M m@nge skrev:
Världen har som bekant gått igenom ett ekonomiskt stålbad med hög inflation och höga räntor. Inte världens bästa läge att sälja egentligen.

Har försökt sälja husvagnen sedan juni och får knappt ens skambud. Vagnen är två år gammal och mycket lite använd. En ganska populär modell men just nu är det svalt, ordentligt svalt. Inte ens återförsäljaren ville köpa eftersom dem inte ens säljer sina egna de har på lager.

Naturligtvis kan man sälja allt till rätt pris men vill inte förlora alltför mycket, jag vet ju ungefär vad de gick för innan ekonomin dök. Vad tror ni, kommer spekulanterna tillbaka nästa år? Eller har ni samma situation som mig?
Ser att husvagns firmor sitter med mycket husvagnar kvar sedan i våras.
Trenden är nog husbil, ser att det har ökat mycket dom sista åren på campingar.
En del handlare har sänkt nya husvagnar med 80-100' och dom ligger kvar vecka efter vecka på blocket.
Lycka till!
 
Sålde vår husbil och det var inga problem. Fick mer än vad jag trodde jag skulle få.
Har varit runt för att söka efter en ny, vill ha en "plåtis istället. Pratade med en säljare och han sa att det är svårt att sälja husvagnar idag, ingen söker efter sådana mer. Alla vill ha husbil och många en plåtis. Här i Norrland tror jag en plåtis är ett bättre val då man kan använda den som en andra bil även på vintern. Dessutom behöver man inte köra in den i garage i ett halvår.
 
Så vad är det för husvagn? Länk till blocket?
 
O Oxymoron skrev:
Jag har hittat en husvagn jag gärna vill ha, där finns det verkligen inget på begnatmarknaden, i alla fall inte i den konfigurationen jag önskar. De två som kom ut försvann innan jag hann se annonsen och då fanns de över 40 mil bort. Varför jag inte varit mer på är just på grund av körkortet. Jag har B körkort utfärdat efter 96 och äger två bilar. En hybrid som endast får dra max 650 kilo och den andra är en elbil som visserligen får dra 1600 kilo men som i sig själv väger 2600 kilo. Så hur jag en gör, så behöver jag antingen köpa en annan bil eller skaffa körkort med högre behörighet.
Ett alternativ blir då husbil/plåtis. Hade varit perfekt men med två stora hundar kommer även de med sina begränsningar, för att inte tala om priset. Förstår faktist inte hur folk räknar hem det hela, såvida man inte ägnar minst 2-3 månader i den per år. Hittat den perfekta husbilen för mig. Har t.om compact i namnet och allt, så tänkte - den kan väl inte vara så dyr. Jo tack, 1 240 000kr som ny och inte en ENDA begagnad på marknaden. Så ja, nu står jag här på höstens kant och har inte kommit närmare ett beslut.
Plåtis är prisvärt, Känner en som köpte en ny för 55.000€, då en Adria med 2 bäddar bak och 2st nedfällbara ovanför sitt/förarplatsen. Alltså inte en sån med inbyggt taktält. Dom är 4st (alla över 15 år) som åker runt ganska mycket i den. Håller man nere hastigheten är det dessutom inte så hög förbrukning. Ersatte deras bil då dom inte kör bil/pendlar till vardags
 
RoTe
M MS66 skrev:
Då har du inte varit med i rätta grupper! Det finns alla möjliga typer av grupper som t.ex. special grupper! Ge Facebook en chans! Du missar mycket annars!
Men sen då? Hur ska jag orka kolla femtioelva grupper när det jag vill ha dyker upp en gång i halvåret på sin höjd? Bättre med Blocket där bevakningarna sköter jobbet åt mig.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Fördelen med husvagn är ju att man slipper skatt, dyr försäkring och besiktning varje år, relativt billig mot husbil, man kan koppla lös och åka iväg.

Fördelen med husbil är väl att man slipper dra släp, men vill man åka från en camping så är det ju bökigt

Taktält, slipper dra släp, slipper skatt försäkring och besiktning. Bökigt om man vill åka iväg från en camping en sväng, trångt om man har en liten bil.

Har provat alla och för en vecko tur med camping på ett ställe så vinner husvagnen alla dagar.
Ska man åka runt och bara stå en natt här och där så husbil eller taktält
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fördelen med husvagn är ju att man slipper skatt, dyr försäkring och besiktning varje år, relativt billig mot husbil, man kan koppla lös och åka iväg.

Fördelen med husbil är väl att man slipper dra släp, men vill man åka från en camping så är det ju bökigt

Taktält, slipper dra släp, slipper skatt försäkring och besiktning. Bökigt om man vill åka iväg från en camping en sväng, trångt om man har en liten bil.

Har provat alla och för en vecko tur med camping på ett ställe så vinner husvagnen alla dagar.
Ska man åka runt och bara stå en natt här och där så husbil eller taktält
En plåtis med en husvagn efter. Win-win för man har 2 toaletter
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Riksbanken förutser väl inte valresultat i andra länder. Inte officiellt.
Men att Trump har goda möjligheter att vinna, speciellt nu när Kennedy lagt ner sitt försök och stöder Trump istället, ökar ju risken/möjligheten ändå att han vinner. Harris var ju särdeles opoppulär redan som vicepresident, så amerikanarna gör som de brukar. De vaskar fram de minst lämpliga kandidaterna de kan hitta.

Husvagnar, var det.😀

Jag tror att husvagnsmarknaden har pyspunka på grund av husbilarnas stora popularitet.
Själv vill jag köpa husvagn men chefen vägrar. -Husbil eller inget!
Oddsbörsen ger 50/50 just nu så visst är Trump vinst möjligt.

Dock INGET riksbanken öht skulle uttala sig om så tugget om detta är direkt lögn.

Sen är inte räntemarknaden på nåt sätt övertygad om att vi ser mer volatila Skandinaviska räntor vid Trump-vinst. Inga ekonomer jag läst påstår det, snarare tvärtom, dvs ni impact.
 
Z Zodde skrev:
Sen är inte räntemarknaden på nåt sätt övertygad om att vi ser mer volatila Skandinaviska räntor vid Trump-vinst. Inga ekonomer jag läst påstår det, snarare tvärtom, dvs ni impact.
Va! Finns det någon som tror att Trumpvinst skulle orsaka börsoro? Ja, förutom hos vapentillverkare. 😱

Husvagnsointresset är säkert ett resultat av det nyvunna husbilsvurmen. Det går säkert 5 husbilar på varje husvagn som jag ser på vägarna. Så då är det inte lätt att sälja husvagn när alla andra vill detsamma. När sade ni -tItta en tattartermos, senast?
 
I Intet skrev:
Va! Finns det någon som tror att Trumpvinst skulle orsaka börsoro?
Nu diskuterar vi räntor å inte equities (börs). Hoppas du förstår skillnaden😉
 
Z Zodde skrev:
Nu diskuterar vi räntor å inte equities (börs). Hoppas du förstår skillnaden😉
En lapsus från min sida
 
H
Det går inte att dra husvagn med elbilar.
1 Med elbil måste man stanna var 150 km för att ladda.
2 Elbilar väger för mycket så körkortet räcker inte till.
3 Låg max dragkvikt på elbilar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns bra många fler husvagnar på vägarna i Sverige än husbilar.
Husbilar har sålts i fler antal varje år i ganska många år nu än vad det sålts husvagnar.

Men för att gå om det totala antalet husvagnar i Sverige med nuvarande skillnad i försäljningen behöver denna trend bestå i många många decennier, kanske ett helt sekel.

Det är inte så att "ingen" vill köpa husvagn numera. Det säljs både nya husvagnar och husbilar.
Men de senaste åren med allt mer pressad ekonomi har så klart inneburit försäljningsminskningar jämfört med tidigare år. Om husvagnsförsäljningen t.ex. gått ner med 25% på ett år jämfört med året före så har kanske husbilsförsäljningen gått ner med "bara" 15% under samma period.

Nu kommer snart Elmia husvagns- och husbilsmässa. Där brukar branschen sälja runt 70-75% av hela årets försäljning. Så för branschen är denna mässa oerhört viktig. Så även för många kunder, det är här man kan få pressade mässpriser, pressa försäljarna till att få mycket extrautrustning medskickat i nyköpet eller till bra sänkta priser iaf.
Många kunder som köper nytt på mässan sitter nog med en begagnad vagn redan som dom förmodligen vill lämna i inbyte och få säljare vågar nog tacka nej till detta. Gör dom det blir det troligen ingen nyförsäljning heller. Få kunder vågar nog ta på sig att sälja sin egen vagn privat istället för lämna i inbyte idag, det var rätt vanligt för några år sedan att man sålde vagnen på egen hand och köpte den nya vagnen "rent" utan inbyte.
Säljarnas lager av många svårsålda begagnade vagnar kommer nog att fyllas på under hösten när de nya vagnarna börjar rullas ut till kunderna.

Har en kompis som haft sin vagn på förmedling i över ett år nu. Inte ett hugg på denna vagn. Prisklass runt 300´. Där har förmedlaren enl. mig iaf lagt på för mycket så priset gör att vagnen blir ointressant.

Så ja, det är nog svårt att sälja begagnad husvagn idag över nån viss nivå på priset. Jag vet inte var den nivån går...om det är över 100´...eller över 250´...eller nåt annat...men nånstans blir det väldigt mycket pengar som skall hämtas från en redan pressad ekonomi och utbudet är ju för närvarande större än efterfrågan.
 
H H-Thomasson skrev:
Det går inte att dra husvagn med elbilar.
1 Med elbil måste man stanna var 150 km för att ladda.
2 Elbilar väger för mycket så körkortet räcker inte till.
3 Låg max dragkvikt på elbilar.
En tesla model y kan dra 1600kg och klarar nog fler mil än 15. Sen är det ganska lagom med ett depåstopp ändå eftersom man endast kör i 80km/h.
 
H H-Thomasson skrev:
Det går inte att dra husvagn med elbilar.
1 Med elbil måste man stanna var 150 km för att ladda.
2 Elbilar väger för mycket så körkortet räcker inte till.
3 Låg max dragkvikt på elbilar.
Det finns många elbilar med duglig dragvikt. Totalvikt blir ju hög men ska man dra en 1400kg husvagn går det inte på B med en V90 heller.

Med husvagn verkar elbilarna dra runt 330-350wh/km. Det blir typ 23mil med 80kWh batteri. Typ 17 mil mellan laddningar då om man kör t.ex. en Model Y. Känns som självplågeri att välja en bil med så litet batteri för husvagn. 100kWh+ känns givet.

eSprinter har 113kWh, kanske blir en plåtis husbil av den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.