Ta ut och piska av den så försvinner det mesta. Jag brukar piska den jag har när den sitter på plats.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Dom pengarna kan man ju ”ha något annat jooligt för”.
Många Pelarborr blir det. :cool::rofl:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag har kört mina filterpåsar i tvättmaskinen utan problem. Handtvättsprogram med låg värme.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Tack @McNulty!

Följde ditt råd och resultatet blev bättre än väntat!
Efter två tvättar på 30˚ med centrifugering ser tygfiltret ut som nytt!

Före:
Smutsigt tygfiltret före tvätt placerat på en svart hink, uppvisar kraftigt damm och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Rengjort och tvättat tygfiltret för spånsug monterat i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde lite föntorkning för att snabba på torkprocessen.

En hårtork som används för att torka ett nyligen tvättat tygfiltret på en spånsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog inte så bra att montera tillbaka filtret lite fuktigt. Då lär det väl bli mögel eller svampodling i spånsugen! Nu kommer jag nog tvätta filtret oftare. Hela processen med demontering, tvätt, torkning och montering tar bara en timme.

Som alltid fick del bli en test. Ingen belastningstest utan en sugtest.
Markant bättre sug! Suger upp en hel ”Pelarborr”!



Plötsligt finns det utrymme för att hitta på ”något annat jooligt” för dom 1200kr som ett nytt filter kostar! I morgon är det fredag! :beer::beer::beer::beer:

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 16 till
  • Laddar…
”Plockepinn”

Limmat om en stol som hade varit med om en fest för mycket.

En omlimmad trästol med klämskarvar på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa projekt blir kanska att laga ”Puttes” bord?
Då kunde man ju lagt in lite överraskningar i bordsskivan och hoppats på bättre tur än dom som försökte med hans föregångare i ”Varglyan” för 88 år sedan.

En man sitter ensam vid en lång konferensbord möblerad med mikrofoner, stolar och TV-kameror i ett formellt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Hans G2 och 5 till
  • Laddar…
Gjorde jag rätt eller fel?

Jag behöll ju den nyrenoverade Ulmia 1710 sågen och sålde bort min Metabo justersåg.
I dag fick jag svaret! :D

Hittade denna annonsen från Sernbrandts i Huddinge på en begagnad Ulmia 1710.
Fint skick verkar den vara i men min är nyrenoverad och bättre utrustad.
Otroligt pris på en 38 år gammal såg! :surprised:
Dag

Begagnad Ulmia 1710S justersåg i en verkstadsinredning med tekniska specifikationer listade ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
J
För mig är kanske inte priset det som avgör om man gjorde rätt eller fel (såvida man inte är i ekonomisk knipa). Funktionen kontra mitt behov ser jag som den avgörande faktorn.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
J johmi skrev:
För mig är kanske inte priset det som avgör om man gjorde rätt eller fel (såvida man inte är i ekonomisk knipa). Funktionen kontra mitt behov ser jag som den avgörande faktorn.
Hej @johmi!

Håller helt med. I mitt fall resonerade jag så här. En ny justersåg kan man ju köpa vilken dag som helst men en fin Ulmia 1710 växer inte på träd!
Inte många som jag har sett till salu under åren som gått. Dom få som dykt upp har försvunnit som en avlöning!
Dag
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nytt projekt!

Sommaren test av fönstergenomföringar för AC-slangen är avslutat. Testet fungerade rätt så bra men vissa problem upptäcktes. En reglerbar ventilation i konstruktionen behövs. Slangmodulen sitter ju fast monterad i fönsterspringan och skall vara det under hela säsongen.

AC-slang genom fönsterspringa med provisorisk tätningslösning mot tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AC-slangs genomföringsmodul monterad i ett fönster med öppnaren och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av ett fönster med provisorisk AC-slanggenomföring mot en bakgrund med tak och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterspringa med installerad AC-slang genom spånplatta, utsikt över landskap och röda takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att evakueringsslangen behöver en extra låsning lärde vi oss den hårda/varma vägen. En natt släppte slangen och den varma luften från aggregatet fyllde snabbt rummet. Det var ett svettigt uppvaknande mitt i natten!

Så nu blir den lite produktion av fönstermoduler. Vi behöver två och tre skall några grannar ha.
Testmodellen är gjord i överbliven spånplatta men den nya modellen görs i 4mm Plexi och aluminium. Håltagningen för slang och ventilation kommer att fräsas ut för att få ett snyggt resultat.
Fördelen med att börja så här tidigt är att chansen för att dom är klara innan nästa säsong ökar dramatisk!

Fick finbesök nu på morgonen vid frukosten!

”Foxy on the run
F-foxy
Fox on the run
And hide away……."



Vi bor verkligen på landet!

Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Dagen har gått åt att såga fram alla Plexi ämnena ur dom stora skivorna. Det gäller att mäta rätt och att kontrollmäta ännu en gång innan sågen får göra jobbet.

Gjorde en enkel frässchablon i spånplatta för det runda hålet. Fungerar bra att spänna fast ämnet med Rali-beslaget som sitter på bänkens långsida.

Spånplatta med uppritat cirkulärt hål och linjer, fastspänd med Rali-beslag vid arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånplatta med utritat cirkulärt hål fastspänd vid arbetsbänk med Rali-beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frontplattan är färdigbearbetad med dom båda hålen. Vinkellisten av aluminium kommer att popnitas i Plexiskivan.
Nu får det räcka för idag. Jag har ju ett halvår på mig att bli klar.
Dag

Verkstadsbilder med sågade Plexi-ämnen, en frässchablon och en färdig Plexiskiva med aluminiumlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbild av en färdigbearbetad frontplatta i plexiglas med uppmätta hål och monterad vinkellist i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Nytt projekt!

Sommaren test av fönstergenomföringar för AC-slangen är avslutat. Testet fungerade rätt så bra men vissa problem upptäcktes. En reglerbar ventilation i konstruktionen behövs. Slangmodulen sitter ju fast monterad i fönsterspringan och skall vara det under hela säsongen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Att evakueringsslangen behöver en extra låsning lärde vi oss den hårda/varma vägen. En natt släppte slangen och den varma luften från aggregatet fyllde snabbt rummet. Det var ett svettigt uppvaknande mitt i natten!

Så nu blir den lite produktion av fönstermoduler. Vi behöver två och tre skall några grannar ha.
Testmodellen är gjord i överbliven spånplatta men den nya modellen görs i 4mm Plexi och aluminium. Håltagningen för slang och ventilation kommer att fräsas ut för att få ett snyggt resultat.
Fördelen med att börja så här tidigt är att chansen för att dom är klara innan nästa säsong ökar dramatisk!

Fick finbesök nu på morgonen vid frukosten!

”Foxy on the run
F-foxy
Fox on the run
And hide away……."

[video]

Vi bor verkligen på landet!

Dag
Det var ju en fullpälsad räv utan rävskabb. Hittade han inget ätbart?
 
A aglphoto skrev:
Det var ju en fullpälsad räv utan rävskabb. Hittade han inget ätbart?
Hann aldrig erbjuda honom ostmackan!
Han hade bråttom.
 
  • Gilla
  • Haha
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Första fönsterbasen klar. Dom triangelformade sidorna görs senare efter respektive fönster.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

Färdigbyggd metallisk fönsterbas placerad på ett arbetsbord i en verkstad, triangelformade sidor saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallfönsterbas på arbetsbord med triangulär design vid en ölburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den första färdiga fönsterbasen ligger på ett arbetsbord med märkta hål, väntar på anpassade triangulära sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd fönsterbas i metall på arbetsbänk med ölflaska som referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd fönsterbas med cirkulär öppning och vit ram på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ursviken och 3 till
  • Laddar…
När du skrev att du skulle göra dem i plaxiglas tänkte jag att jag skulle säga något om popnita i plexi, och att man bör ha bricka för att undvika sprickor...

Ser att du körde utan brickor, hur gick det?
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När du skrev att du skulle göra dem i plaxiglas tänkte jag att jag skulle säga något om popnita i plexi, och att man bör ha bricka för att undvika sprickor...

Ser att du körde utan brickor, hur gick det?
Det gick bra!
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.