stigen stigen skrev:
Håller med om att det konstigt ut men jag har inte hissat flaggan. Den var hissad när jag köpte den.
Jag misstänker att du har en symaskin ståendes någonstans också, annars får du bygga en. Riv upp den befintliga sömmen och flytta till kortsidan.(y)
Annars skicka den till mig så sätter jag igång frugan på projektet.;):beer:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
stigen stigen skrev:
”Bra - halvbra - åter bra”

dom gånger en tromb önskar över grytorna.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Spännande med dubbla fläktmotorer, återkom gärna hur det funkar efter att ha varit i bruk ett tag.
Ett tips som många missar ang. köksventilation, ska mycket luft blåsas ut så måste det också komma in mycket luft någonstans. Löses vanligen med att öppna en dörr eller fönster när fläkten går i orkanläge.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Spännande med dubbla fläktmotorer, återkom gärna hur det funkar efter att ha varit i bruk ett tag.
Ett tips som många missar ang. köksventilation, ska mycket luft blåsas ut så måste det också komma in mycket luft någonstans. Löses vanligen med att öppna en dörr eller fönster när fläkten går i orkanläge.
Hej!

Jag skriver en utvärdering om några månader när vi har använt systemet lite mera.
Efter helgens matlagning känns det bra. Betydlig mer matos fångas upp av kåpan över spisen. I hus med öppen planlösning som vårat är det väldigt viktigt med ett kraftigt sug över spisen annars märks matosen snabbt i hela huset. Vårt hus verkar vara väldigt tätt. Att starta brasan i tälgstenskaminen med köksfläkten igång fungerar inte. Då fylls rummet med rök från brasan fastän jag har separat kanal med friskluft till kaminen. Men ganska fort, några minuter, efter elden tagit sig påverkar inte fläktarna elden längre även när dom går på full effekt. Testkörde en brasa i lördags med gott resultat!
Men givetvis behöver vi använda/laga mer mat för att se hur det hela fungerar över tid. Den 90cm breda kåpan har två gaslågor, två elplattor och en liten grill att hålla rent över. Det får blir en 5-rätters meny framöver med mat på alla hällarna samtidigt. Då får vi se hur det fungerar. Nu blev jag hungrig! :p

En 90 cm bred kökskåpa med gaslågor, elplattor och grill från Bosch på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Köpläge!

Nästa vecka säljer slaktaren ”von Lidl” den lilla behändiga LED-lampan i tvåpack för endast 60kr. Kan varmt rekommenderas!

Reklamblad från Lidl visar sortiment av lampor och belysning, inklusive LED-lampor i tvåpack för 59.90 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Köldtest klar!

Efter 4 timmar i -18˚ fungerade lampan perfekt. Det blev lite kondens när den kom ut i värmen.
Den/dom kommer att klara krypgrunden bra. Köp!
Dag

Lampa klar efter köldtest visas på strukturerad yta med svag kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lampa som klarat köldtest på en texturerad yta, lätt kondens syns på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Ytterligare information om LED-lampan från Lidl.
Jag använder lampan på 3 av mina sågar. Enkel att tända med ett tryck. Väldigt bra ljus.

Festool Kapex

LED-lampa monterad på en kap- och geringssåg belyser trästycke och sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsågen

LED-lampa monterad på en blå bandsåg som ger ett starkt ljus i arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justersågen

LED-lampa monterad på en Festool Kapex geringssåg med tänd ljus i ett verktygsbelamrat verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Vilken batterisort är det som gäller till lampan? R6?
 
Tre stycken AAA batterier.

Tre AAA-batterier av märket Raymax i ett batterifack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stigen stigen skrev:
Tre stycken AAA batterier.

[bild]
Hej
Nu blir jag nyfiken jag har beställt festools Kapex funkar lasern med lampan tänd ?
 
S sweden skrev:
Hej
Nu blir jag nyfiken jag har beställt festools Kapex funkar lasern med lampan tänd ?
Hej @sweden!

Här är två bilder. Utan och med lampan tänd.

En kapsågs klinga nära ett vitt material med rosa laserlinje som markerar sågsnittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En geringssåg med tänd arbetslampa som projicerar en laserlinje på ett vitt pappersark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men bilden är inte rättvis. Min laser fungerar dåligt efter att en träbit åkte upp i skyddet och träffade lasern. Men när den funkade använde jag den nästan aldrig. Tycker markering och bra ljus är bättre.
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej @sweden!

Här är två bilder. Utan och med lampan tänd.

[bild]

[bild]

Men bilden är inte rättvis. Min laser fungerar dåligt efter att en träbit åkte upp i skyddet och träffade lasern. Men när den funkade använde jag den nästan aldrig. Tycker markering och bra ljus är bättre.
Dag[/QUOTE

Hej Dag
Det får bli ett lampinköp i veckan.
Mvh
Jonas
 
Hej Dag
Det får bli ett lampinköp under veckan.
Mvh
Jonas
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej Dag
Det får bli ett lampinköp under veckan.
Mvh
Jonas
OBS! Nästa vecka!
 
  • Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
Underhåll

I dag var det spånsugens tur att få sig en genomgång inför hösten/vinterns snickrande. Spånsugen är av märket Vedaco och 4 stycken enfas dammsugaremotorer (3800W) i två stora filterlådor står för kraften. Sugen är av modell cyklon. Jag är väldigt nöjd med systemet och den kan startas från alla anslutna maskiner.

Stor svart Vedaco cyklon-spånsug med fyra enfas dammsugaremotorer i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typskylt på en Vedaco spånsug med modellnamn, effektangivelser och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dag plockade jag av toppen för att kontrollera den tygpåse som sitter centrerad i mitten. Lite damm här och var och tygpåsen fick sig en rejäl genomblåsning med tryckluft. Den gamla tunna hoppressade toppackningen byttes till en ny.

Insida av en blå cyklon spånsug med en centralt placerad tygpåse och synliga slitage i finishen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insida av en spånsugscyklon med tygpåse och dammavlagringar vid underhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen topp av en Vedaco-cyklonspånsug med synlig insida och delvis anslutna slangar i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tygpåse från en Vedaco spånsug demonterad för underhåll, synliga dammpartiklar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några dammpartiklar på den svarta insidan av en Vedaco cyklonspånsug med synlig del av tygpåse och tätningspackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Topplock på en Vedaco spånsug där en tygpåse syns centrerad, med synligt damm och en del av den nya toppackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att skruva på locket igen och provköra. Tyckte att den sög kraftigare men förmodligen bara inbillning.

Men när jag tittade mig omkring på rördragningen i taket insåg jag att där finns lite att göra. Den nuvarande dragningen gjordes för många år sedan och efter ett antal ommöbleringar av dom stationära maskinerna under årens lopp så finns det möjligheter att minimera och optimera rördragningen. Mindre rör och böjar ger ju bättre sugkraft.
Men den karamellen får jag suga på att tag innan jag bygger om.
Dag
 
  • En närbild av en tygpåse i en spånsug, med fokus på påsens fastsättning och en del synligt damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Topplocket på en Vedaco cyklonspånsug med ljus filterkant och röranslutningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plåtbob och 7 till
  • Laddar…
Fråga?

Dammpåsen i min spånsug som är av något grövre tygmaterial funderar jag på om det skulle gå att lägga i blöt och tvätta i lite ljummet vatten. Troligtvis sitter det rätt mycket skit kvar i materialet och hämmar luftens genomströmning. Skulle det fungera eller är det risk att tyget krymper för mycket? Någon som har testat filtertvätt?

Ett nytt filter/tygbit kostar ca: 1200kr.
Dom pengarna kan man ju ”ha något annat jooligt för”.

Dag

Smutsig spånsugspåse av grövre tygmaterial på en svart behållare, placerad utomhus bredvid en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en smutsig dammpåse i en spånsug fastsatt med en säkringsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammpåse av grövre tygmaterial monterad i spånsug syns med tydliga spår av smuts och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plåtbob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.