J JockeHX skrev:
Livet är för kort för att man ska vara långsint. Börja om och var pragmatiska.
Jag är i mina bästa år och nyinflyttade och kommer förr eller senare få min vilja igenom när grannen på ett eller annat sätt inte finns kvar, men hans bekymmer kommer alltid kvarstå tills dess eller kanske till och med bli värre..när min stödmur faller över hans tomt kommer mer än halva hans tomt dras med ner i backen.

Hej, Aleri, bar för din info så är det faktiskt fullt tillåtet att fota (även att gå in på) någon annans tomt helt utan ägarens tillåtelse. Att kvarstanna efter uppmaning att lämna är dock inte tillåtet, ej heller att rigga fast installerade kameror så att de fotar/filmar områden utanför den egna tomten.

• Gilla
Aleari
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hej, Aleri, bar för din info så är det faktiskt fullt tillåtet att fota (även att gå in på) någon annans tomt helt utan ägarens tillåtelse. Att kvarstanna efter uppmaning att lämna är dock inte tillåtet, ej heller att rigga fast installerade kameror så att de fotar/filmar områden utanför den egna tomten.
Härligt återkommer med bilder på grannens hus, tomt och bil inom kort :)

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Fast det är ett jävla sätt. Så beter man sig inte.

• Gilla
Maxizor och 10 till
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
Härligt återkommer med bilder på grannens hus, tomt och bil inom kort :)
Kan ju fortfarande bryta mot forumreglerna och jag är heller inte säker på att jag ser hur det hjälper dig att komma närmare en lösning med din granne. Jag tror ni båda tappat fokus på vad det är ni egentligen vill ostakomma. Du vill bygga närmare än reglerna stipulerar och du behöver TS godkännande, men du känner dig motarbetad och har lagt pengar utan att känna att du kommit närmare ditt attefallshus. Grannen din ser att gammalt problem som han inte fått någon lösning på tidigare med dagvattnet och vill därför att en lösning byggs in i paketet då han med all rätt kan anta att många möjligheter blir omöjliga att utföra om övrigt arbete utförs först. Andra förslag och krav som du godkänt har ju varit gott men inte på det som han faktiskt sett som sitt huvudbekymmer utan enbart nya funderingar som hör till ditt planerade attefallshus. Till saken hör ju att naturligt regnvatten som bildas på skogsmarken behöver du inte ta om hand men det vatten som enligt de första bilderna kommer från takrännor samt plattsättning är du faktiskt skyldig till att leda bort på ett bättre sätt. Är det nu dessutom så som anges att det är berg ganska grunt under markytan finns det ju ytterst lite som hanterar ens den naturliga avrinningen och då är det väl bara att se din sak i detta och se till att ordna det så kan ni säkert lösa det andra med.
Bygger du ett attefallshus vid slänten kommer det ju komma än mer dagvatten från taket på denna så skulle också satt mig på tvären tills det finns en ritning där dagvattenrör leder bort vattnet till godkänd punkt (är detta kommunal mark skall de godkänna skriftligt innan medgivande) Medgivande till godkännandet kan då villkoras med att fungerande dagvattensystem byggs enligt överenskommen ritning.

• Gilla
eliles och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kan ju fortfarande bryta mot forumreglerna och jag är heller inte säker på att jag ser hur det hjälper dig att komma närmare en lösning med din granne. Jag tror ni båda tappat fokus på vad det är ni egentligen vill ostakomma. Du vill bygga närmare än reglerna stipulerar och du behöver TS godkännande, men du känner dig motarbetad och har lagt pengar utan att känna att du kommit närmare ditt attefallshus. Grannen din ser att gammalt problem som han inte fått någon lösning på tidigare med dagvattnet och vill därför att en lösning byggs in i paketet då han med all rätt kan anta att många möjligheter blir omöjliga att utföra om övrigt arbete utförs först. Andra förslag och krav som du godkänt har ju varit gott men inte på det som han faktiskt sett som sitt huvudbekymmer utan enbart nya funderingar som hör till ditt planerade attefallshus. Till saken hör ju att naturligt regnvatten som bildas på skogsmarken behöver du inte ta om hand men det vatten som enligt de första bilderna kommer från takrännor samt plattsättning är du faktiskt skyldig till att leda bort på ett bättre sätt. Är det nu dessutom så som anges att det är berg ganska grunt under markytan finns det ju ytterst lite som hanterar ens den naturliga avrinningen och då är det väl bara att se din sak i detta och se till att ordna det så kan ni säkert lösa det andra med.
Bygger du ett attefallshus vid slänten kommer det ju komma än mer dagvatten från taket på denna så skulle också satt mig på tvären tills det finns en ritning där dagvattenrör leder bort vattnet till godkänd punkt (är detta kommunal mark skall de godkänna skriftligt innan medgivande) Medgivande till godkännandet kan då villkoras med att fungerande dagvattensystem byggs enligt överenskommen ritning.
Bästa svaret jag har läst här, jag håller fullständigt med! Det är vad jag har varit ute efter helatiden och har till och med förslagit för @eliles att han ska skriva ett kontrakt med sina krav så skriver vi båda under. Så det är faktiskt han som måste bestämma sig.

Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Till saken hör ju att naturligt regnvatten som bildas på skogsmarken behöver du inte ta om hand men det vatten som enligt de första bilderna kommer från takrännor samt plattsättning är du faktiskt skyldig till att leda bort på ett bättre sätt. Är det nu dessutom så som anges att det är berg ganska grunt under markytan finns det ju ytterst lite som hanterar ens den naturliga avrinningen och då är det väl bara att se din sak i detta och se till att ordna det så kan ni säkert lösa det andra med.
Jag är inte så säker på att det är korrekt att @Aleari har skyldighet att göra så mycket vad gäller fastighetens dagvatten. Jag ser inte lagen som ställer detta krav.

Takavvattningen leder vad jag förstår till en gräsmatta som ligger nedströms om de gamla hårdgjorda delarna och kan infiltrera där. Att sedan TS har en tomt som ligger rakt nedanför en sluttning så att vatten helt naturligt tids nog hamnar där är en del av de naturliga förutsättningarna för TS tomt. Att @Aleari :s tomt har bebyggts har inte ändrat på denna naturliga omständighet, byggnationen har inte tillfört nya dagvattenflöden som inte fanns där innan. Att det enligt bilderna som TS har tagit av @Alearis tomt har varit på detta sätt mycket lång tid stödjer denna tolkning.

Frågan är också om @Aleari i praktiken har rådighet att göra så mycket. Tillåter t ex kommunen att dagvattnet kopplas på en kommunal ledning i gatan? TS antydde att en sån finns. Om den lösningen inte är öppen så går inte att göra så mycket.

Det naturliga är att TS istället gräver ett avskärande dike på sin tomt och leder bort det naturliga vattnet från sitt hus.

Redigerat:
  • Gilla
FHA och 8 till
  • Laddar…
Det va där jag sa att jag har en extern jurist också inkopplad förutom försäkringsbolaget. Han påtalade om jag inte har nån skyldighet alls vad de gäller dagvattnet. Men självklart vill man ta hand om dagvattnet men jag har fortfarande bara bott här sen 2021 och vi har satsat mest med renovering av huset och inte lagt krut på tomten.
Kommer förmodligen inte lägga pengarna där heller då det finns annat pengarna kan gå till om vi inte får signaturen.

Ps ts tomt avstyckades från vår tomt nångång på 70 talet.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
När man läser denna tråd framstår @eliles som undvikande på många sätt. TS har varit detaljerad konsekvent i sin beskrivning. Eliles verkar undvikande eller har jag fel? Jag har inte ens fått svar på om han vägrade whiskyn för att han är nykterist eller annat skäl.

God fortsättning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
TRJBerg
M Matte Bygg skrev:
När man läser denna tråd framstår @eliles som undvikande på många sätt. TS har varit detaljerad konsekvent i sin beskrivning. Eliles verkar undvikande eller har jag fel? Jag har inte ens fått svar på om han vägrade whiskyn för att han är nykterist eller annat skäl.

God fortsättning.
Du vet att eliles och TS är samma person?

Redigerat:
  • Haha
Gavialen och 3 till
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
Hej grannen här ‍♂️

Tänkte väcka liv i denna tråd då allt började med att jag var och frågade grannen ca 12 meter nedanför oss om jag fick lov att bygga ett attefallshus på min tomt men 1,5 meter från tomtgräns. Kravet vart 2,5 meter av Elilas, vilket jag gick med på. Jag ordnar fram ritningar via Bygglovsverket.se kostade mig 10 tusen och förklarar att jag tänkte riva ett gammalt stödmur på vår tomt som håller på och förfaller, samtidigt fixa till så att det ser trevligare ut än de gör idag i slänten nedanför oss.
Jag förklarade till och med att jag tänkte på egen bekostnad bygga ett staket mellan tomterna för minska insynen till deras tomt. Elilas återkommer med olika krav om att jag inte får bygga trähus vilket jag gick med på. Han ville inte att vi skulle bygga till en våning på huset vilket vi hade planer på, vilket jag gick med på. Han ville att vi skulle bygga ett nytt avlopp till attefallshuset vilket jag anser onödigt ( men trots allt gick jag med på det) Han ville att vi skulle utföra en geoteknisk undersökning vilket jag gick med på att bekosta ca 20 tusen. Han anklagar mig för att ha slängt ner stora stenar på hans tomt vilket jag inte hade. Hotade mig med stämning och skadekrav på hundratusentals kronor och att fixa hans stödmur som han anser vi är skyldiga till ha lett dagvatten till hans tomt. Han kallade mig invandrare som bryter mot Svenska lagar som jordabalken kap3 vilket är en hänvisning och inget lag. Hotat med att kontakta boverket för en tillsynsärende för den förfallna stödmuren på min tomt som jag vill riva. Allt detta och vi hade knappt bott i vårt hus i 9 månader. Jag har trots allt detta kontaktat försäkringsbolaget och anmält en ansvarskada, vilket de anser att vi inte är vållande till skadan på muren och att bevisbördan ligger hos Elilas. Jag har ferbjudit att hjälpa Elilas med att schakta bort jordmassor för att lätta på trycket på hans stödmur samtidigt som vi river vår stödmur och bygger attefallshuset. Nu har kostnaderna för byggvaror ökat med ca 40% och vi hade nog varit klara med allt byggande och förmodligen hittat en lösning för dagvattnet som fortfarande rinner ner för backen då hela tomten lutar. Vad kunde jag gjort annorlunda för att behaga denna narcissistiska människa? Jag förstår ärligt nu hur grannfejder uppstår vilket är beklagligt.
Ja det var många felaktigheter / förvrängningar / lögner på en gång.
Naturligtvis kan jag inte låta allt detta stå oemotsagt.

Nej denna dåliga grannsämja började redan tidigare och förre (del)ägaren (också invandrare) av övre fastigheten har stor skuld även till detta genom att ha tagit bort gränsmarkeringen och utökat sin tomt ner på min med någon meter med några järngaller som stängsel. Dessa syns på bild i inlägg #84.
Har nu fått svar från Lantmäteriet att detta tomtgränshörn är/var markerat med dubb i mur så gränsen kan inte gå längre ut än till tegelmurens slut.

Jag blev utskälld och hotad med allvarliga konsekvenser efter att ha toppat högt körsbärsträd som ni trodde var ert. Man bör kolla upp tomtgränser före köp och en ursäkt hade varit på sin plats.

Ja du har försökt många sätt att få min underskrift, allt från muta till oförskämdheter och flera olika hot,
men som jag skrivit kräver jag att du först slutar leda dagvatten till min tomt och presenterar en hållbar plan för avloppen. "hade förmodligen hittat en lösning för dagvattnet" räcker inte.

Det var inte mitt påhitt med markundersökning som du påstår.
Jag bad om och fick följande råd från Stadsbyggnadsexpeditionen, sedan du börjat nämna sprängning för grunden trots stor rasrisk här:

"Det är alltid fastighetsägarens ansvar för följderna av en åtgärd.
Men tänker att det borde ställas krav på geoteknisk undersökning inför hans startbesked.
Men för kännedom så ska en Attefallstillbyggnad placeras på minst 4,5 m avstånd från tomtgräns eller ha grannes godkännande. I aktuellt fall med problematiska markförhållanden så kanske det är anledning till att inte medge ett kortare avstånd för att slippa oron. Och en granne behöver inte motivera varför den inte vill godkänna en placering närmare tomtgräns än 4,5 m."

Vad blev resultatet av markundersökningen? Blev den verkligen gjord?

Efter att ha mailat detta svar till dig så tolkade du det som att jag hade beslutat att inte ge tillstånd och flera hot kom direkt.

Jag skrev: "Ska jag tyda uteblivet svar som att du vill ha krig?"
Du fantiserar ihop: "sagt att han ska föra ett krig mot mig med alla medel". Lögn & Förtal!

Jag frågade bara efter enkel skiss på Attefall från start och det var ditt beslut att
beställa ritningar på Attefall och bostadshuset med en tredje våning från Bygglovsverket.

Du skrev: "Jag förklarade för dig att jag känner killen på Bygglovsverket personligen vilket ger mig förstklassigt behandling och jag betalar nästan ingenting för ändringar som jag tvingas göra stup i kvart på samtliga ritningar jag har igång hos de och jag bryr mig ärligt inte vad nån annan tycker heller så länge jag får den hjälp jag behöver med mina ärenden."

Så då är det väl även detta en lögn: "Jag ordnar fram ritningar via Bygglovsverket.se kostade mig 10 tusen"

Du påstår att du avstod denna tredje våning på ditt hus p.g.a. min önskan, men du var tvungen eftersom du inte fick något bygglov.

Jag mailade en fråga till dig: "Hittade en hop nytillkomna större stenar i sv hörnet på min tomt.
Är du eller dina arbetare skyldiga till dessa?"
Och du påstår här på forumet att jag anklagar dig!
Så mycket svenska kan du så du förstår att ditt påstående är lögn och förtal.

Jag mailade: "Beklagligt att så många invandrare struntar i Svenska lagar.
Det är personer med ditt & Y:s beteende som orsakar ökad invandrarfientlighet."

Alearis tolkning: "Han kallade mig invandrare som bryter mot Svenska lagar som jordabalken kap3 vilket är en hänvisning och inget lag."
Du berättade själv vilket land du kommer från och att ni där har afghaner som era jobbare och du föreslog att afghaner skulle hyras in av dig för att fixa avlopp, Attefall och ta bort jord ovanför min mur.
Tackar nej, jag vill kunna göra mig förstådd hos de som ska jobba på min tomt.

"Jag har ferbjudit att hjälpa Elilas med att schakta bort jordmassor för att lätta på trycket på hans stödmur
samtidigt som vi river vår stödmur och bygger attefallshuset."

Det blir för sent och det behövs ett jordlager med viss tjocklek för att ditt avlopp som går där inte ska frysa & sprängas itu på vintern.
Det är först när jorden är helt vattenmättad p.g.a. ditt dagvatten som det är problem med tyngden & låg viskositet i denna sörja.

Inga företag vill ta jobb eller lämna offert på gräv- & mur- jobb under vinterns kyla & tjäle, men återkommer troligen till våren med kostnad & krav.
Vi får hoppas att ditt avlopp & min mur inte båda rasar innan dess.

Om något kvalificerat företag i Stockholmsområdet är villigt att åta sig skadebesiktning, utredning & reparation är ni välkommen att höra av er och lämna offert.
Dock rätt besvärligt jobb p.g.a. att flera andra murar hindrar arbetsmaskiner att att ta sig upp till denna plats och stadsdelsförvaltningen som har varit här och förklarat hur helt omöjligt det är att låta dessa köra upp på en obeväxt remsa på angränsande skogsdunge p.g.a. risk för skador på träd och mark.

Jag har många år på mig innan skadan preskriberas.

Ja visst allt ovanstående sammantaget måste vara rätt grovt förtal.
Jag ger dig en sista chans att erkänna dina lögner och be om ursäkt här för att slippa åtal för detta.
Hade du provat för mycket mut-whisky strax innan du skrev inlägget?
Jag ser inte längre någon möjlighet att komma överens om något med en oförskämd storlögnare i Trumph-klass.

Tack för din Narcissist beskrivning. Är det dig själv du egentligen beskriver? Mycket stämmer ju riktigt väl.

• Haha
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Ni är verkligen djupt nere i Sandlådan o kan troligen inte säga ett enda ord till varandra som inte kommer missförstås - fast att kalla den ena för invandrare o poängtera att förra grannen oxå var invandrare samt att den andra målar upp den ena som narcissist går inte att missförstå. Ni behöver båda gå ihop och söka professionell hjälp och att sluta skriva o skälla här då ni bara underhåller elden.

• Gilla
tompaah7503 och 19 till
  • Laddar…
V
Vilken jävla pajjas tråd.

Sitter grannarna o krigar på byggahus, vilka nollor :rofl::crysmile:

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dags att ringa Grannfejden för ett besök. Aschberg var är du? Jag saknar det programmet. Det skulle vara lätt att hitta uppslag till programinnehåll här i Byggahus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.