132 368 lÀst · 1 848 svar
132k lÀst
1,8k svar
Svenska sprÄket
NÄgot som jag reagerar pÄ Àr avsaknaden av frÄgetecken (?) nÀr en frÄga stÀlls. Det blir allt vanligare med denna typ av frÄga,
"Har du kollat att fasledaren Àr inkopplad pÄ rÀtt plint." FrÄgetecken och för den delen punkt (.) tycks vara frivillig.
Ibland Àr det svÄrt att bedöma om det Àr en frÄga eller om det Àr ett pÄstÄende vederbörande uttrycker.
"Har du kollat att fasledaren Àr inkopplad pÄ rÀtt plint." FrÄgetecken och för den delen punkt (.) tycks vara frivillig.
Ibland Àr det svÄrt att bedöma om det Àr en frÄga eller om det Àr ett pÄstÄende vederbörande uttrycker.
StÀmmer och det i nutid frekvent förekommande "KÀlla pÄ det?".ClasseClas skrev:
NÄgot som jag reagerar pÄ Àr avsaknaden av frÄgetecken (?) nÀr en frÄga stÀlls. Det blir allt vanligare med denna typ av frÄga,
Och mycket beroende av vilket behov man har av att kunna anvÀnda olika ord och skrivsÀtt.
Har haft nytta av att kunna anvÀnda olika i t.ex. utb.material, beskrivningar, offert/avtal, osv, blir en lÄng lista och till idag mera av berÀttelser. HÀr kan jag blanda "gammelsvenska", talsprÄk, dialekter, osv, för att skapa "liv" i texten. Man ska kÀnna nÀr man lÀser vems ord det Àr som finns i texten.
Har haft nytta av att kunna anvÀnda olika i t.ex. utb.material, beskrivningar, offert/avtal, osv, blir en lÄng lista och till idag mera av berÀttelser. HÀr kan jag blanda "gammelsvenska", talsprÄk, dialekter, osv, för att skapa "liv" i texten. Man ska kÀnna nÀr man lÀser vems ord det Àr som finns i texten.
Jag kĂ€nner med dig. Har försökt förklara för kommunaltjĂ€nstemĂ€n som fĂ„tt i uppdrag att skriva lĂ€tt svenska att âtomtâ INTE Ă€r en direkt förenkling av begreppet âfastighetââŠtrĂ€handtag skrev:
NĂ€r vi skriver olika texter inom kommunen, mĂ„ste vi anvĂ€nda enklare svenska och inte anvĂ€nda alternativa synonymer, som möjligen anvĂ€nds mer sĂ€llan. Jag anser att texterna blir mer livfullt och varierande om jag fĂ„r anvĂ€nda alternativa ord. Dock Ă€r vissa ord möjligen lite Ă„lderdomliga, men det Ă€r fint att dessa ord fortfarande hĂ„lls levande i svenska sprĂ„ket. Min slutsats Ă€r sprĂ„ket utarmas, men vi tar gĂ€rna in nya uttryck som det redan finns âvanliga svenskaâ ord för. Knas!!!
Det krÀvs kunskap för att kunna förenkla och inte skapa sakfel och syftningsfel. SÄ en felaktig förenkling av text kan sedan orsaka felaktigt agerande.B b8q skrev:
SkogsÀgare
· Stockholm och SmÄlands inland
· 19 837 inlÀgg
DN hÄller med migF fribygg skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börje, via SVT likasÄ

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men..brinna upp eller ner beror nog pÄ hur stor del av materialet som finns kvar efter branden, blev det gas och stoft eller aska.
Jag tĂ€nker att merparten av materialet oftast gĂ„r "upp i rök"đ€