14 959 läst · 103 svar
15k läst
103 svar
Skaftdammsugare - värt eller inte (är de så dåliga som Råd&Rön påstår?
Har haft en skitbillig electrolux ergo rapido i några år, bland de bästa köpen jag gjort. Kör robotdammsugare några gånger i veckan och kompletterar med electroluxen, tycker den får upp precis allt från golvet, kommer åt bra i hörn osv. Märker nog knappt skillnad på resultatet efter den och den stora klumpiga "vanliga" dammsugaren man får baxa fram ur nåt jävligt städskåp.
Kommer en ny snart med robotarm som kan flytta saker. Ge det några generationer till bara. 😅C Crank skrev:Hade en testvinnande robotdammsugare men den funkade inte alls i vårt hem då ungarna har leksaker och prylar överallt, den körde ofta fast lite här o var så vi var tvungna att lyfta upp alla stolar mm men den hittade ändå nånstans att köra fast 🤣 säkert superbra om man har ett enkelt möblerat hem utan leksaker överallt.
Sedan ca två år så kör vi med Dyson V15 och den är supersmidig, batteriet är bra och räcker hela huset med c 30-40% kvar. Då kör jag nästan alltid på max effekt också, enda gången jag ställer den på auto eller lägre effekt är när jag dammsuger mattor för då är max power för starkt att den nästan suger fast.
Smidigt att man ser allt damm med lamapan i munstycket också. Top 3 av dom bästa prylarna vi köpt till hemmet.
Finns säkert flera märken idag som är lika bra också så det är bara att köpa det man gillar, men dagens skaft dammsugare är riktigt bra och smidiga och så är det skönt att slippa ta fram den gamla stora dammsugaren med sladd.
Är helnöjd med vår robot, den tvingar oss att plocka undan också!
Vi har haft en Dyson V15 detect i två-tre år nu och aldrig använt en vanlig dammsugare sedan dess. 180 kvm på två plan. Batteritiden har inte varit något problem. Kör den i autoläge. Har hundar.
Fick en smärre chock första gången vi körde den över mattorna hemma och i realtid kunde se hur jäkla mycket bös som samlades i behållaren! 😆 Och då trodde vi att vår gamla hederliga sladdammsugare gjorde jobbet bra men bevisligen stor skillnad mot Dyson!
Fick en smärre chock första gången vi körde den över mattorna hemma och i realtid kunde se hur jäkla mycket bös som samlades i behållaren! 😆 Och då trodde vi att vår gamla hederliga sladdammsugare gjorde jobbet bra men bevisligen stor skillnad mot Dyson!
Tänk på att du kan köra dyson med dewaltbatterier om du köper adaptern. Skaftdamsugaren tar jag snabbt fram vid behov + damsugar katthår från tygsoffor osv. Jag kör en Samsung, dom kör ofta kampanjer på sina sidor, så strax under 4k förra året med alla tillbehör och extrabatteri på 75-modellen.
Annars är robotdamsugare det som gör det regelbundna jobbet även med småbarn. Bara köpa kompatibla möbler så dom inte är för låga👍
Annars är robotdamsugare det som gör det regelbundna jobbet även med småbarn. Bara köpa kompatibla möbler så dom inte är för låga👍
Vi har centraldammsugare, installerad när huset byggdes 2001 (ett av våra val). Enligt mig så verkar det bättre än det är, och sen den i stort sett slutade funka 2011/12 så har vi använt en vanlig dammsugare för jag tänkte att det inte var värt att försöka reparera (centraldammsugaren är en Electrolux).4774 skrev:
Ja, den vanliga trotjänaren är en Miele från sent 1990-tal, högt watt sånt som inte går att finna idag (tror jag).
Men är lite sugen på en skaftdammsugare men vet inte var jag skulle montera fästet, har ingen lämplig vägg i köket-
......M Makusi skrev:
Skaft som enda dammsugare - nej funkar inte - för svaga, för dåliga - tom en Elekrtrolux försäljare i Elux butik erkände detta - vad än specen säger och hur mycket tech det påstås vara i dom...M Makusi skrev:
/
J jonte0 skrev:
Har också en dyrare Dyson. Superbra för oss. Klarar hela huset 140m2 och hår efter 4 stora korthårshundar. Suverän på mattor. Har ingen vanlig dammsugare. Är verkligen nöjd.A anderslofwall skrev:Vi har haft en Dyson V15 detect i två-tre år nu och aldrig använt en vanlig dammsugare sedan dess. 180 kvm på två plan. Batteritiden har inte varit något problem. Kör den i autoläge. Har hundar.
Har en Bosch som används som komplement till en vanlig dammsugare. Två saker som jag stör mig på: Långa hårstrån fastnar i den roterande borsten och är riktigt jobbiga att få bort, även när man plockar ur borstdelen. Skräpbehållaren är väldigt liten och man behöver tömma ofta, tycker också att det är lite väl pilligt att få loss delen med behållaren.
Se till att du har två batterier och att ett alltid är laddatM Makusi skrev:Hej!
Behöver skaffa en ny dammsugare och funderar på någon form av skaftdammsugare.
Anledningen är väl just att det ska vara smidigt och enkelt att ta fram och städa, istället för att behöva ta fram en större och klumpigare "vanlig" dammsugare.
Var först inne på typ en:
"Dyson V15 Detect Absolute Sladdlös Skaftdammsugare":
[länk]
Men bland annat på ElGiganten så lovordade man istället typ den här
"Dreame Z30 Sladdlös Skaftdammsugare":
[länk]
Bägge verkar ligga runt ca 6500:-, vilket ju ändå är ganska mycket pengar..!
De verkar bägge få ganska höga och bra användar-betyg från butiker som säljer de.
MEN, ser nu att både Råd&Rön samt även TV4 uppmärksammat i nya tester att skaftdammsugare är i princip "värdelösa".
Iallafall i batteritid där det påstås i testerna att för att nå resultat måste man köra de på högsta effekten och då tar batteriet slut på mellan 7 och 10 minuter, vilket ju gör det svårt att hinna städa ett hus på...! :-o
Ska väl egentligen inte betvivla Råd & Rön tester, men är det verkligen så här illa???
Om man nu köper en skaftdammsugare för ca 6500:-, behöver jag då ändå skaffa även en "traditionell" dammsugare också?
Vi bor i en 135 m2 1 1/2 plans villa, och fördelen jag som sagt ser med en skaftdammsugare är "tillgängligheten".
Mvh
/Makusi
Har en Samsung Jet AI bespoke som komplement till roboten och är sjukt nöjd.
https://www.power.se/hushaall-och-g...ung-bespoke-jet-ai-skaftdammsugare/p-2564053/
Rejäl kraft, tillräckligt oful för att få stå framme, självtömning. Levereras med dubbla batterier men har aldrig varit i närheten av att köra slut på ens hälften av ett.
Dyr som fan men fick med den på köpet då jag köpte en Frame-TV. Skulle nog aldrig köpt en så pass dyr skaftis om jag inte fått den, men skulle nu lätt köpa en likadan om jag skulle behöva.
https://www.power.se/hushaall-och-g...ung-bespoke-jet-ai-skaftdammsugare/p-2564053/
Rejäl kraft, tillräckligt oful för att få stå framme, självtömning. Levereras med dubbla batterier men har aldrig varit i närheten av att köra slut på ens hälften av ett.
Dyr som fan men fick med den på köpet då jag köpte en Frame-TV. Skulle nog aldrig köpt en så pass dyr skaftis om jag inte fått den, men skulle nu lätt köpa en likadan om jag skulle behöva.
Har prövat, jag tycker de är osmidiga och tunga. Satsar på robotdammsugare.M Makusi skrev:Hej!
Behöver skaffa en ny dammsugare och funderar på någon form av skaftdammsugare.
Anledningen är väl just att det ska vara smidigt och enkelt att ta fram och städa, istället för att behöva ta fram en större och klumpigare "vanlig" dammsugare.
Var först inne på typ en:
"Dyson V15 Detect Absolute Sladdlös Skaftdammsugare":
[länk]
Men bland annat på ElGiganten så lovordade man istället typ den här
"Dreame Z30 Sladdlös Skaftdammsugare":
[länk]
Bägge verkar ligga runt ca 6500:-, vilket ju ändå är ganska mycket pengar..!
De verkar bägge få ganska höga och bra användar-betyg från butiker som säljer de.
MEN, ser nu att både Råd&Rön samt även TV4 uppmärksammat i nya tester att skaftdammsugare är i princip "värdelösa".
Iallafall i batteritid där det påstås i testerna att för att nå resultat måste man köra de på högsta effekten och då tar batteriet slut på mellan 7 och 10 minuter, vilket ju gör det svårt att hinna städa ett hus på...! :-o
Ska väl egentligen inte betvivla Råd & Rön tester, men är det verkligen så här illa???
Om man nu köper en skaftdammsugare för ca 6500:-, behöver jag då ändå skaffa även en "traditionell" dammsugare också?
Vi bor i en 135 m2 1 1/2 plans villa, och fördelen jag som sagt ser med en skaftdammsugare är "tillgängligheten".
Mvh
/Makusi
Microfibermopp och en sopskyffel tycker jag är det perfekta komplementet till vanlig dammsugare/robot.
Inget batteri som tar slut, tyst, smidig, effektiv och går snabbt att städa av stora ytor.
Prisvärt. Moppen går att tvätt.
Jag har testat både mopp och skaftdamsugare av bättre modell och upplever att moppen på alla sätt är överlägsen skaftdamsugaren i alla avseendena.
Inget batteri som tar slut, tyst, smidig, effektiv och går snabbt att städa av stora ytor.
Prisvärt. Moppen går att tvätt.
Jag har testat både mopp och skaftdamsugare av bättre modell och upplever att moppen på alla sätt är överlägsen skaftdamsugaren i alla avseendena.
Inte jättesvårt att byta, men kräver förstås att man är lite händig och kan löda. Gjorde det häromveckan på vår Ergorapido, där batteritiden var nere på ett par minuter. I den sitter det 5 st 18650-celler, skulle tro att de flesta skaftdammsugare har såna. Och som flera sagt, den är ett komplement till en "riktig" dammsugare.F Fideliox skrev: