132 368 läst · 1 848 svar
132k läst
1,8k svar
Svenska språket
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 837 inlägg
Varje ny generation förfaller på sitt sätt. Jag tillhör dem som fick traggla var och vart innan jag förstod och lärde mig; numera är vart helt dominerande även för befintlighet, i alla fall i Stockholm. Är det ett praktiskt problem? Förmodligen inte.
Skriftspråksdistinktionen mellan de och dem har vi väl ungefär lika liten nytta av – så den kommer dö den med.
Trots det är det något fel på dem, de som inte kan; oavsett var oförmågan kommer ifrån undrar man ju vart man ska ta vägen ibland.
Skriftspråksdistinktionen mellan de och dem har vi väl ungefär lika liten nytta av – så den kommer dö den med.
Trots det är det något fel på dem, de som inte kan; oavsett var oförmågan kommer ifrån undrar man ju vart man ska ta vägen ibland.
"Traggla"? Hur kan man behöva traggla en sån sak? Det räcker väl med att få det förklarat en gång (om man inte är inbiten norrlänning då, möjligtvis). (Edit: Fast norrlänningar brukar väl i och för sig säga "vars"?)Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan hålla med om att inkorrekt användning av var/vart inte orsakar praktiska problem; i t.ex. engelska finns ju bara ordet "where" som betyder både "var" och "vart", och det funkar alldeles utmärkt.
Men ärligt talat utgör inte inkorrekt användning av de/dem heller något praktiskt problem. Man får gå rätt långt i missbruk av språket för att det ska bli betydelsemässigt obegripligt. De som gör fel på de/dem har i alla fall ursäkten att "det uttalas ju likadant i talspråket". Den ursäkten saknas för var/vart.

Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 683 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 683 inlägg
Räler.Intet skrev:
Så är det. Och latin samt grekiska.
"Dibs"🤔. Vad är det?
"Data" är fragment som tillsammans kan användas för att informera eller förklara något. Kommande väder, till exempel.
Vaknade till vår statsminister som envist påstod att de visst gjorde stora investeringar i järnvägen, så att tågen kan köra på sina "rälsar"! Mina öron krullade sig. En räl, flera rälar, räls. Men "rälsar"?🥶👎😱
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Det kan man förstås fråga sig, men så var det.H hhallen skrev:
Uppenbarligen inte. Och som sagt, nu gör ytterst få skillnad på det, i alla fall i Stockholm.H hhallen skrev:
Eftersom bara vart används i talspråket uttalas var och vart också likadant.H hhallen skrev:
Det var det som var min poäng.H hhallen skrev:
Det tror jag egentligen inte, men vissa arkaiska uttryck/funktioner saknar ingen i praktiken när de väl är borta.H hhallen skrev:
Det där är uppenbart fel. Kanhända det har sjangserat till den graden i Stockholm, men inte i de delar av landet jag känner väl till (Göteborgstrakten, Östergötland, Halland och Skåne). I dessa delar av landet säger de flesta "var" när de menar "var", och "vart" när de menar "vart".Nötegårdsgubben skrev:
Jag är urstockholmare och jag säger "var" när jag menar var och säger " vart" när jag menar vart 😀H hhallen skrev:
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Nej, det är ju en 20 år gammal låt, så folk låter väl inte ens så längre, men vad gäller var/vart skulle jag säga att det är mer representativt än hur du (och jag) pratar.
Och som sagt, redan på 1900-talet var distinktionen mellan var och vart på väg bort i stockholmskan, och säkerligen även ett stort antal andra dialekter.
Och som sagt, redan på 1900-talet var distinktionen mellan var och vart på väg bort i stockholmskan, och säkerligen även ett stort antal andra dialekter.
Jag vill vända på saken. Varför är det ett problem med att använda de/dem, var/vart? De benämner ju helt olika saker. Kanske hänger det samman med att folk har svårt att läsa längrextexter nuförtiden. Karolinska fick visst byta till kortare texter i undervisningen.
Min teori är att stockholmarnas hjärnor har degenererat på grund av alla injektioner med botox, men jag kan ha fel.
Min teori är att stockholmarnas hjärnor har degenererat på grund av alla injektioner med botox, men jag kan ha fel.
Skogsägare
· 19 837 inlägg