J JeLö skrev:
Ingenting. Det enda den där övergångsregeln gäller är totalvikten på personbilen. Så ska du köra en tung husbil slipper du ta c1 eller c ifall du har gammalt kort.
Ska du köra med släp är det fortfarande totalvikt på max 3500kg som gäller utan b96 eller e.
Nja, det fina är att du får trots att du kör typ 25 tons personbil klass 2 också får koppla på ett 750 kilo släp vilket vida överstiger de 3500 kilo du nämner.


Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt.

Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/s...-kora/overgangsregler-och-havdvunna-rattighet
 
Redigerat:
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Följde hon med i köpet?
M m@nge skrev:
Världen har som bekant gått igenom ett ekonomiskt stålbad med hög inflation och höga räntor. Inte världens bästa läge att sälja egentligen.

Har försökt sälja husvagnen sedan juni och får knappt ens skambud. Vagnen är två år gammal och mycket lite använd. En ganska populär modell men just nu är det svalt, ordentligt svalt. Inte ens återförsäljaren ville köpa eftersom dem inte ens säljer sina egna de har på lager.

Naturligtvis kan man sälja allt till rätt pris men vill inte förlora alltför mycket, jag vet ju ungefär vad de gick för innan ekonomin dök. Vad tror ni, kommer spekulanterna tillbaka nästa år? Eller har ni samma situation som mig?
Hej, du ska annonsera på Marketplace på Facebook!! Gå med i grupper som säljer husvagnar och annonsera där i Facebook!! Ingen handlar längre på Blocket!!
 
M m@nge skrev:
Världen har som bekant gått igenom ett ekonomiskt stålbad med hög inflation och höga räntor. Inte världens bästa läge att sälja egentligen.

Har försökt sälja husvagnen sedan juni och får knappt ens skambud. Vagnen är två år gammal och mycket lite använd. En ganska populär modell men just nu är det svalt, ordentligt svalt. Inte ens återförsäljaren ville köpa eftersom dem inte ens säljer sina egna de har på lager.

Naturligtvis kan man sälja allt till rätt pris men vill inte förlora alltför mycket, jag vet ju ungefär vad de gick för innan ekonomin dök. Vad tror ni, kommer spekulanterna tillbaka nästa år? Eller har ni samma situation som mig?
Hej, tror jag skrev svar till fel insändare, men nu har jag kommit rätt! Du ska inte annonsera på blocket ingen säljer längre på Blocket!!! Gå med i olika grupper på Facebook som säljer bla husvagnar och annonsera via Marketplace på Facebook!!
 
RoTe
M MS66 skrev:
Hej, du ska annonsera på Marketplace på Facebook!! Gå med i grupper som säljer husvagnar och annonsera där i Facebook!! Ingen handlar längre på Blocket!!
Det måste va unikt för husvagnar då? För när jag jagade bil på Facebook fanns då ingenting vettigt, det är Blocket som gäller.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Har man väl köpt en husvagn så är det svårt att bli av med den, jag hade min till salu i 3 år.... Sen fick jag ett skambud som jag tyvärr fick acceptera.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Verkar ju billigare att spendera semestern med att vaska champagne eller elda sedlar än att köpa en ny husvagn eller husbil, de större verkar ju kosta som en billig villa... Och sen sjunka rätt kraftigt i pris.

Är det inte som med bilar, för obkekt som kostar 2-300.000 eller mer så vill de flesta köpa hos en handlare.?
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om man är gammal och har B-kort, hur mycket får man dra då t.ex med en bil med totalvikt på 2500 kg?
Teoretiskt max 1000kg
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det måste va unikt för husvagnar då? För när jag jagade bil på Facebook fanns då ingenting vettigt, det är Blocket som gäller.
Jobbar du på blocket???
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag har hittat en husvagn jag gärna vill ha, där finns det verkligen inget på begnatmarknaden, i alla fall inte i den konfigurationen jag önskar. De två som kom ut försvann innan jag hann se annonsen och då fanns de över 40 mil bort. Varför jag inte varit mer på är just på grund av körkortet. Jag har B körkort utfärdat efter 96 och äger två bilar. En hybrid som endast får dra max 650 kilo och den andra är en elbil som visserligen får dra 1600 kilo men som i sig själv väger 2600 kilo. Så hur jag en gör, så behöver jag antingen köpa en annan bil eller skaffa körkort med högre behörighet.
Ett alternativ blir då husbil/plåtis. Hade varit perfekt men med två stora hundar kommer även de med sina begränsningar, för att inte tala om priset. Förstår faktist inte hur folk räknar hem det hela, såvida man inte ägnar minst 2-3 månader i den per år. Hittat den perfekta husbilen för mig. Har t.om compact i namnet och allt, så tänkte - den kan väl inte vara så dyr. Jo tack, 1 240 000kr som ny och inte en ENDA begagnad på marknaden. Så ja, nu står jag här på höstens kant och har inte kommit närmare ett beslut.
 
RoTe
M MS66 skrev:
Jobbar du på blocket???
Nej men är gravt blocketberoende och har alltid maximala antalet bevakningar man kan ha...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej men är gravt blocketberoende och har alltid maximala antalet bevakningar man kan ha...
Fick våran bil såld på 2 dagar via Facebook och annonserade i Marketplace och i ett flertal grupper på Facebook!
 
RoTe
M MS66 skrev:
Fick våran bil såld på 2 dagar via Facebook och annonserade i Marketplace och i ett flertal grupper på Facebook!
Det tvivlar jag inte på. Men för mig som är ute efter jäkligt specifika saker är Facebook helt ohanterligt.
 
  • Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det tvivlar jag inte på. Men för mig som är ute efter jäkligt specifika saker är Facebook helt ohanterligt.
Då har du inte varit med i rätta grupper! Det finns alla möjliga typer av grupper som t.ex. special grupper! Ge Facebook en chans! Du missar mycket annars!
 
M MS66 skrev:
Då har du inte varit med i rätta grupper! Det finns alla möjliga typer av grupper som t.ex. special grupper! Ge Facebook en chans! Du missar mycket annars!
Sök på ditt intresse i Facebook förstoringsglas så kommer det fram grupper som du kan bli medlem i och annonsera i deras marketplace och bestäm vilka grupper som du ska annonsera i!
 
J
M MS66 skrev:
Hej, tror jag skrev svar till fel insändare, men nu har jag kommit rätt! Du ska inte annonsera på blocket ingen säljer längre på Blocket!!! Gå med i olika grupper på Facebook som säljer bla husvagnar och annonsera via Marketplace på Facebook!!
Nja, håller inte riktigt med. Är ganska flitigt på att köpa och sälja begagnat istället för nytt, och det beror mycket på vad man ska sälja.
Har de senaste 3-4 åren annonserat både på Facebook och blocket.
Motorcyklar har jag haft ungefär dubbelt så många annonsvisningar på med Facebook än blocket. Men ändå har det varit ungefär 50/50 var de sålts, trots många grupper.
Akvarietillbehör har nästan uteslutet sålts på blocket. Även här är jag med i de större grupperna.
Lättare att sälja med frakt på blocket, så te.x. barnkläder har varit lättare att sälja på blocket än facebook. Dock har vinted tagit över den kategorin som bäst.
Billigare möbler har däremot sålts snabbare på Facebook.
Men sånt här kan säkert också bero på var man bor? Eller att jag inte är med i rätt facebookgrupper?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.