25 142 läst · 152 svar
25k läst
152 svar
Svårt att sälja husvagn
Tveklöst är det så, har upplevt det både med båtar och cabrioleter. Det finns ett fönster som börjar dras igen under juni för att närmast vara helstängt vid midsommar. En "sommarleksak" ska läggas ut så snart det börjar andas vår för att ha bästa chans att gå iväg.S Staffan-N skrev:
Det är ju helt fel säsong, de flesta börjar ju leta vinterförvaring 31 augusti. Lägg ut den i april nästa år när snön börjat smälta.M m@nge skrev:Världen har som bekant gått igenom ett ekonomiskt stålbad med hög inflation och höga räntor. Inte världens bästa läge att sälja egentligen.
Har försökt sälja husvagnen sedan juni och får knappt ens skambud. Vagnen är två år gammal och mycket lite använd. En ganska populär modell men just nu är det svalt, ordentligt svalt. Inte ens återförsäljaren ville köpa eftersom dem inte ens säljer sina egna de har på lager.
Naturligtvis kan man sälja allt till rätt pris men vill inte förlora alltför mycket, jag vet ju ungefär vad de gick för innan ekonomin dök. Vad tror ni, kommer spekulanterna tillbaka nästa år? Eller har ni samma situation som mig?
Helt galet.MultiMan skrev:
Jag kan acceptera att öka skatten på BRÄNSLET. Själva bilen gör ingen skada om den står stilla eller körs få mil. Skatt på 25.000 skulle många inte ha råd att ha bil alls. Då skrotas funktionsdugliga bilar ut och det är heller inte bra för miljön. De som kör säg 500 mil om året är det bättre att fortsätta med en gammal bil än att producera en ny elbil.
Att ha en högre skatt på NYA törstiga bilar är väl också klokt, det har vi redan nu. Då blir fler nya bilar snåla bilar.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 644 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 644 inlägg
Ännu en "expert" med noll förståelse för människor med små marginaler. Att lägga en skatt på 25000:- på bilar som är äldre än 20 år var något bland det dummaste jag sett. Och nej min bil är inte äldre än 20 år utan "bara" nio år.MultiMan skrev:Det finns redan många "goda" idéer för att råda bot på så kloka tankar:
[länk]
Regeringens klimatsatsning får många att höja rösten – en av kritikerna är tjänstebilsexperten Ronny Svensson. Han menar att skrotpremien är för låg och att det bara är företag som driver på elbilsmarknaden. Istället vill Svensson se en straffskatt på 25 000 kronor för bilar äldre än 20 år.
– Vi behöver en politik som inte bara flörtar med miljövänliga idéer när det passar agendan, säger Ronny Svensson till Carup.
En bensinare som drar knappt 0,5 l/mil (mätt vid pump) och körs runt 400 mil/år.
Har absolut NOLL intresse av att köpa elbil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 922 inlägg
Det rimligaste är att beskatta så nära källan som möjligt. Produktion/import av bränsle, Samma när det gäller inhemsk produktion med stora utsläpp, lägg beskattningen där materialet som skapar utsläpp börjar sin resa.
Skatt skall användas för att finansiera åtaganden en stat har gentemot medborgarna. Den skall inte användas till något annat, särskilt inte som styrmedel.
tycker du ja... men många andra tycker att den visst ska vara ett styrmedel...Fotografen skrev:
Jag tycker det kan vara en bra kombination. skatta sånt som vi inte vill folk ska göra, röka och köra V8.
Sänk skatten på det som är bra, som böcker och mjölk.
(generalliserat)
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 565 inlägg
Prova sälj till Finland, där står de högre.M m@nge skrev:Världen har som bekant gått igenom ett ekonomiskt stålbad med hög inflation och höga räntor. Inte världens bästa läge att sälja egentligen.
Har försökt sälja husvagnen sedan juni och får knappt ens skambud. Vagnen är två år gammal och mycket lite använd. En ganska populär modell men just nu är det svalt, ordentligt svalt. Inte ens återförsäljaren ville köpa eftersom dem inte ens säljer sina egna de har på lager.
Naturligtvis kan man sälja allt till rätt pris men vill inte förlora alltför mycket, jag vet ju ungefär vad de gick för innan ekonomin dök. Vad tror ni, kommer spekulanterna tillbaka nästa år? Eller har ni samma situation som mig?
Du ligger 30-40% lägre än nypris säger du. Men är det 30-40% lägre än katalogpris eller 30-40%lägre än bästa nypris för notsvarande vagn på marknaden?M m@nge skrev:
Jag cyklar mycket MTB och byter relativt ofta cyklar (jättedåligt ekonomiskt, men men) och många resonerar som du. De köper en ny cykel med listpris på 50.000 och cyklar en säsong eller två och tänker att de skall sälja för 30-35.000. Men i realiteten kostade de bara 50.000 en väldigt kort tid och finns kanske att få tag på nya fjorårsmodeller för 30.000. Mer realistiskt är att sälja för 20-25.000, då hittar man alltid köpare.
Du nämner att tillverkare/handlare har fullt i sina lager. Vad koster den billigaste (fjorårsmodell eller äldre) motsvarande modell som du har? Det är det priset du måste ge 30-40% rabatt på. Som första ägare får man ALLTID ta den tuffaste smällen.
Är det inte så att de flesta vill ha husbilar och inte husvagnar?M m@nge skrev:
Tittar jag på nya vagnar (samma modell) hos återförsäljare så ligger priserna runt 400000 för en ny, min vagn är 2022 och mitt pris är 240000.Pär Sköld skrev:Du ligger 30-40% lägre än nypris säger du. Men är det 30-40% lägre än katalogpris eller 30-40%lägre än bästa nypris för notsvarande vagn på marknaden?
Jag cyklar mycket MTB och byter relativt ofta cyklar (jättedåligt ekonomiskt, men men) och många resonerar som du. De köper en ny cykel med listpris på 50.000 och cyklar en säsong eller två och tänker att de skall sälja för 30-35.000. Men i realiteten kostade de bara 50.000 en väldigt kort tid och finns kanske att få tag på nya fjorårsmodeller för 30.000. Mer realistiskt är att sälja för 20-25.000, då hittar man alltid köpare.
Du nämner att tillverkare/handlare har fullt i sina lager. Vad koster den billigaste (fjorårsmodell eller äldre) motsvarande modell som du har? Det är det priset du måste ge 30-40% rabatt på. Som första ägare får man ALLTID ta den tuffaste smällen.
Skriver som någon annan i tråden föreslog. Sälj den i Västernorrland eller långre norrut. Sålde vår i Kramfors. Blev såld direkt. Dock en äldre vagn när vi köpte, men vi fick samma pris som vi gett fyra år innan. Många arbetare pendlar i norr och bor i husvagn under veckornaM m@nge skrev:Världen har som bekant gått igenom ett ekonomiskt stålbad med hög inflation och höga räntor. Inte världens bästa läge att sälja egentligen.
Har försökt sälja husvagnen sedan juni och får knappt ens skambud. Vagnen är två år gammal och mycket lite använd. En ganska populär modell men just nu är det svalt, ordentligt svalt. Inte ens återförsäljaren ville köpa eftersom dem inte ens säljer sina egna de har på lager.
Naturligtvis kan man sälja allt till rätt pris men vill inte förlora alltför mycket, jag vet ju ungefär vad de gick för innan ekonomin dök. Vad tror ni, kommer spekulanterna tillbaka nästa år? Eller har ni samma situation som mig?