Jag vet inte om detta inlägg är relevant, men:

- Jag skulle egentligen vilja ha en husvagn. Gillar verkligen tanken på att ha 1 "motor" i hushållet att serva, istället för 1 i personbilen, 1 i husbilen.
- Det är mycket praktiskt att kunna åka på utflykt och låta bodelen stå kvar. Har inga problem att dra runt en släpvagn, man kör ju ändå aldrig fortare än 70-80 när man semesteråker på vackra vägar.
- ....men husvagnar har ju stått still i utvecklingen, och den produkt jag och resten av min åldersgrupp vill köpa, finns inte! Nu finns överprisad plast i en design som på sin höjd tilltalar en generation som hellre äter dillkött än pokebowl.

Korsa en campervan med en husvagn, så snackar vi. Ut med parabol, absorptionskylskåp och gasspis, in med 5G, kompressorkyl, induktionshäll. Ut med dyra snickerier, in med laserskuren plywood.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Ut med parabol, absorptionskylskåp och gasspis, in med 5G, kompressorkyl, induktionshäll. Ut med dyra snickerier, in med laserskuren plywood.
Kompressorkyl och induktionshäll finns ju...både som standard och som tillval. Då har du ju kommit en bra bit på vägen.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Jag vet inte om detta inlägg är relevant, men:

- Jag skulle egentligen vilja ha en husvagn. Gillar verkligen tanken på att ha 1 "motor" i hushållet att serva, istället för 1 i personbilen, 1 i husbilen.
- Det är mycket praktiskt att kunna åka på utflykt och låta bodelen stå kvar. Har inga problem att dra runt en släpvagn, man kör ju ändå aldrig fortare än 70-80 när man semesteråker på vackra vägar.
- ....men husvagnar har ju stått still i utvecklingen, och den produkt jag och resten av min åldersgrupp vill köpa, finns inte! Nu finns överprisad plast i en design som på sin höjd tilltalar en generation som hellre äter dillkött än pokebowl.

Korsa en campervan med en husvagn, så snackar vi. Ut med parabol, absorptionskylskåp och gasspis, in med 5G, kompressorkyl, induktionshäll. Ut med dyra snickerier, in med laserskuren plywood.
Allt det där finns ju, bara att välja rätt vagn. En del vill att det ska kännas high tec, men det är inte så mycket som förändrats förutom fiffiga förvaringslösningar. Som typ inte behövs i en vagn för man har ändå tillräckligt med plats.


Starlink/5G?
Solceller
Värmepump
Induktionshäll
Tvättmaskin?

Men induktionshäll kräver lite fetare batteri när man inte är inkopplad på nätet..
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Allt det där finns ju, bara att välja rätt vagn. En del vill att det ska kännas high tec, men det är inte så mycket som förändrats förutom fiffiga förvaringslösningar. Som typ inte behövs i en vagn för man har ändå tillräckligt med plats.


Starlink/5G?
Solceller
Värmepump
Induktionshäll
Tvättmaskin?

Men induktionshäll kräver lite fetare batteri när man inte är inkopplad på nätet..
Tycker att de flesta, både husvagnar och husbilar, faller på en sak. De försöker alltid få in så många personer som möjligt. Samtidigt som man minimerar vikten.

Kollar jag på en 5 meters vagn så trycker de in 5 pers i minimala sängar gjorda av krimskrams. Går man upp till 6 meter har de tryckt in 7 pers. Tänker man då att jag slår till med en 8 meters så trycker de in 9 pers och fortfarande samma skitsängar!

Tänk om man kunde köpa en 6-7 meters vagn, med riktigt generösa utrymmen men för 4 pers, utan att man behöver bädda upp/ner bord o grejor. Rejäla utrymme för toa och dusch, inte en vertikal likkista med plastgolv. Lägg till ordentliga utrymme för last och kanske 500-1000kg lastvikt som jag kan dra med mitt BE kort så hade det varit intressant.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker att de flesta, både husvagnar och husbilar, faller på en sak. De försöker alltid få in så många personer som möjligt. Samtidigt som man minimerar vikten.

Kollar jag på en 5 meters vagn så trycker de in 5 pers i minimala sängar gjorda av krimskrams. Går man upp till 6 meter har de tryckt in 7 pers. Tänker man då att jag slår till med en 8 meters så trycker de in 9 pers och fortfarande samma skitsängar!

Tänk om man kunde köpa en 6-7 meters vagn, med riktigt generösa utrymmen men för 4 pers, utan att man behöver bädda upp/ner bord o grejor. Rejäla utrymme för toa och dusch, inte en vertikal likkista med plastgolv. Lägg till ordentliga utrymme för last och kanske 500-1000kg lastvikt som jag kan dra med mitt BE kort så hade det varit intressant.
Låter som du borde gå på mässan nästa vecka ;)

https://www.elmia.se/husvagn/
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter som du borde gå på mässan nästa vecka ;)

[länk]
Ex en av Kabes fetaste modeller... Imperial 1000 TDL
Planskiss över en husvagnsmodell med sovplatser. Sovplatserna inkluderar en 140 cm bred säng och flera 77 cm breda bäddar. Text: Sovplatser (exkl. bäddbar sittgrupp): 8 st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betalar folk en bra bit över en miljon för att sova två pers i en 140cm bred säng?? Eller 77cm breda vanliga bäddar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker att de flesta, både husvagnar och husbilar, faller på en sak. De försöker alltid få i....
Det låter ärligt talat som att du skulle bygga om en existerande husvagn. Dock osäker på hur mycket man får ändra och när man behöver en ny registreringsbesiktning. Typ tyngdpunktsförskjutning mm

Jag håller med om rackig inredning. Det gnisslar och låter om allt när jag kör...
 
Är det inte en hobby och livsstil snarare än rationellt?

Om jag köper en husvagn för 1 MSEK räcker räntan och värdeminskningen och lite underhåll och omkostnader samt avgift för camping till många hotellnätter eller stugveckor.

Kanske färre som delar livsstilen?
 
P Pin skrev:
Är det inte en hobby och livsstil snarare än rationellt?

Om jag köper en husvagn för 1 MSEK räcker räntan och värdeminskningen och lite underhåll och omkostnader samt avgift för camping till många hotellnätter eller stugveckor.

Kanske färre som delar livsstilen?
Det går inte att jämföra alls så det är inte ens relevant.
 
K Kurtivan skrev:
Det går inte att jämföra alls så det är inte ens relevant.
Varför kan man inte jämföra husvagnsboende med hotell-/stugboende? Bägge sätten är väl alternativa sätt att bo när man inte bor hemma?

Eller missförstår jag vad du menar?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det går inte att jämföra alls så det är inte ens relevant.
Det bevisade min tes att det är en hobby.
 
Som TS kan jag nämna att det kommit en köpare trots allt. Tog lång tid men det gick. Några tusen under det jag tänkt, men under rådande omständigheter känns det ok.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 16 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför kan man inte jämföra husvagnsboende med hotell-/stugboende? Bägge sätten är väl alternativa sätt att bo när man inte bor hemma?

Eller missförstår jag vad du menar?
Man bor "hemma" i egen husvagn :)
 
  • Gilla
  • Haha
Bjober och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Man bor "hemma" i egen husvagn :)
Jag antar ordet ”hemma” betyder olika saker för oss. 😀
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.