haha5810 haha5810 skrev:
Har själv sålt husvagn för några år sedan, ingen hörde av sig förrän jag tog nya bättre foto med en glad fru i dörröppningen.
Följde hon med i köpet?
 
  • Haha
  • Gilla
Roffe_riff och 8 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Följde hon med i köpet?
Eller var det "husvagnen ingår" 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Roffe_riff och 5 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Världen har som bekant gått igenom ett ekonomiskt stålbad med hög inflation och höga räntor. Inte världens bästa läge att sälja egentligen.

Har försökt sälja husvagnen sedan juni och får knappt ens skambud. Vagnen är två år gammal och mycket lite använd. En ganska populär modell men just nu är det svalt, ordentligt svalt. Inte ens återförsäljaren ville köpa eftersom dem inte ens säljer sina egna de har på lager.

Naturligtvis kan man sälja allt till rätt pris men vill inte förlora alltför mycket, jag vet ju ungefär vad de gick för innan ekonomin dök. Vad tror ni, kommer spekulanterna tillbaka nästa år? Eller har ni samma situation som mig?
Med tanke på att räntorna är på väg nedåt så bör det vara lite mer säljarens marknad till våren, jag håller på att försöka sälja en motorseglare åt ett dödsbo och kommer nog att ta upp den till hösten och se över den under vintern och sälja till våren istället.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Folk som har råd med dyra husvagnar är oftast tillräckligt gamla så att dom kan nästan dra vad som helst med B.
Menar du att man över en viss ålder inte behöver följa reglerna för släp?
Med tanke på hur det ser ut på soptipparna på våren så skulle det krävas körkort för släp speciellt av äldre.....
 
  • Gilla
azellen och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur menar du nu?
Ett b är ett b oavsett hur gammalt det är..
Inte när det gäller tyngre husbilar.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Inte när det gäller tyngre husbilar.
Fast nu gällde det släp....
Och husbil skrev jag om i inlägget efter..
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det är ju start husvagn/husbilsmässa på Elmia, kanske blir en boost då. Uppdatera annonsen då så den ligger högt upp?

Husvagn när man står på samma ställe länge, portabel sommarstuga

Husbil för de som åker runt konstant.. plåtis är smidigt
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Så är det alldeles uppenbart. Min poäng är är bla husvagnar drastiskt sjunkit. När vi köpte både innan och under pandemin var det ett helt annat läge.
ja under pandemin blev de totalt överprisade
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast nu gällde det släp....
Och husbil skrev jag om i inlägget efter..
Nej, du skrev att ett b är ett b oavsett hur gammalt det är, men inlägget du svarade på skrev om att dra.😀
 
MultiMan
Fotografen Fotografen skrev:
Moderna bensinbilar är ju också dåliga på att dra.

Köpt fyra år gammal bil i sommar och "bil med bensinmotor" finns ju inte. Har åkt sexcylindrigt 3-3,5 liter sedan 2004 men nu blev det fyra, fanns inget annat att hitta. 1,4 l med turbo, den orkar bilen men inget mer, ingen gångkultur, inget lugn. Automaten känns också klen, håller nog men orkar inget mer än bilen. Allt optimerat för snålhet, gångkultur och lugn naggat i kanten.
Köpte medvetet utan krok för att inget skulle vara ihjälplågat.
Den dagen jag är pensionär kommer jag köpa något av årsmodell ca 1990 i gott skick att åka i, och stanna hemma när det är saltföre.
Det finns redan många "goda" idéer för att råda bot på så kloka tankar:

https://carup.se/experten-straffskatt-pa-25-000-kr-pa-aldre-bilar/

Regeringens klimatsatsning får många att höja rösten – en av kritikerna är tjänstebilsexperten Ronny Svensson. Han menar att skrotpremien är för låg och att det bara är företag som driver på elbilsmarknaden. Istället vill Svensson se en straffskatt på 25 000 kronor för bilar äldre än 20 år.
– Vi behöver en politik som inte bara flörtar med miljövänliga idéer när det passar agendan, säger Ronny Svensson till Carup.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
J
Kan inget om husvagnar, trots att jag köpte min första för några veckor sen.
Att vi köpte nu när säsongen nästan är slut var för att vi hittade "rätt" vagn i grannbyn till lägre pris än det varit under våren, samt att vi hade förvaringsplats för vintern.

Haft en hel drös med motorcyklar. Den marknaden är hetast från första vårdagen fram till midsommar, därefter är det hopplöst att sälja. Och bara att glömma till samma pris som under våren.
Kan tänka mig det är detsamma med husvagn. I Juni har folk redan bokat upp all sin semester, och har man bokat den med husvagn så är den köpt sen länge.
Osäkert läge i världen är nog också en bidragande orsak till varför man inte redan nu vill binda kapital till nästa års semester.
För en två år gammal husvagn är mycket pengar.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns redan många "goda" idéer för att råda bot på så kloka tankar:

[länk]

Regeringens klimatsatsning får många att höja rösten – en av kritikerna är tjänstebilsexperten Ronny Svensson. Han menar att skrotpremien är för låg och att det bara är företag som driver på elbilsmarknaden. Istället vill Svensson se en straffskatt på 25 000 kronor för bilar äldre än 20 år.
– Vi behöver en politik som inte bara flörtar med miljövänliga idéer när det passar agendan, säger Ronny Svensson till Carup.
Det är OT men ändå helt korkat. Jag tänker såhär:
Jag använder min bil sparsamt efter yrkeslivet. Bilen är över 20 år och dricker sällan < 1 l/mil. Ekologiskt en katastrof. Borde jag inte byta till en modern bränslesnål bil? Visst, men sålänge jag kan köra den gamla bilen behöver ingen ny bil tillverkas. Jag är så att säga slutanvändaren av bilen. Hade jag bestämt mig för en ny bil hade jag skrotat min fullt användbara bil och köpt en ny som behöver tillverkas.
Nej, min bilans ser ut att fortsätta med gamla Bettan.
Detta resonemang gäller mig. Efter några tiotusentals mil kommer en ny elbil att bli bra även ur den samlade miljöaspekten.
 
  • Gilla
  • Älska
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Det är stendött på båtmarknaden och det är i stort samma kundgrupp. Kanske bättre nästa år men dyra räntor och vissna huspriser i kombination med dyr mat så är det svårt att köpa kapitalproduker.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H
Hur är det med garantier när man köper en vagn som är ett par år gammal privat?
Ska jag köpa så nytt och inte ha garanti så ska priset va därefter tycker jag.
Sen är det som de sa över.
Många lånar till allt och då är det enkelt med en firma som hjälper till med finas
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns redan många "goda" idéer för att råda bot på så kloka tankar:

[länk]

Regeringens klimatsatsning får många att höja rösten – en av kritikerna är tjänstebilsexperten Ronny Svensson. Han menar att skrotpremien är för låg och att det bara är företag som driver på elbilsmarknaden. Istället vill Svensson se en straffskatt på 25 000 kronor för bilar äldre än 20 år.
– Vi behöver en politik som inte bara flörtar med miljövänliga idéer när det passar agendan, säger Ronny Svensson till Carup.
Förjävligt!

Allt ska jämt straffas. Hade väl i såna fall varit bättre ge 25k i skrotningspremie!

Men jag lärde ju mig att i Sverige kostar det skrota 😡

Man ser redan nu en ändring när fler har elbil = dyrare ladda på allmännna laddställen. Fast det blivit fler laddställen så kör man ändå hellre bilen hem och laddar när vissa stationer tar mer för elen än fossila bränslen. Om det är oljebolagens sista dödsryck och kartelltänk vet jag inte.

Ännu förjävligare är det den regeln att man inte själv får laga. En elbil är inte heller dyr laga men märkesverkstäder gör det 10* dyrare (om inte mer)....Så än mer bilar skrotas helt i onödan!

Nä låt allt gammalt köras verkligen slut tror miljön vinner också med det. Men EU är väl så oroliga för nybilsmarknaden när man gör allt för att folk ska köpa men ändå inte för billigt t ex från Kina....
Speciellt tydligt blir det när dom som får skrotningspremie måste ha en körbar bil varför inte ge det till alla och bli av med en massa skrot som bara står nånstans?

Men körkortet borde göras om att man fick dra släp även om man har en tung bil eller köra en tung husbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.