Claes Sörmland
E eliles skrev:
Ja men försök att hålla dig betydligt närmare sanningen.
Du bjöd in mig till ett möte kl 7. för att kolla avloppet men kom ur yrvaken på föreslagen tid och behövde tid för att plocka ihop papper. Jag nyttjade då väntetiden till att dokumentera en hel del av de fel du behöver åtgärda innan det blir någon underskrift. Du har nu haft nästan 5 månader på dig och inte åtgärdat något.
Du har köpt en fastighet men många fel och det är du som nu är skyldig att åtgärda.
Min version kommer snart.
Är det inte bättre att tagga ned lite, gå över med en flaska glögg till grannen, be om ursäkt för en dålig start och börja om? Ni ska ju ändå bo bredvid varandra under lång tid. Är det inte vettigt att ha en rimlig relation med din granne?
 
  • Gilla
Anna_H och 21 till
  • Laddar…
E eliles skrev:
Ja men försök att hålla dig betydligt närmare sanningen.
Du bjöd in mig till ett möte kl 7. för att kolla avloppet men kom ur yrvaken på föreslagen tid och behövde tid för att plocka ihop papper. Jag nyttjade då väntetiden till att dokumentera en hel del av de fel du behöver åtgärda innan det blir någon underskrift. Du har nu haft nästan 5 månader på dig och inte åtgärdat något.
Du har köpt en fastighet men många fel och det är du som nu är skyldig att åtgärda.
Min version kommer snart.
E eliles skrev:
Ja men försök att hålla dig betydligt närmare sanningen.
Du bjöd in mig till ett möte kl 7. för att kolla avloppet men kom ur yrvaken på föreslagen tid och behövde tid för att plocka ihop papper. Jag nyttjade då väntetiden till att dokumentera en hel del av de fel du behöver åtgärda innan det blir någon underskrift. Du har nu haft nästan 5 månader på dig och inte åtgärdat något.
Du har köpt en fastighet men många fel och det är du som nu är skyldig att åtgärda.
Min version kommer snart.
Hej eliles,

Bra att du kom för att förtydliga att du utan min tillstånd har passat på att fota på vår tomt.
Sen att man under semestern och med små barn hemma är små trött kl 7 är en annan diskussion.

Fastigheten är 85 år och tomten är betydligt mycket äldre och kuperat inget märkvärdigt med åtgärder som behöver utföras vilket är fullt normalt.
Jag har uppfyllt min del och som försäkringsbolaget sa ligger bevisbördan hos dig och du har också haft 5 månader på dig.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte bättre att tagga ned lite, gå över med en flaska glögg till grannen, be om ursäkt för en dålig start och börja om? Ni ska ju ändå bo bredvid varandra under lång tid. Är det inte vettigt att ha en rimlig relation med din granne?
När vi började få lite bra kontakt så gick jag över med en flaska whisky som ansågs av eliles som en muta :)

Jag har som sagt försökt men...
 
  • Gilla
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
sysmali
Nog för att underhållningsvärdet för oss andra är högt när ni diskuterar offentligt i tråden - så tror jag det bästa för er relation är att fortsätta er diskussion utanför forumet.

Men för all del - om ni envisas att fortsätta här - så tar jag fram popcornen.
 
  • Gilla
  • Haha
Incoog och 18 till
  • Laddar…
Nej tvärtom , låt oss i BH-domstolen hjälpa partnerna att förlikas och hitta lösningar
 
  • Gilla
  • Haha
Morby Man och 12 till
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Verkar som att han försvårade det för dig från början med alla möjliga krav. Han verkade inte vilja att alls att du skulle bygga alls.
Nej tvärt om, du har inte hela bilden. Jag vill bara att det ska bli bra & rätt. Jag vill också själv bygga ett Attefall strax nedanför.

Av Aleari föreslagen förutsättning för Attefallbyggnation var att jag också kunde & fick bygga ett på motsvarande avstånd från tomtgränsen (som är osäker)
Båda dessa hus skulle då hamna över hans befintliga avlopp. Detta är mycket olämpligt av underhållsskäl och lär vara orsaken till att
annan granne fick riva sitt Attefallhus, flytta avloppet och bygga ett nytt. Jag har alltså räddat Aleari från att göra samma dyra misstag.

Vem tycker att avråda från trähus var ett dåligt råd? Aleari insåg ju själv att sten är bättre.
Det händer ju att hela byar av trähus brinner ner, speciellt om de byggs så här tätt ihop.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
@Aleari och @eliles

Ni kommer inte kunna era meningsskiljaktigheter härinne. Jag erbjuder mig att agera domare mellan er.

Vad sägs om det? Jag tar mig an fallet Pro Bono, gratis!

Vi kan använda Sheraton Hotel i Stockholm där vi kan diskutera i ett av konferensrummen.

Edit: jag står för kostnaderna. Villkor: Max 2 sittningar med Max 5 dagars mellanrum.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
StereoT och 19 till
  • Laddar…
Skämt åsido. Jag försöker vara lite praktisk. Är det en rimlig lösning och arbetsinsats att förvänta sig av båda parter att den övre fastigheten ersätter plattorna med väldränerade grusgångar och att den nedre konstruerar en rejälare stödmur som ser till att underhållas?

Kanske bättre att ta fram spadarna än att peka finger och ropa efter polis och skadestånd. Våra domstolar har viktigare saker att tänka på.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Skämt åsido. Jag försöker vara lite praktisk. Är det en rimlig lösning och arbetsinsats att förvänta sig av båda parter att den övre fastigheten ersätter plattorna med väldränerade grusgångar och att den nedre konstruerar en rejälare stödmur som ser till att underhållas?


Kanske bättre att ta fram spadarna än att peka finger och ropa efter polis och skadestånd. Våra domstolar har viktigare saker att tänka på.
Jag har redan gett ts flera förslag och allt finns på mail.

Om du läser ts tidigare inlägg förstår du att han på fullast allvar förväntar sig en åtgärd på en tomt som sett ut så här i minst 30 tal år och samtidigt som han vill ha sitt stödmur fixad på mitt försäkrings bekostnad och få tillstånd från mig att bygga ett eget attefallshus nära tomtgräns.
Snacka om att äta kakan och ha den kvar situation för hans del..

Som jag tidigare skrev så har jag varit tillmötesgående och försökt hitta lösningar, men jag vägrar riva upp min tomt flertal gånger när en gång skulle ha räckt, det kostar faktiskt pengar att ta in entreprenörer och schaktmaskiner till en kuperad tomt.

Jag ville bara berätta min version i tråden och inte nog med att hans stödmur snart rasar så gör vårt också snart och då har vi en helg annan situation :)
 
  • En stig bredvid en sliten staket och en byggnad, med träd och grönska, i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aleari Aleari skrev:
När vi började få lite bra kontakt så gick jag över med en flaska whisky som ansågs av eliles som en muta :)

Jag har som sagt försökt men...
Nu är det jul, gör ett nytt försök!
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Nej tack
 
Livet är för kort för att man ska vara långsint. Börja om och var pragmatiska.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
När vi började få lite bra kontakt så gick jag över med en flaska whisky som ansågs av eliles som en muta :)

Jag har som sagt försökt men...
Tog du reda på om @eliles var nykterist eller alkoholist eller ingetdera?

Alkohol och parfym är sådant man gav bort på 80-90-talet.

God Jul!

Edit: kanske gillade inte Eliles whiskyn och tog fram mut-kortet.

Vad var det för whisky? The Commissioner?
 
  • Flaska med High Commissioner Blended Scotch Whisky, est. 1856, silverkvalitetsutmärkelse, 70cl, 40% volym.
  • Haha
Coolman
  • Laddar…
  • Narcissister styrs av en strävan efter makt, status och berömmelse, och söker endast sin egen nytta. Varje relation med en narcissist är ensidig och destruktiv.
  • Narcissister skyr inga medel för att nå sina mål, eller hemlighålla sina fel.
  • Narcissisternas hemliga liv bakom fasaden kännetecknas ofta av: otrohet och partnerbyten, korruption, brott och hemligheter, olika formers missbruk och beroenden, oansvarig ekonomi, vredesutbrott och psykiskt våld, stränga föräldrar samt psykiskt illamående familjer.
  • Image is everything” är narcissistens mantra.
  • Narcissister hatar sanning, öppenhet och verklighet, för allt det avslöjar dem.
  • Narcissister gör vad som helst så att ingen skall ha insyn i vad som pågår. Allt måste hållas hemligt. De vill ha fullständig kontroll i ett fullständigt mörker.
  • Narcissister projicerar sina egna fel och brott på andra. Narcissister beskyller alltså andra för vad de själva är skyldiga till. De kallar andra för det de själva är (omvänd sanning).
  • Narcissister vänder omgivningen mot offret, isolerar offret och skär av allt stöd.
 
M Matte Bygg skrev:
Tog du reda på om @eliles var nykterist eller alkoholist eller ingetdera?

Alkohol och parfym är sådant man gav bort på 80-90-talet.


God Jul!

Edit: kanske gillade inte Eliles whiskyn och tog fram mut-kortet.

Vad var det för whisky? The Commissioner?

Det va ingen märkvärdig flaska, en Black Label.
Mer tanken som räknas och det va helt ärligt en vänlighets gest och inget annat. Jag ville först bjuda upp honom så vi kunde sitta och prata över några glas men största problemet jag upplever är att han försöker få ut nåt ur situationen hela tiden men säger inte rakt ut vad han vill ha för vad det är för krav så vi kommer aldrig fram till nåt. Jag är ju helt klart med på att fixa hans problem om han ger till tillståndet. Då river vi stödmuren och fixar allt på en gång.
Enligt juristen på Folksam så är attefallshuset och grannens stödmuren två helt separata ärenden men det ena avlöser det andra.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.