14 959 läst · 103 svar
15k läst
103 svar
Skaftdammsugare - värt eller inte (är de så dåliga som Råd&Rön påstår?
Du får hålla liv i den för EU har förbjudit dammsugare på högre effekt än 1600 watt 😠blackarrow skrev:
Jag tycker skaftdammsugaren är smidig och ffa lättare att plocka fram.
Min favorit är dock en gammal Electrolux (1800W) om man ska dammsuga hela huset.
Så därför ber frun mig damsuga hela huset med den. :-/
Fruns favorit har länge varit skaftdamsugare.
Vi har nu en Roidmi med lite olika munstycken och olika borstar mattor och hårda golv.
Möbelmunstycket funkar förvånansvärt bra att rengöra soffan efter hunden hoppat upp med smutsiga fuktiga grusiga tassar.
Kvaliten är väl som man kan förvänta sig av ett kinesiskt märke.
Fick modifiera vanliga munstycket lite för att ta loss hjulen enklare, så man får bort hår som gör att de inte snurrar. Men efter nåra år är ändå hjulen plattslitna, så de inte kan snurra.
Borsten för mattor faller delvis isär.
Lite glapp i rör.
En av batteriindikatorns LEDar lyser sällan vilket är lite störande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 432 inlägg
Vi har en Samsung Jet 85 (tror jag den heter). Den är väldigt lätt vilket var en viktig parameter och att den ska klara katthår.
Den uppfyller båda kraven.
Om man kör på full kraft räcker batteriet bara ca. 15 minuter, men det klarar sig bra att få upp sten och sand i hallen på halvfart och då klarar den runt halvtimme.
Samsung lovar att det ska finnas reservdelar att tillgå minst 10 år, vilket ju är positivt.
Den uppfyller båda kraven.
Om man kör på full kraft räcker batteriet bara ca. 15 minuter, men det klarar sig bra att få upp sten och sand i hallen på halvfart och då klarar den runt halvtimme.
Samsung lovar att det ska finnas reservdelar att tillgå minst 10 år, vilket ju är positivt.
Hade en testvinnande robotdammsugare men den funkade inte alls i vårt hem då ungarna har leksaker och prylar överallt, den körde ofta fast lite här o var så vi var tvungna att lyfta upp alla stolar mm men den hittade ändå nånstans att köra fast 🤣 säkert superbra om man har ett enkelt möblerat hem utan leksaker överallt.
Sedan ca två år så kör vi med Dyson V15 och den är supersmidig, batteriet är bra och räcker hela huset med c 30-40% kvar. Då kör jag nästan alltid på max effekt också, enda gången jag ställer den på auto eller lägre effekt är när jag dammsuger mattor för då är max power för starkt att den nästan suger fast.
Smidigt att man ser allt damm med lamapan i munstycket också. Top 3 av dom bästa prylarna vi köpt till hemmet.
Finns säkert flera märken idag som är lika bra också så det är bara att köpa det man gillar, men dagens skaft dammsugare är riktigt bra och smidiga och så är det skönt att slippa ta fram den gamla stora dammsugaren med sladd.
Sedan ca två år så kör vi med Dyson V15 och den är supersmidig, batteriet är bra och räcker hela huset med c 30-40% kvar. Då kör jag nästan alltid på max effekt också, enda gången jag ställer den på auto eller lägre effekt är när jag dammsuger mattor för då är max power för starkt att den nästan suger fast.
Smidigt att man ser allt damm med lamapan i munstycket också. Top 3 av dom bästa prylarna vi köpt till hemmet.
Finns säkert flera märken idag som är lika bra också så det är bara att köpa det man gillar, men dagens skaft dammsugare är riktigt bra och smidiga och så är det skönt att slippa ta fram den gamla stora dammsugaren med sladd.
Vi skaffade en ny ergo rapido från electrolux för 2 år sedan.
Skulle säga att det är bland det absolut sämsta köp vi gjort 😃
Den fungerar inte alls till det den är tänkt , rekomendera även peltor kåpor till samtliga som befinner sig i fastigheten under användning.
Stänga av den måste man göra över en sopsäck eftersom 1/4 del av det man just dammsög upp ramlar ut igen.
Jag tror det är något sk kinesiskt plast skit de köpt in utan att prova och kletat dit elecrolux klistermärke på den.
Rätt snygg design , men har inget med dammsugning att göra 👍
Den fungerar inte alls till det den är tänkt , rekomendera även peltor kåpor till samtliga som befinner sig i fastigheten under användning.
Stänga av den måste man göra över en sopsäck eftersom 1/4 del av det man just dammsög upp ramlar ut igen.
Jag tror det är något sk kinesiskt plast skit de köpt in utan att prova och kletat dit elecrolux klistermärke på den.
Det har nog bara fastnat något mellan munstycket och dammbehållaaren.J Jodenmarck skrev:Vi skaffade en ny ergo rapido från electrolux för 2 år sedan.
Då kan det ramla ut grus stenar och småskräp.
Sånt servicejobb faller på mig hos oss.
Brukar dock av erfarenhet köra på "turboläget" om jag ska suga upp grus och småsten, men så har vår skaftis långt rör och lång uppförsbacke till behållaren.
Äh, det enda som duger är DualAction. Fråga Christer Mattson bara. Det blir soperent!
Vi har en Electrolux av något slag. Den är smidigt att dra fram när det är smulor under köksbordet eller en massa skräp innanför dörren. Skulle aldrig ta hela huset med den. Då skulle jag istället föreslå en bra dammopp med mikrofiber. Emellanåt drar jag igenom hela huset med en sådan på nolltid och tar allt damm som är på hårda ytor. Vanliga dammsugaren gäller dock för mattor alla dagar i veckan, där fixar inte skaftdammsugaren att få rent lika effektivt.
Vi har en Electrolux av något slag. Den är smidigt att dra fram när det är smulor under köksbordet eller en massa skräp innanför dörren. Skulle aldrig ta hela huset med den. Då skulle jag istället föreslå en bra dammopp med mikrofiber. Emellanåt drar jag igenom hela huset med en sådan på nolltid och tar allt damm som är på hårda ytor. Vanliga dammsugaren gäller dock för mattor alla dagar i veckan, där fixar inte skaftdammsugaren att få rent lika effektivt.
En sån här har jag som komplement till en helt vanlig dammsugare. Perfekt till att få upp popcorn och brödsmulor med. Kostar ett par hundralappar och står alltid redo. Jag förstår inte grejen med skaftdammsugare. De är bara dyra, tunga och klumpiga.
Vi köpte först en Bosch Serie 7 med 18V Power for All. Då ingick bara 1 st 2Ah-batteri och inte snabbladdare. Det tyckte vi var alldeles för lite för batteriet tog slut nästan direkt men var i övrigt nöjda med själva dammsugaren. Vi använde Boschs "retur inom 100 dagar om du inte är nöjd"-garanti (vilket faktiskt fungerade väldigt smidigt trots att vi kastat originalemballaget) och köpte en Bosch Serie 8 med 2 st 5Ah-batterier och snabbladdare (som är separat utöver väggfästet som har en långsamladdare).A Anders_Nilsson skrev:Jag har en Bosch Unlimited Serie 8 med 18V Power for All utbytbara batterier. Dessa batterier går att använda för andra maskiner. Dyr, men fantastisk. Ok, du behöver fortfarande en garagedammsugare för de riktigt tunga jobben, men för vardaglig rengöring duger Bosch:en bra.
Gå upp ett steg från skaftdammsugare till Bosch Unlimited eller Dyson så kommer du att bli nöjd.
Med 5Ah-batteriet så räcker det fullt tillräckligt för att komplement-städa efter roboten så vi har faktiskt aldrig behöva använda det extra batteriet som ständigt sitter i snabbladdaren.
Det var inte många hundralappar som skilde i inköpspris (typ 4500 kr för Serie 7 och kanske 5000 kr för Serie 8) men om man ska köpa större/fler batterier och snabbladdare i efterhand kostar det multum. Så satsa på modell med ordentligt batteri till att börja med! Serie 7-modellen var nog lite nyare dock för det kändes som att tillbehören var liiiite bättre än till Serie 8-modellen vi köpte men just batteritiden var en dealbreaker för oss. Det är skönt med dubbla batterier för om det tar slut när man väl är i städ-mode så vill man kunna fortsätta direkt utan att behöva vänta på att den ska laddas. Nu har vi ju inte behövt göra det men det är skönt att veta att det går. Och nu har jag dubbla 5 Ah-batterier och snabbladdare om jag skulle skaffa mig nått sladdslöst grönt Bosch-verktyg. Det hade ju varit bättre om det varit blå Bosch-batterisystemet men ändå.
Det är ju onekligen roligare att ta fram skaftdammsugaren snarare än slangdammsugaren om barnen har råkat dra in sand lite för långt i hallen. Det är väl just det som är det stora plusset med den här produkttypen, lättillgängligheten, även om de säkert är både dyrare och tekniskt sämre på alla andra sätt och vis än traditionella dammsugare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 432 inlägg
Att bosch blå och grön är olika batteri interface är ett under, snacka om att skjuta sig i foten (så köp makita/ryobi/dewalt istället)Klaugust skrev:
Vi köpte först en Bosch Serie 7 med 18V Power for All. Då ingick bara 1 st 2Ah-batteri och inte snabbladdare. Det tyckte vi var alldeles för lite för batteriet tog slut nästan direkt men var i övrigt nöjda med själva dammsugaren. Vi använde Boschs "retur inom 100 dagar om du inte är nöjd"-garanti (vilket faktiskt fungerade väldigt smidigt trots att vi kastat originalemballaget) och köpte en Bosch Serie 8 med 2 st 5Ah-batterier och snabbladdare (som är separat utöver väggfästet som har en långsamladdare).
Med 5Ah-batteriet så räcker det fullt tillräckligt för att komplement-städa efter roboten så vi har faktiskt aldrig behöva använda det extra batteriet som ständigt sitter i snabbladdaren.
Det var inte många hundralappar som skilde i inköpspris (typ 4500 kr för Serie 7 och kanske 5000 kr för Serie 8) men om man ska köpa större/fler batterier och snabbladdare i efterhand kostar det multum. Så satsa på modell med ordentligt batteri till att börja med! Serie 7-modellen var nog lite nyare dock för det kändes som att tillbehören var liiiite bättre än till Serie 8-modellen vi köpte men just batteritiden var en dealbreaker för oss. Det är skönt med dubbla batterier för om det tar slut när man väl är i städ-mode så vill man kunna fortsätta direkt utan att behöva vänta på att den ska laddas. Nu har vi ju inte behövt göra det men det är skönt att veta att det går. Och nu har jag dubbla 5 Ah-batterier och snabbladdare om jag skulle skaffa mig nått sladdslöst grönt Bosch-verktyg. Det hade ju varit bättre om det varit blå Bosch-batterisystemet men ändå.
Det är ju onekligen roligare att ta fram skaftdammsugaren snarare än slangdammsugaren om barnen har råkat dra in sand lite för långt i hallen. Det är väl just det som är det stora plusset med den här produkttypen, lättillgängligheten, även om de säkert är både dyrare och tekniskt sämre på alla andra sätt och vis än traditionella dammsugare.
Men Power 4 all används på fler ställen

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det kan vara värt att tänka på att de passar till annat. Jag har redan lite Makita 18v-grejer så hade såklart varit bäst med en skaftdammsugare från dem ur batteriperspektivet men jag tyckte att deras dammsugare såg lite för verkstad/rudimentära ut för att ha i hemmet. Men möjligt att jag inte är helt inläst på deras sortiment.Rabbithole skrev: