14 959 läst · 103 svar
15k läst
103 svar
Skaftdammsugare - värt eller inte (är de så dåliga som Råd&Rön påstår?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 150 inlägg
Vad har Dyson V15 som gör den det bra val framför V12 eller Gen5? Jag ser inte det (se min översikt ovan). V12 är lätt o billig och Gen5 är starkt, tung och välutrustad. V15 ligger där emellan utan att något sticker ut.
Jag har haft min Dyson V11 i 5 år och har inte behövt byta batteriet. Jag har dock haft en timer kopplad till laddaren så man endast kan ladda en timme i taget (då slipper den ladda överfullt när man har den i väggfästet).Vispen74 skrev:
Gör motsvarande jag med. Ökar absolut batteriets livslängd.S sjoelund skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 432 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 150 inlägg
Uppmärksamt av dig. Nå, varför då inte ta ett relativt litet steg till och välja Gen5? Du får mer tillbehör.
Min står på golvet i sin lilla laddstation i ett smalt utrymme mellan vägg och frys som inte någon ens märker finns men så har vi ett löjligt stort kök 🫤.Maria T skrev:
Vi har centraldammsugare, installerad när huset byggdes 2001 (ett av våra val). Enligt mig så verkar det bättre än det är, och sen den i stort sett slutade funka 2011/12 så har vi använt en vanlig dammsugare för jag tänkte att det inte var värt att försöka reparera (centraldammsugaren är en Electrolux).
Ja, den vanliga trotjänaren är en Miele från sent 1990-tal, högt watt sånt som inte går att finna idag (tror jag).
Men är lite sugen på en skaftdammsugare men vet inte var jag skulle montera fästet, har ingen lämplig vägg i köket-
Vi har en jet 95 också. Hur bra som helst. Enda dåliga är att Samsung har byggt tillbehören mot 60/75 och 90-serien och 95 glöms ibland bort.M mojjen skrev:
Så vad rekommenderar ni för mig: endast för plankgolv utan mattor i övervåningens sovrum. Skulle i så fall helt ersätta vanlig dammsugare som är jobbig att bära upp och ner i trappan. Det blir mest för damm och inte grus och smulor - dessutom har jag numera en icke hårande hund.
Den ska vara smidig att hantera under sängarna. Sladdlös låter lockande - men då blir den väl tyngre?
Den ska vara smidig att hantera under sängarna. Sladdlös låter lockande - men då blir den väl tyngre?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 432 inlägg
Med det så tror jag vilken som fungerar hyggligt, se till att det är en variant med motorn vid handtaget, annars går den inte in under säng/soffa.yonna skrev:
Så vad rekommenderar ni för mig: endast för plankgolv utan mattor i övervåningens sovrum. Skulle i så fall helt ersätta vanlig dammsugare som är jobbig att bära upp och ner i trappan. Det blir mest för damm och inte grus och smulor - dessutom har jag numera en icke hårande hund.
Eller bara en golvmopp med mikrofibertrasa, klart lägst vikt
https://www.biltema.se/hem/stadning...VDRIdeWuOwvTQzULvRmYOcMAz7xFESiBoC8bQQAvD_BwE
https://www.kjell.com/se/produkter/...tdammsugare/dreame-r10-skaftdammsugare-p65614
Prova sopborste och skyffel de det vardagliga skräpet på golven! Tyst, energieffektivt och redskapen tar liten plats.M Makusi skrev:Hej!
Behöver skaffa en ny dammsugare och funderar på någon form av skaftdammsugare.
Anledningen är väl just att det ska vara smidigt och enkelt att ta fram och städa, istället för att behöva ta fram en större och klumpigare "vanlig" dammsugare.
Var först inne på typ en:
"Dyson V15 Detect Absolute Sladdlös Skaftdammsugare":
[länk]
Men bland annat på ElGiganten så lovordade man istället typ den här
"Dreame Z30 Sladdlös Skaftdammsugare":
[länk]
Bägge verkar ligga runt ca 6500:-, vilket ju ändå är ganska mycket pengar..!
De verkar bägge få ganska höga och bra användar-betyg från butiker som säljer de.
MEN, ser nu att både Råd&Rön samt även TV4 uppmärksammat i nya tester att skaftdammsugare är i princip "värdelösa".
Iallafall i batteritid där det påstås i testerna att för att nå resultat måste man köra de på högsta effekten och då tar batteriet slut på mellan 7 och 10 minuter, vilket ju gör det svårt att hinna städa ett hus på...! :-o
Ska väl egentligen inte betvivla Råd & Rön tester, men är det verkligen så här illa???
Om man nu köper en skaftdammsugare för ca 6500:-, behöver jag då ändå skaffa även en "traditionell" dammsugare också?
Vi bor i en 135 m2 1 1/2 plans villa, och fördelen jag som sagt ser med en skaftdammsugare är "tillgängligheten".
Mvh
/Makusi
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Foga om fogarna - få bort svartmögel
Badrum -
Äntligen - slutet för "river tables" och svarta epoxyränder är här
Möbelsnickeri -
Svartmögel i badrummet - i kakelfogen
Miljö & Hälsa -
Hjälp! Vart ska jag placera en andra luft-luftvärmepump
Värmepumpar -
Glasmosaik med guldbotten - nu verkar man se svart bakom (mögel?)
Badrum