upp till var och en hur de nyttjar språket men jag har mött åtskilliga inflyttade som talar bättre svenska än åtskilliga infödda.
Språk för mig är levande och under ständig förändring, precis som sig bör 😄
Sen är jag genuint nyfiken på vad du läser för böcker som du hinner läsa en om dagen av, alla dagar, och hur mycket tid du ägnar åt läsning.
Varenda ledig sekund ungefär. Förmågan att kunna läsa en bok om dagen sker genom inlärning. Du läser inte från vänster utan du läser rakt ned i mitten. Vanan ger att du ser hela meningarna ändå. Finns ett ord för det men det har jag glömt bort 😉.T Testarn skrev:
Läser mest fackliteratur för närvarande i psykoterapi och dess beskaffenhet då jag själv är motståndare till det. Vill då lära mig allt om det för att kunna göra ett välgrundat val sedan.
Detta var åtminstone tidigare, före Trump, en nödvändig egenskap hos amerikanska presidenter, läste någon bok om detta för många år sedan, där kallades det helt enkelt för "speed reading". De behöver, behövde, dagligen ta in så mycket information att detta var enda sättet.4774 skrev:
Varenda ledig sekund ungefär. Förmågan att kunna läsa en bok om dagen sker genom inlärning. Du läser inte från vänster utan du läser rakt ned i mitten. Vanan ger att du ser hela meningarna ändå. Finns ett ord för det men det har jag glömt bort 😉.
Läser mest fackliteratur för närvarande i psykoterapi och dess beskaffenhet då jag själv är motståndare till det. Vill då lära mig allt om det för att kunna göra ett välgrundat val sedan.
Minns någon anekdot om en president som mötte författare, fick bok, och senare på dagen gav komplimanger efter att ha läst den.
Kan även vara en skröna. Såg programmet med David Batra och när han träffade Sarah Ferguson och hur hon vid tillställningar skapade dialog med okända människor, t.ex. bordsgranne. Först så började hon ställa många frågor till dem och om dem, lite senare gjorde hon påstående till dem utifrån vad de själva berättat. De blev då oftast imponerade av vad hon kände till.D djac skrev:
Kan ju vara även så den presidenten gjorde läs lite i början/slutet kommentera, samma sak där att man tror att hela boken blivit läst.😉
Jag läser väldigt mycket och har gjort så sedan barnsben. På senare år har jag gått över till e-boksläsare, fungerar fantastiskt bra! Rekommenderas!T Testarn skrev:
Ja, de kan ju också ha fått ett sammandrag av boken skrivet av en medarbetare som gett dem lite kunskap om handlingen och några viktiga passager i boken. Det finns ju personer som läser sammanfattade böcker, tänk Reader Digest, för att sedan "ha läst" dem.A AndersS skrev:Kan även vara en skröna. Såg programmet med David Batra och när han träffade Sarah Ferguson och hur hon vid tillställningar skapade dialog med okända människor, t.ex. bordsgranne. Först så började hon ställa många frågor till dem och om dem, lite senare gjorde hon påstående till dem utifrån vad de själva berättat. De blev då oftast imponerade av vad hon kände till.
Kan ju vara även så den presidenten gjorde läs lite i början/slutet kommentera, samma sak där att man tror att hela boken blivit läst.😉
Eller, som en bekant gjorde, läste recensioner av böcker och pratade sen om dem som om denne hade läst dem och att recensentens uppfattning om boken var dennes... Funkade väl bra i vissa sammanhang men inte om någon ville diskutera boken mer på djupet.
Jag har testat att läsa e-böcker på mobil och platta men har inte riktigt känt att det varit samma upplevelse som en fysisk bok så jag har funderat på att prova en e-boksläsare då jag gissar att de har en bättre "papperskänsla" med matt yta än mobil och surfplatta.V videopac skrev:
Jag kan tänka mig att det är rätt okej för romaner men när det kommer till facklitteratur så är jag fortfarande lite skeptisk
Tack för tipset!
Å andra sidan så läser jag inte lika mycket som förr, blir kanske någon bok i veckan när det kommer till romaner och färre fackböcker, så det är inget större problem att skaffa "vanliga" böcker.