132 740 läst · 1 848 svar
133k läst
1,8k svar
Svenska språket
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Finns inget tekniskt avancerat skrå som överlever utan jargong. Alla kvalificerade yrken är likadana.G gaidin skrev:Just Token är nog ganska specifikt vid programmering. Jag jobbar inom IT-branchen, engelska ord och diverse svåra förkortningar är standard där och är nog inte representativt för normalt talspråk.
Enejbla, disejbla, unit o s v är ganska vanligt men snarare en kultur inom skrået.
Nu tillbringar jag en ganska stor del utomlands och pratar mer engelska än svenska, då infiltrera sig fler engelska ord även i svenskan. Många ord går ju inte att översätta och vill man uttrycka något så kan det ibland vara enkelt att använda ett engelskt ord, eller ett annat språk.
Kommer du ihåg när Microsoft översatte VBA till det lokala språket för femton år sedan och givetvis var inte olika länder makron kompatibla med varandra. Blev en kortlivad feature.
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Är väl standard än idag om du kör svenskt Windows så får du svenska makron i excelA Anders_Nilsson skrev:
Edit: vem som nu kör svenskt Windows
För några år sedan när jag jobbade med systemövervakning insåg jag att Microsoft även översatt interna räknare och parametrar i kärnan så man var tvungen att läsa ut olika parametrar beroende på språkinställning. Hur kommer man ens på en så dum idé?
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Vilka parametrar då, om man gör pinvoke mot tex win32 så skriver man eller läser olika struktar till från stacken.useless skrev:
ie: https://github.com/AndersMalmgren/F...8ce018/FreePIE.Core.Plugins/MouseKeyIO.cs#L78
Redigerat:
Du ger dig inte! Men jag förstår varförAndersMalmgren skrev:
Du har helt rätt i att man brukar prata om ”tre generationer”. Men då menar man som vi så många gånger försökt förklara för dig att ”generationer” innebär båda sidor. Din definition är du helt ensam om.
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Nej, du har fel, definitionen gäller 3 generationer på en sida. Dessutom arbetare går bort direkt, de har inte råd leva som stockholmare.M Mulvaden skrev:
Redigerat:
Tillräckligt inavlad på ena sidan för att det fräscha genomet helt enkelt ger upp?M Mulvaden skrev:
Om någon har missat att ta upp:
'Dels' används tillsammans med 'dels'.
Vatten är bra, dels för att släcka bränder, dels för att släcka törst.
'Dels' används tillsammans med 'dels'.
Vatten är bra, dels för att släcka bränder, dels för att släcka törst.
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg