102 379 läst · 320 svar
102k läst
320 svar
Skadestånd för fel hantering av dagvatten
K kattlucka skrev:Ni är verkligen djupt nere i Sandlådan o kan troligen inte säga ett enda ord till varandra som inte kommer missförstås - fast att kalla den ena för invandrare o poängtera att förra grannen oxå var invandrare samt att den andra målar upp den ena som narcissist går inte att missförstå. Ni behöver båda gå ihop och söka professionell hjälp och att sluta skriva o skälla här då ni bara underhåller elden.
V Villaägarenr1 skrev:
Tycker du det. Det finns ju faktiskt de som har något vettigt råd att komma med också och inte bara trams.V Villaägarenr1 skrev:
Lite rörigt i tråden men klargörande att båda parters synsätt framkommer.
I botten tre konfliktområden:
a) dagvatten som rinner nedför en naturlig lutning i terrängen.
b) en stödmur som förr eller senare riskerar att ras ner över en tomtgräns
c) Planer på Attefallshus närmare tomtgräns än 4,5m
Troligt utfall
a) Om det är en naturlig lutning oavsett hårdgjord yta eller inte, s´får nog den lägre liggande fastigheten försöka hantera det.
b) så länge stödmuren inte rasat så är det inget försäkringsärende, se till att vara väl försäkrad innan den rasar
c) planera Attefallshus 4,5m från tomtgräns, tänk att det är prickmark av en anledning.
I botten tre konfliktområden:
a) dagvatten som rinner nedför en naturlig lutning i terrängen.
b) en stödmur som förr eller senare riskerar att ras ner över en tomtgräns
c) Planer på Attefallshus närmare tomtgräns än 4,5m
Troligt utfall
a) Om det är en naturlig lutning oavsett hårdgjord yta eller inte, s´får nog den lägre liggande fastigheten försöka hantera det.
b) så länge stödmuren inte rasat så är det inget försäkringsärende, se till att vara väl försäkrad innan den rasar
c) planera Attefallshus 4,5m från tomtgräns, tänk att det är prickmark av en anledning.
Ja alltså eventuellt dagvatten verkar ju vara det minsta problem ni gossar har. Förslag, kör sten sax påse och den som förlorar säljer kåken. Tror ni båda gör bäst i att glömma respektive attefallshus och bara lägga ner kontakten. Både på bygga hus och i verkligheten något år tills ni lyckats lugna ner er. Vad det gäller din mur TS så är det ju inte värt att bråka med nuvarande granne för den då det är tidigare granne som eventuellt är ansvarig och då skuld kommer vara fullständigt omöjlig att bevisa vare sig nu eller kommande problem så är det nog bara för dig att riva och gräva ur. Om det är som du skrev, berg väldigt grunt under muren kanske det kan vara värt att borra några hål för att kunna armera med stöd i berget för en stabilare ny mur. Jag skulle även föreslå att du i bakfyllnaden på denna mur lägger ordentliga dräneringsrör och leder det till lämplig plats, samt med kärpapp/plast/isodrän eller vad du nu finner som lämpligt tätar insida så att du inte får läckage ut genom muren med eventuell frostsprängning som följd. Då har du en lösning som du själv har full kontroll över och kan bygga så att du litar på den och är säker på att blir det problem i framtiden behöver du inte samarbeta med någon annan för att lösa problemet.
Goddagens ElilesE eliles skrev:Ja det var många felaktigheter / förvrängningar / lögner på en gång.
Naturligtvis kan jag inte låta allt detta stå oemotsagt.
Nej denna dåliga grannsämja började redan tidigare och förre (del)ägaren (också invandrare) av övre fastigheten har stor skuld även till detta genom att ha tagit bort gränsmarkeringen och utökat sin tomt ner på min med någon meter med några järngaller som stängsel. Dessa syns på bild i inlägg #84.
Har nu fått svar från Lantmäteriet att detta tomtgränshörn är/var markerat med dubb i mur så gränsen kan inte gå längre ut än till tegelmurens slut.
Jag blev utskälld och hotad med allvarliga konsekvenser efter att ha toppat högt körsbärsträd som ni trodde var ert. Man bör kolla upp tomtgränser före köp och en ursäkt hade varit på sin plats.
Ja du har försökt många sätt att få min underskrift, allt från muta till oförskämdheter och flera olika hot,
men som jag skrivit kräver jag att du först slutar leda dagvatten till min tomt och presenterar en hållbar plan för avloppen. "hade förmodligen hittat en lösning för dagvattnet" räcker inte.
Det var inte mitt påhitt med markundersökning som du påstår.
Jag bad om och fick följande råd från Stadsbyggnadsexpeditionen, sedan du börjat nämna sprängning för grunden trots stor rasrisk här:
"Det är alltid fastighetsägarens ansvar för följderna av en åtgärd.
Men tänker att det borde ställas krav på geoteknisk undersökning inför hans startbesked.
Men för kännedom så ska en Attefallstillbyggnad placeras på minst 4,5 m avstånd från tomtgräns eller ha grannes godkännande. I aktuellt fall med problematiska markförhållanden så kanske det är anledning till att inte medge ett kortare avstånd för att slippa oron. Och en granne behöver inte motivera varför den inte vill godkänna en placering närmare tomtgräns än 4,5 m."
Vad blev resultatet av markundersökningen? Blev den verkligen gjord?
Efter att ha mailat detta svar till dig så tolkade du det som att jag hade beslutat att inte ge tillstånd och flera hot kom direkt.
Jag skrev: "Ska jag tyda uteblivet svar som att du vill ha krig?"
Du fantiserar ihop: "sagt att han ska föra ett krig mot mig med alla medel". Lögn & Förtal!
Jag frågade bara efter enkel skiss på Attefall från start och det var ditt beslut att
beställa ritningar på Attefall och bostadshuset med en tredje våning från Bygglovsverket.
Du skrev: "Jag förklarade för dig att jag känner killen på Bygglovsverket personligen vilket ger mig förstklassigt behandling och jag betalar nästan ingenting för ändringar som jag tvingas göra stup i kvart på samtliga ritningar jag har igång hos de och jag bryr mig ärligt inte vad nån annan tycker heller så länge jag får den hjälp jag behöver med mina ärenden."
Så då är det väl även detta en lögn: "Jag ordnar fram ritningar via Bygglovsverket.se kostade mig 10 tusen"
Du påstår att du avstod denna tredje våning på ditt hus p.g.a. min önskan, men du var tvungen eftersom du inte fick något bygglov.
Jag mailade en fråga till dig: "Hittade en hop nytillkomna större stenar i sv hörnet på min tomt.
Är du eller dina arbetare skyldiga till dessa?"
Och du påstår här på forumet att jag anklagar dig!
Så mycket svenska kan du så du förstår att ditt påstående är lögn och förtal.
Jag mailade: "Beklagligt att så många invandrare struntar i Svenska lagar.
Det är personer med ditt & Y:s beteende som orsakar ökad invandrarfientlighet."
Alearis tolkning: "Han kallade mig invandrare som bryter mot Svenska lagar som jordabalken kap3 vilket är en hänvisning och inget lag."
Du berättade själv vilket land du kommer från och att ni där har afghaner som era jobbare och du föreslog att afghaner skulle hyras in av dig för att fixa avlopp, Attefall och ta bort jord ovanför min mur.
Tackar nej, jag vill kunna göra mig förstådd hos de som ska jobba på min tomt.
"Jag har ferbjudit att hjälpa Elilas med att schakta bort jordmassor för att lätta på trycket på hans stödmur
samtidigt som vi river vår stödmur och bygger attefallshuset."
Det blir för sent och det behövs ett jordlager med viss tjocklek för att ditt avlopp som går där inte ska frysa & sprängas itu på vintern.
Det är först när jorden är helt vattenmättad p.g.a. ditt dagvatten som det är problem med tyngden & låg viskositet i denna sörja.
Inga företag vill ta jobb eller lämna offert på gräv- & mur- jobb under vinterns kyla & tjäle, men återkommer troligen till våren med kostnad & krav.
Vi får hoppas att ditt avlopp & min mur inte båda rasar innan dess.
Om något kvalificerat företag i Stockholmsområdet är villigt att åta sig skadebesiktning, utredning & reparation är ni välkommen att höra av er och lämna offert.
Dock rätt besvärligt jobb p.g.a. att flera andra murar hindrar arbetsmaskiner att att ta sig upp till denna plats och stadsdelsförvaltningen som har varit här och förklarat hur helt omöjligt det är att låta dessa köra upp på en obeväxt remsa på angränsande skogsdunge p.g.a. risk för skador på träd och mark.
Jag har många år på mig innan skadan preskriberas.
Ja visst allt ovanstående sammantaget måste vara rätt grovt förtal.
Jag ger dig en sista chans att erkänna dina lögner och be om ursäkt här för att slippa åtal för detta.
Hade du provat för mycket mut-whisky strax innan du skrev inlägget?
Jag ser inte längre någon möjlighet att komma överens om något med en oförskämd storlögnare i Trumph-klass.
Tack för din Narcissist beskrivning. Är det dig själv du egentligen beskriver? Mycket stämmer ju riktigt väl.
Jag känner lukten av falafel när jag läser ditt inlägg. Är du rasist eller har du rasistiska värderingar? Utelämna invandrar-snacket så kanske du vinner fler sympatier här.
Nej jag har inget emot laglydiga invandrare, men de som inte sköter sig får gärna åka hem.M Matte Bygg skrev:
De försämrar den allmänna inställningen till alla invandrare.
Hej min vän. Kan man satsa på vinnaren i denna fejd? ”Svennen mot Turken” eller ”Anarkisten mot Alkoholisten” eller ”Nykteristen mot Fullbulten”E eliles skrev:
Vem är vem @Aleari och @eliles
Edit: får en känsla att Elilez har jaktlizenz och kanske några bössor i stugan. Får ni andra också samma vibbar?
Eliles menar du med din gilla att du fick en AHA upplevelse av inlägget?T TypRätt skrev:Ja alltså eventuellt dagvatten verkar ju vara det minsta problem ni gossar har. Förslag, kör sten sax påse och den som förlorar säljer kåken. Tror ni båda gör bäst i att glömma respektive attefallshus och bara lägga ner kontakten. Både på bygga hus och i verkligheten något år tills ni lyckats lugna ner er. Vad det gäller din mur TS så är det ju inte värt att bråka med nuvarande granne för den då det är tidigare granne som eventuellt är ansvarig och då skuld kommer vara fullständigt omöjlig att bevisa vare sig nu eller kommande problem så är det nog bara för dig att riva och gräva ur. Om det är som du skrev, berg väldigt grunt under muren kanske det kan vara värt att borra några hål för att kunna armera med stöd i berget för en stabilare ny mur. Jag skulle även föreslå att du i bakfyllnaden på denna mur lägger ordentliga dräneringsrör och leder det till lämplig plats, samt med kärpapp/plast/isodrän eller vad du nu finner som lämpligt tätar insida så att du inte får läckage ut genom muren med eventuell frostsprängning som följd. Då har du en lösning som du själv har full kontroll över och kan bygga så att du litar på den och är säker på att blir det problem i framtiden behöver du inte samarbeta med någon annan för att lösa problemet.
Hela grejen med jag började skriva här i tråden va för att uppmärksamma @eliles just detta, jag sagt från start och du har blandat ditt dagvatten problem med mitt attefallshus byggprojekt. Du litar ju inte på mitt ord då kanske bättre med helt opartiskt som kan få dig att fatta. Jag har ingen anledning som helst att framstå som the good guy men att du håller mitt attefallshus projekt som gisslan får dig defenitivt att verka som the bad guy jag har trots allt gjort allt du bett om.
Ska vi inte försöka komma överens alla 100 tusen som läst inlägget som vittnen?
Aleari skrev:Eliles menar du med din gilla att du fick en AHA upplevelse av inlägget?
Hela grejen med jag började skriva här i tråden va för att uppmärksamma @eliles just detta, jag sagt från start och du har blandat ditt dagvatten problem med mitt attefallshus byggprojekt. Du litar ju inte på mitt ord då kanske bättre med helt opartiskt som kan få dig att fatta. Jag har ingen anledning som helst att framstå som the good guy men att du håller mitt attefallshus projekt som gisslan får dig defenitivt att verka som the bad guy jag har trots allt gjort allt du bett om.
Ska vi inte försöka komma överens alla 100 tusen som läst inlägget som vittnen?
De va visst 55 tusen, bäst att rätta så du inte kallar mig lögnare
Prejudikat om ansvar för vattenskada på grannfastighetAleari skrev:
16 november 2021
I en dom meddelad av Högsta domstolen den 21 juni 2021 (mål nr T 3372-20) ansågs en
bostadsrättsförening (”Föreningen”) i Stockholm vara ersättningsansvarig för
vatteninträngningar som en trasig dagvattenanläggning på Föreningens fastighet hade
orsakat på den intilliggande fastighet som ägdes av Sveriges Skorstensfejaremästares
Riksförbund (”Förbundet”). Detta trots att Föreningen inte hade gjort sig skyldig
till något aktivt handlande som vållat skadan på grannfastigheten. Föreningen ansågs
emellertid ansvarig för skadorna på grund av oaktsam underlåtenhet.
hela artikeln:
https://www.kilpatricktownsend.se/ansvar-vattenskada-grannfastighet/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 584 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 584 inlägg
Den domen gäller skadeståndsansvaret för att inte ha underhållit en anläggning för avvattning av mark, alltså ett rör som leder dagvatten. För att detta rättsfall ska vara relevant måste det således finnas en sån dagvattenanläggning på din grannes mark och som på grund av att denne inte underhåller den, t ex reparerar ledningen eller avlägsnar stopp, läcker vatten som orsakar skada på din fastighet.E eliles skrev:Prejudikat om ansvar för vattenskada på grannfastighet
16 november 2021
I en dom meddelad av Högsta domstolen den 21 juni 2021 (mål nr T 3372-20) ansågs en
bostadsrättsförening (”Föreningen”) i Stockholm vara ersättningsansvarig för
vatteninträngningar som en trasig dagvattenanläggning på Föreningens fastighet hade
orsakat på den intilliggande fastighet som ägdes av Sveriges Skorstensfejaremästares
Riksförbund (”Förbundet”). Detta trots att Föreningen inte hade gjort sig skyldig
till något aktivt handlande som vållat skadan på grannfastigheten. Föreningen ansågs
emellertid ansvarig för skadorna på grund av oaktsam underlåtenhet.
hela artikeln:
[länk]
Men av det som har framkommit av tråden så här långt handlar det inte om om att vatten från en dagvattenanläggning läcker ut till din fastighet utan helt enkelt att vatten naturligt som rör sig från högre mark till lägre liggande mark, din tomt.
Din granne har ju dessutom tillsett att dagvatten från kommunens väg inte längre kommer in på hans tomt och rinner vidare till din fastighet.
Eller finns det en trasig dagvattenledning som din granne inte underhåller som han ska? Bevisbördan ligger enligt HD på dig att visa att det finns en anläggning som orsakat dig skador på p g a brister i anläggningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2021/t-3372-20.pdf/
Redigerat:
Tolkar detta som att det ser mörkt ut för Eliless.Claes Sörmland skrev:Den domen gäller skadeståndsansvaret för att inte ha underhållit en anläggning för avvattning av mark, alltså ett rör som leder dagvatten. För att detta rättsfall ska vara relevant måste det således finnas en sån dagvattenanläggning på din grannes mark och som på grund av att denne inte underhåller den, t ex reparerar ledningen eller avlägsnar stopp, läcker vatten som orsakar skada på din fastighet.
Men av det som har framkommit av tråden så här långt handlar det inte om om att vatten från en dagvattenanläggning läcker ut till din fastighet utan helt enkelt att vatten naturligt som rör sig från högre mark till lägre liggande mark, din tomt.
TS har ju dessutom tillsett att dagvatten från kommunens väg inte längre kommer in på hans tomt och rinner vidare till din fastighet.
Eller finns det en trasig dagvattenledning som TS inte underhåller som han ska? Bevisbördan ligger enligt HD på dig att visa att det finns en anläggning som orsakat dig skador på p g a brister i anläggningen:
[bild]
[länk]
Men båda herrarna verkar njuta av denna fejd inför öppen ridå härinne, so Let the show continue….
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 584 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 584 inlägg
Jag tror det är enklare och mer ekonomiskt för TS att ordna med ett avskärande dike på sin tomt där vattnet är ett problem än att via stämning få sin granne @eliles om att denne ska vidta oklara åtgärder för att stoppa vatten från att rinna från hans högre liggande tomtmark till TS lägre liggande tomtmark.M Matte Bygg skrev:
Särskilt som TS inte ens tycks ha någon tydlig skada att redovisa. Att en gammal knäckstensmur från 80-talet (?) måste läggas om då och då säger sig väl lite självt.
Redigerat: