133 951 läst · 1 848 svar
134k läst
1,8k svar
Svenska språket
Det var du som tog upp det i ytterligare en tråd, mind you. Kom med ett belägg istället för invektivAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Nej det var någon som hette Tory.Mulvaden skrev:
Lastbilschaufför är inte kvalificerat arbete.
Nu är ju ämnet inte så gravalvarligt, så site sidoskutt må väl vara hänt.AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig funderat över begreppet "urstockholmare". Tills nu.
Så, om det bara krävs tre generationer och endast på en sida dessutom, är det verkligen ett urvattnat begrepp.
Men, förstår jag dig rätt bodde din farfar i Stockholm under hela sitt liv.
Han var avlad av prima Stockholmsspermier medans mottagaren av denna gudagåva kan ha varit någon fertil tändsticksdirektörsdotter från Jönköping med en massa pengar. Ok?
Då är din farfar 50% Stockholmare och 50% lantis.
Hans son=din far skapas på samma sätt, men med endast 50% prima frön i påsen. Din far blir då en kvarting till Stockholmare.
Nästa steg är ditt. Hälften av 25 % urstockholmare blir 12,5. Så du kan betrakta dig som mer eller mindre nyinflyttad.
Nästa steg. Dina barn. Är deras mor 12,5 % Stockholmare även hon, bryts äntligen den degenererande spiralen och de passerar sina föräldrar med råge som 25% Stockholmare.
Stämmer det, eller har jag missat någon decimal, (vilket är ett låneord, hämtat från Latin, för att anknyta till trådens ämne).
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Ska han säga som inte ens har körkort. Skulle tro att du är underkvalificerad för att ens starta en lastbil.AndersMalmgren skrev:
Själv har jag lastbilskörkort. Och högskolepoäng i svenska språket (för att hålla mig till ämnet). Och är nära 0% stockholmare (hoppas jag).
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Jag har högskolepoäng i språk. Det ingick i grundutbildningen på IT- programmet, man kunde välja mellan Java och Csharp.SågspånPappspikEternit skrev:
Självklart har jag körkort det är bara folk under 40 som inte tar körkort.
Jag är 8 eller 9 generationen stockholmare på båda sidor 😂. Helt utan inavel.Mulvaden skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 034 inlägg
En tanke som slår mig är att en del verkar vara stolta över att vara stockholmare.AndersMalmgren skrev:
Jag som inte ens gillar Stockholm ser det som lite märkligt; vem fan vill bli kallad för stockholmare?
Hade jag identifierat mig som stockholmare hade jag mörkat det så mycket jag kunde...