132 368 läst · 1 848 svar
132k läst
1,8k svar
Svenska språket
Vart? -därt!Nötegårdsgubben skrev:
Varje ny generation förfaller på sitt sätt. Jag tillhör dem som fick traggla var och vart innan jag förstod och lärde mig; numera är vart helt dominerande även för befintlighet, i alla fall i Stockholm. Är det ett praktiskt problem? Förmodligen inte.
Skriftspråksdistinktionen mellan de och dem har vi väl ungefär lika liten nytta av – så den kommer dö den med.
Trots det är det något fel på dem, de som inte kan; oavsett var oförmågan kommer ifrån undrar man ju vart man ska ta vägen ibland.
Detta är nog dialektalt, här nere i Skåne görs inte det felet av någon anledning, andra saker som inte krupit ner hit är exempelvis "åka bil" som förare, här nere kör alltid en person bilen och de andra åker, är man ensam i bilen kan man ännu inte åka, det händer först när vi har självkörande bilar.
Korta texter går bra att läsa och det är där det förekommer. Skulle det även bli i längre texter, instruktioner, osv, där det även kan leda till syftningsfel skulle det nog skapa viss irritation.😉H hhallen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 837 inlägg
I Stockholm kör man allt från bil till fotboll, att åka bil implicerar något mer passivt, eller i alla fall att resan mest är ett medel, inte en aktivitet i sig.
Att åka bil är således något annat än att köra, även om man sitter bakom ratten.
Att åka bil är således något annat än att köra, även om man sitter bakom ratten.
Skogsägare
· 19 837 inlägg
När skulle det bli syftningsfel av att någon inte kan skilja på de och dem?A AndersS skrev:
Missförstå mig rätt, jag stör mig också på det, men jag har svårt att se risken du nämner.
Ja här nere skulle jag nog säga att om man säger att man var ute och "åkte med bilen" så betyder det att någon annan körde, oavsett sammanhang, annars kör man en runda.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Jo, men om du (ensam) ska resa någonstans, nog kan du väl exempelvis välja mellan att åka tåg eller bil?
Visst kan man "åka" bil som förare. Det gör man när bilen är automatväxlad/eldriven/framhjulsdriven. 😉D djac skrev:Vart? -därt!
Detta är nog dialektalt, här nere i Skåne görs inte det felet av någon anledning, andra saker som inte krupit ner hit är exempelvis "åka bil" som förare, här nere kör alltid en person bilen och de andra åker, är man ensam i bilen kan man ännu inte åka, det händer först när vi har självkörande bilar.
(Var fan lade jag popcornen...? 😁)
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Kanske därför jag fortfarande kan prata 🤔. Har inte några fyllningsmedel någonstans. Men om du menar att stockholmare är mer måna om sitt utseende i en stad med så många människor på liten yta och därmed gör allt för att sticka ut så har du rätt. 😂A Anders_Nilsson skrev:Jag vill vända på saken. Varför är det ett problem med att använda de/dem, var/vart? De benämner ju helt olika saker. Kanske hänger det samman med att folk har svårt att läsa längrextexter nuförtiden. Karolinska fick visst byta till kortare texter i undervisningen.
Min teori är att stockholmarnas hjärnor har degenererat på grund av alla injektioner med botox, men jag kan ha fel.