133 939 läst · 1 848 svar
134k läst
1,8k svar
Svenska språket
Ja vi har förstått att din utbildning i svenska inte var så djupgående i alla fall.AndersMalmgren skrev:
Denna text t.ex producerade du tidigare idag:
"...4 arbatare vid en station där 3 stog och fikade"
Rent imponerande ...
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Jag skriver snabbt på mobil. Men de som inget har att komma med attackerar ofta språkbruket. Tecken på lågbegåvning och autism har det visats sig.Mikael_L skrev:
Du kan räkna hur du vill. Det bekommer mig inte. Jag vet vad jag vet om min släkt. Vilket borde vara mer än vad du vet om min släkt. 😂Nötegårdsgubben skrev:
Intressant.AndersMalmgren skrev:
När du skriver korrekt svenska, beror det på din goda utbildning (som papsen betalat).
När du skriver obildad svenska beror det på att du inte behärskar mobiltelefon funktioner.
För att återgå till ämnet, märker jag själv att telefonen ibland raderar hela ord så att min svenska blir obegriplig.
Därför korrekturläser jag mina inlägg flera gånger innan jag postar dom. Likt förbaskat slinker det igenom något jag missat. Ibland för att telefonfan felar det jag rättat, eller för att jag slarvat.
I sluttampen är det alltid mitt fel.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Intet skrev:
Intressant.
När du skriver korrekt svenska, beror det på din goda utbildning (som papsen betalat).
När du skriver obildad svenska beror det på att du inte behärskar mobiltelefon funktioner.
[media]
För att återgå till ämnet, märker jag själv att telefonen ibland raderar hela ord så att min svenska blir obegriplig.
Därför korrekturläser jag mina inlägg flera gånger innan jag postar dom. Likt förbaskat slinker det igenom något jag missat. Ibland för att telefonfan felar det jag rättat, eller för att jag slarvat.
I sluttampen är det alltid mitt fel.

Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Det finns många artiklar på ämnet, här är enMikael_L skrev:
https://www.google.com/amp/s/www.da...-pedants-likely-introverted-disagreeable.html
Ett forum är chatt, bara autister som bryr sig. Formell text är viktig dock, tex min blogg ser jag till att korrekturläsa https://andersmalmgren.com/
Dessutom skriver man då på tgb, helt annan grej.
Min mobiltelefon har ganska nyligen börjat ge förslag på särskrivna ord. Extremt irriterande 😡AndersMalmgren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 034 inlägg
Det är en feature! 😉
Jag skriver exempelvis nästan allt jag skriver här på telefonen, med vänster tumme. Att telefonen nu börjat känna av när två ord blivit hopskrivna med ett n eller x (det är nästan alltid någon av dessa för min del), så att dennär föreslås bli den är är suveränt! Ypperlig språkigenkänning.
Har man någon form av autokorrektion påslaget kan det säkert bli fel, men för dem av oss som i första hand litar på vår egen språkförmåga är det som sagt en feature, inte en bugg.
Jag skriver exempelvis nästan allt jag skriver här på telefonen, med vänster tumme. Att telefonen nu börjat känna av när två ord blivit hopskrivna med ett n eller x (det är nästan alltid någon av dessa för min del), så att dennär föreslås bli den är är suveränt! Ypperlig språkigenkänning.
Har man någon form av autokorrektion påslaget kan det säkert bli fel, men för dem av oss som i första hand litar på vår egen språkförmåga är det som sagt en feature, inte en bugg.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Känner du till någon bra svensk motsvarighet till "I call bullshit"? . "Skitsnack" är inte en exakt synonym.Intet skrev:
Tyck vad du vill, men kodväxling (att växla mellan olika språkliga koder du behärskar, exempelvis språk eller dialekter) förekommer hos alla människor, förutom det fåtal som är helt enspråkiga.
Jag börjar tro att Anders kanske ändå - åtminstone i teorin - är stockholmare. Drygare jävel får man leta efter. 😏
Det komiska är att han tror att det är en merit för andra än riktiga stockholmare. 😄 Så han står som en åsna mellan två hötappar och vet inte vilken han ska välja: Han kommer uppenbarligen aldrig bli accepterad av riktiga stockholmare, han är för stockholmsk för att inte tittas snett på av oss som inte bor i fjollträsk. Tough luck. 😉
Det komiska är att han tror att det är en merit för andra än riktiga stockholmare. 😄 Så han står som en åsna mellan två hötappar och vet inte vilken han ska välja: Han kommer uppenbarligen aldrig bli accepterad av riktiga stockholmare, han är för stockholmsk för att inte tittas snett på av oss som inte bor i fjollträsk. Tough luck. 😉
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Kanske bättre med "lögn" eller "inte sant", ev. beroende på vad som avses "påhittat", det är så jag oftast uppfattat att det används i engelska. Sedan får man bygga en mening kring orden.SågspånPappspikEternit skrev: