133 939 läst · 1 848 svar
134k läst
1,8k svar
Svenska språket
Det där med "varenda ledig sekund" är ju det som kan vara lite begränsande...4774 skrev:
Varenda ledig sekund ungefär. Förmågan att kunna läsa en bok om dagen sker genom inlärning. Du läser inte från vänster utan du läser rakt ned i mitten. Vanan ger att du ser hela meningarna ändå. Finns ett ord för det men det har jag glömt bort 😉.
Läser mest fackliteratur för närvarande i psykoterapi och dess beskaffenhet då jag själv är motståndare till det. Vill då lära mig allt om det för att kunna göra ett välgrundat val sedan.
Jag känner till metoder för att "se" mer av raderna och ta in texten för att snabbare läsa den men jag funderar lite på hur effektiv inlärningen och möjligheten till hågkomst faktiskt är.
När jag pluggde så experimenterade jag lite med det här och läste lite om det och min slutsats var nog att det finns begränsat stöd för att man kan öka sin läshastighet till tusentals ord i minuten och att inlärningen av materialet blev lidande.
Viss ökning av läshastighet med bevarad kapacitet för inlärning är absolut möjlig och ju lägre ingångsvärden desto större utrymme för förbättring men till slut så finns ett "tak" om man siktar på att minnas det man läst.
Det är ju stor skillnad på att läsa en roman för nöjes skull och en faktabok för inlärning av ett ämne.
Självklart och det var så många år sedan jag läste boken att jag inte ens minns vad den hette, men den handlade om presidentrollen och behovet av att ta in och ta beslut på stora informationsmängder iaf.A AndersS skrev:Kan även vara en skröna. Såg programmet med David Batra och när han träffade Sarah Ferguson och hur hon vid tillställningar skapade dialog med okända människor, t.ex. bordsgranne. Först så började hon ställa många frågor till dem och om dem, lite senare gjorde hon påstående till dem utifrån vad de själva berättat. De blev då oftast imponerade av vad hon kände till.
Kan ju vara även så den presidenten gjorde läs lite i början/slutet kommentera, samma sak där att man tror att hela boken blivit läst.😉
Och idag finns ju AI som kan sammanfatta långa texter..T Testarn skrev:Ja, de kan ju också ha fått ett sammandrag av boken skrivet av en medarbetare som gett dem lite kunskap om handlingen och några viktiga passager i boken. Det finns ju personer som läser sammanfattade böcker, tänk Reader Digest, för att sedan "ha läst" dem.
Eller, som en bekant gjorde, läste recensioner av böcker och pratade sen om dem som om denne hade läst dem och att recensentens uppfattning om boken var dennes... Funkade väl bra i vissa sammanhang men inte om någon ville diskutera boken mer på djupet.![]()
OK, då kommer man in på definitioner av skumläsning (skimiming) och snabbläsning (speed reading) och jag tänker att om man snabbt söker genom texten för att identifiera de avsnitt man vill läsa mer detaljerat så är det skumläsning, inte snabbläsning.A AndersS skrev:
Min uppfattning om snabbläsning är att de som förespråkar det menar att man ska kunna läsa snabbt och bibehålla förståelse och inlärning.
Misstänker att det blir en "flytande" gräns som blir svår att bedöma utifrån vad man läser men också förkunskaper inom området.T Testarn skrev:OK, då kommer man in på definitioner av skumläsning (skimiming) och snabbläsning (speed reading) och jag tänker att om man snabbt söker genom texten för att identifiera de avsnitt man vill läsa mer detaljerat så är det skumläsning, inte snabbläsning.
Min uppfattning om snabbläsning är att de som förespråkar det menar att man ska kunna läsa snabbt och bibehålla förståelse och inlärning.
Jag tror att JFK var en stark förespråkare för speed reading och hävdade att han kunde läsa väldigt fort och komma ihåg vad han läste, och Carter hade väl t o m en kurs i Vita huset för sig och staben för det så det är nog inte konstigt att det var med i en bok om presidentrollen.D djac skrev:
Förvisso, men då krävs det att man har texten tillgänglig digitalt och det har man säkert om man är president i USA.D djac skrev:
Sen vet jag inte hur väl den tar fram en sammanfattning på en ny bok, men det blir nog bättre och bättre hela tiden.
Testa är mitt råd! För skönlitteratur tycker jag det är helt suveränt. Du kan styra textstorlek och annat avseende "utseendet" precis som du önskar. Suveränt för mig som tycker att många riktiga böcker har för liten stil numera.T Testarn skrev:
Aldrig provat med facklitteratur men för skönlitteratur tycker jag det är helt oslagbart. Suveränt att kunna ha hundratals eller till och med tusentals böcker med sig med en vikt mindre är en pocketbok. Batteriet räcker för "normalläsning" för mig i flera dagar, kanske uppemot en vecka. Har en Kobo Libra II men just den modellen tror jag har utgått.
Tror du verkligen att Walker var läskunnig och dessutom läste böcker?D djac skrev:Detta var åtminstone tidigare, före Trump, en nödvändig egenskap hos amerikanska presidenter, läste någon bok om detta för många år sedan, där kallades det helt enkelt för "speed reading". De behöver, behövde, dagligen ta in så mycket information att detta var enda sättet.
Minns någon anekdot om en president som mötte författare, fick bok, och senare på dagen gav komplimanger efter att ha läst den.
Finns ju större versioner nu, och även i färg. Borde fungera bra för facklitteratur. Remarkable har en sådan platta.Alfredo skrev:
Testa är mitt råd! För skönlitteratur tycker jag det är helt suveränt. Du kan styra textstorlek och annat avseende "utseendet" precis som du önskar. Suveränt för mig som tycker att många riktiga böcker har för liten stil numera.
Aldrig provat med facklitteratur men för skönlitteratur tycker jag det är helt oslagbart. Suveränt att kunna ha hundratals eller till och med tusentals böcker med sig med en vikt mindre är en pocketbok. Batteriet räcker för "normalläsning" för mig i flera dagar, kanske uppemot en vecka. Har en Kobo Libra II men just den modellen tror jag har utgått.
Frugan har efterföljaren till min och den har färg. Hon är nöjd med den men jag tror inte färgen tillför något direkt då hon i princip bara läser skönlitteratur.V videopac skrev:
När det gäller storleken är det en balansgång. Jag gillar min ”lilla” då den är lätt och enkel att hantera med en hand. För min användning skulle jag inte vilja ha den större utan tror storleken är rätt optimal för mig.