14 959 läst · 103 svar
15k läst
103 svar
Skaftdammsugare - värt eller inte (är de så dåliga som Råd&Rön påstår?
Har haft 2 Electrolux,.funkar max 2år. Sen är batteriet slut. Går ej att byta förutom någon modell, typ 900-1000 kr för batteriet.M Makusi skrev:Hej!
Behöver skaffa en ny dammsugare och funderar på någon form av skaftdammsugare.
Anledningen är väl just att det ska vara smidigt och enkelt att ta fram och städa, istället för att behöva ta fram en större och klumpigare "vanlig" dammsugare.
Var först inne på typ en:
"Dyson V15 Detect Absolute Sladdlös Skaftdammsugare":
[länk]
Men bland annat på ElGiganten så lovordade man istället typ den här
"Dreame Z30 Sladdlös Skaftdammsugare":
[länk]
Bägge verkar ligga runt ca 6500:-, vilket ju ändå är ganska mycket pengar..!
De verkar bägge få ganska höga och bra användar-betyg från butiker som säljer de.
MEN, ser nu att både Råd&Rön samt även TV4 uppmärksammat i nya tester att skaftdammsugare är i princip "värdelösa".
Iallafall i batteritid där det påstås i testerna att för att nå resultat måste man köra de på högsta effekten och då tar batteriet slut på mellan 7 och 10 minuter, vilket ju gör det svårt att hinna städa ett hus på...! :-o
Ska väl egentligen inte betvivla Råd & Rön tester, men är det verkligen så här illa???
Om man nu köper en skaftdammsugare för ca 6500:-, behöver jag då ändå skaffa även en "traditionell" dammsugare också?
Vi bor i en 135 m2 1 1/2 plans villa, och fördelen jag som sagt ser med en skaftdammsugare är "tillgängligheten".
Mvh
/Makusi
Kollade upp vilken det var. En sån här:Dan1891 skrev:
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...ddammsugare/electrolux-eerc73eb/1017790.9265/
Kostade 995:- innan jul.
Morsan är nöjd, suger bra med borstrullar i munstycket. Lätt och smidig tycker hon.
Se'n får man ju se hur länge batteriet funkar....
Förstår känslan. Här var lösningen att jag satte vardagsrumsmattan som no go zone, så nu ligger allt Lego här men det är ok tycker jag. Då kan jag (oftast) dra igång roboten rätt riskfritt när man kommit till jobbet, mest övervakning kräver hallen där berget av skor växer och utstickande skosnören kan innebära fastkörningC Crank skrev:Hade en testvinnande robotdammsugare men den funkade inte alls i vårt hem då ungarna har leksaker och prylar överallt, den körde ofta fast lite här o var så vi var tvungna att lyfta upp alla stolar mm men den hittade ändå nånstans att köra fast 🤣 säkert superbra om man har ett enkelt möblerat hem utan leksaker överallt.
Sedan ca två år så kör vi med Dyson V15 och den är supersmidig, batteriet är bra och räcker hela huset med c 30-40% kvar. Då kör jag nästan alltid på max effekt också, enda gången jag ställer den på auto eller lägre effekt är när jag dammsuger mattor för då är max power för starkt att den nästan suger fast.
Smidigt att man ser allt damm med lamapan i munstycket också. Top 3 av dom bästa prylarna vi köpt till hemmet.
Finns säkert flera märken idag som är lika bra också så det är bara att köpa det man gillar, men dagens skaft dammsugare är riktigt bra och smidiga och så är det skönt att slippa ta fram den gamla stora dammsugaren med sladd.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 241 inlägg
Helt min erfarenhet. För min del är den Dyson jag köpte ett av mina sämsta köp. Långt från prisvärt köp. Då tycker jag robotdammsugaren är väldigt mycket bättte.M Makusi skrev:
Skaftdammsugarna funkar bra att suga upp lite brödsmulor, små korta jobb. Att ha för att dammsuga ett hem kommer du bli väldigt besviken
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 432 inlägg
Vilken Dyson hade du? V15 har ju mer än dubbla sugkraften mot V8PG Lindgren skrev:
Hobbysnickare
· Stockholm
· 241 inlägg
Jag vet inte. Det va den bästa och starkaste och bästa och kostade sjukt mycket mer pengar än den är värd. Den lever med oss fortfarande och hjälper till med punktinsatser. Främst reagerade jag på det jag citerade att man måste köra högsta effekt för att den ska suga och då räcker batteri bara typ 7 min.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 432 inlägg
v15 har väl 400w motor eller något sånt på max om den klarar 7min på 2,5Ah batteri, Medans en electrolux ultra one är 850w fast enligt spec samma sugeffekt. Törs man lita på databladen?PG Lindgren skrev:
Jag vet inte. Det va den bästa och starkaste och bästa och kostade sjukt mycket mer pengar än den är värd. Den lever med oss fortfarande och hjälper till med punktinsatser. Främst reagerade jag på det jag citerade att man måste köra högsta effekt för att den ska suga och då räcker batteri bara typ 7 min.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 241 inlägg
Det tror jag du vågar göra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 150 inlägg
Min gamla V8 med effekten 115 AW tyckte jag mig behöva köra på högsta effekt för att den skulle suga. Med min Gen5 på 280 AW behövs inte det utan den går bra på det automatiska läget. Jag tror det är en ganska objektiv bedömning.
Boostläget på Gen5 använder jag i alla fall på lurviga mattor. Och det behövdes en gång då jag sök sågspån.
För övrigt skulle vi behöva definiera vad som gör en dammsugare användbart. Man lär sig ingenting av att höra att "den funkar" eller "funkar inte". Men jag är inte bättre själv. Vet inte riktigt hur man ska förklara. Vi har alla också lite olika krav.
Boostläget på Gen5 använder jag i alla fall på lurviga mattor. Och det behövdes en gång då jag sök sågspån.
För övrigt skulle vi behöva definiera vad som gör en dammsugare användbart. Man lär sig ingenting av att höra att "den funkar" eller "funkar inte". Men jag är inte bättre själv. Vet inte riktigt hur man ska förklara. Vi har alla också lite olika krav.
Samma erfarenhet. Ergorapidens batteri håller max 2 år. Eländigt skräp.R ronnygl skrev:
Jag kör med Makitas 18 volt skaftdammsugare med cyklon hemma och på landet. Enkelt att använda batterier som redan finns till skruvdragare, häcksax mm.
Vi har en Roborock skaftdammsugare som komplement till robotdammsugaren sedan många år. Denna kombo lämnar inget övrigt att önska. 👌
Dock får man byta batterier vartefter de blir dåliga, det måste man göra på allt laddbart förstås 😉
Dock får man byta batterier vartefter de blir dåliga, det måste man göra på allt laddbart förstås 😉
Våran Dyson V15 är superbra och vi dammsuger hela huset ett par gånger i veckan med den och batteriet räcker mer än väl då ofta ca 30-40% kvar när man är klar. Den suger bättre än våran gamla klassiska dammsugare också. Vi är verkligen nöjda med den, skulle den gå sönder köper jag en ny direkt.PG Lindgren skrev:
Har en kompis som har katter och den är verkligen imponerande bra på att dammsuga upp katthår från soffor mm också.
V10 klarade 7minuter på högsta effekt, min V15 klarar betydligt längre och jag har aldrig kört slut på batteriet när jag dammsugit huset.Rabbithole skrev: