101 963 läst · 320 svar
102k läst
320 svar
Skadestånd för fel hantering av dagvatten
Då verkar det ju ganska klart att han ska ta hand om dagvattnet själv... det innebär förstås inte att det får ledas till en plats som inte är tillräckligt lämplig. Kan tänka mig att kommunen inte bryr sig så mycket efter att husen är färdiga, men det får ju inte innebära problem för grannarna.Claes Sörmland skrev:
Tittar man vidare i länkarna står det att man bör gräva bort lera och ersätta med mer dränerande material om tomten inte är tillräckligt dränerande.. men nu tror jag inte att det är något problem i ts område.
@Aleari Kolla om du betalar någon avgift för dagvattenhantering. Gör du det ska du inte fråga kommunen utan bara koppla på dagvattnet till röret TS anvisat. Ta en sniff i om du är rädd att det skulle kunna vara spillvattenavlopp (vanligt avlopp) - luktar det skit så....
I annat fall bör du leda stuprören ut åt sidorna, ut förbi stenläggningen, det ser ju ut som att det är härlig grönska kring huset och där finns det gott om jord under som kan ta hand om dagvattnet från hustaket.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 141 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 141 inlägg
Nej naturligtvis inte. Men det är ju upp till fastighetsägaren att tolka detta så i detta fall @Aleari . Det är inte TS som har ansvar för sin grannes dagvattenhantering. TS sköter istället dagvattnet på sin egen fastighet. Mit förslag kvarstår, anlägg ett avskärande dränerande grusdike. TS, beställ tjänsten redan nu efter nyår!K Kallebo skrev:
Det är mycket olämpligt att direkt bryta mot kommunens instruktion genom att koppla på takavvattningen på dagvattenanläggningen. Jag skulle inte göra det, kommer surt efteråt.K Kallebo skrev:
Det är ju den lösning som det är nu. Vattnet rör sig ut på mjukmarken och infiltrerar där. Eller har jag missförstått @Aleari ?K Kallebo skrev:
Nej, du har förstått helt korrektClaes Sörmland skrev:Nej naturligtvis inte. Men det är ju upp till fastighetsägaren att tolka detta så i detta fall @Aleari . Det är inte TS som har ansvar för sin grannes dagvattenhantering. TS sköter istället dagvattnet på sin egen fastighet. Mit förslag kvarstår, anlägg ett avskärande dränerande grusdike. TS, beställ tjänsten redan nu efter nyår!
Det är mycket olämpligt att direkt bryta mot kommunens instruktion genom att koppla på takavvattningen på dagvattenanläggningen. Jag skulle inte göra det, kommer surt efteråt.
Det är ju den lösning som det är nu. Vattnet rör sig ut på mjukmarken och infiltrerar där. Eller har jag missförstått @Aleari ?
Jag tror inte alla förstår att mellan mitt hus och fram till ts stödmur är det säkert 10-12 meter dit. Från infarten till hans mur är det säkert 25 meter och där imellan finns en tujahäck, en stödmur, sen en gränsplätt, sen en till stödmur, sen tegel som ligger platt bakom stödmuren som håller på och förfaller, sen ca 1,5-2 meter grus som är på vår tomt, sen tomtgräns och fallet ner till ts sen kommer ts stödmuren ca 5-6 meter ner. Lite svårt att förklara men jag hinner sällan filma innan det hinner bli mörkt. Men ska fixa en film alla har ju redan sett vart jag bor
Så nu har jag försökt rita lite gränser, där tjocka strecket är infarten, där ettan är på bilden är mitt hus och till höger ts. Samma hörna där siffran finns är avloppet från tidigare bild sen trappor ner.
nästa blå streck är ungefär tomtgräns, sen ett fall ner mot ts där hans mur är ca 1 meter från hans hus markerat med nästa röda streck.
nästa blå streck är ungefär tomtgräns, sen ett fall ner mot ts där hans mur är ca 1 meter från hans hus markerat med nästa röda streck.
Okej, då ser det ju ändå inte så farligt ut. Jag fick känslan av att tomtgränsen gick vid stenes slut och sen grannens mur och hus där...
Men de övre stuprören skulle ju utan problem kunna mynna ut i rabatten istället för på stenläggningen så hade plätten haft mindre vatten att ta hand om och TS hade kunnat sova lite lugnare.
Men de övre stuprören skulle ju utan problem kunna mynna ut i rabatten istället för på stenläggningen så hade plätten haft mindre vatten att ta hand om och TS hade kunnat sova lite lugnare.
Ser ut att vara gott om plats för en stenkista söder om 1.
Med tanke på det ringa avståndet mellan husen så skulle jag inte ens komma på tanken att uppföra en byggnad däremellan.
Snarare norr om 1 om det gäller en attefallare på 30 kvadrat.
Med tanke på det ringa avståndet mellan husen så skulle jag inte ens komma på tanken att uppföra en byggnad däremellan.
Snarare norr om 1 om det gäller en attefallare på 30 kvadrat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 141 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 141 inlägg
Men kommer en stenkista att på något sätt ändra på situationen?
I en brant backe som denna kommer ju vattnet som leds till stenkistan att nästan direkt rinna ned till grannen genom jorden. Och det är ju just detta som TS irriterar sig på, att jorden i slänten (hans sida gränsen) blir vattenmättad när vattnet naturligt rör sig nedför i släntens jordlager. Det är ju det som har anförts av TS vara orsaken till att den gamla knäckstensmuren har rört på sig.
I en brant backe som denna kommer ju vattnet som leds till stenkistan att nästan direkt rinna ned till grannen genom jorden. Och det är ju just detta som TS irriterar sig på, att jorden i slänten (hans sida gränsen) blir vattenmättad när vattnet naturligt rör sig nedför i släntens jordlager. Det är ju det som har anförts av TS vara orsaken till att den gamla knäckstensmuren har rört på sig.
Hej mina vänner
Detta är en fight mellan A och E.
Å ena sidan en ung svensk-iranier som flyttat i sitt hus och en äldre svensk herre som bott i sitt hus med sin käresta i över 50 år.
Båda herrarna har velat ha ett fredligt avslut men ingen har nappat på mitt generösa Sheraton-erbjudande för att lösa konflikten.
Därför kommer jag återkalla mitt erbjudande om medling mellan Arianpour och Eliasson. De får lösa det på egen hand.
Min bedömning är att ålder och erfarenhet vinner alltid över ungdom.
Edit: Ungdomen måste mer respektera de äldre!!!
Heja @eliles Heja @Aleari ni kommer skämmas för denna sandlåda i framtiden.
Å ena sidan en ung svensk-iranier som flyttat i sitt hus och en äldre svensk herre som bott i sitt hus med sin käresta i över 50 år.
Båda herrarna har velat ha ett fredligt avslut men ingen har nappat på mitt generösa Sheraton-erbjudande för att lösa konflikten.
Därför kommer jag återkalla mitt erbjudande om medling mellan Arianpour och Eliasson. De får lösa det på egen hand.
Redigerat av moderator:
Vilken jävla strid?M Matte Bygg skrev:Hej mina vänner
Ähh äldre absolut, men vis?
Polletten verkar ju inte trilla ner..
Respekt är nåt man förtjänar, har inget med ålder att göra. En äldre farbror som inte kan bete sig förtjänar inte min respekt när jag försöker komma överens och hitta en lösning.
Och ja, det här är vår första hus och vi är nya på det här men jag vägrar ta skit när jag inte gjort nåt fel..speciellt när människan inte läser länkar han lägger in och satt sig på tvären och tror att han har rätt. Jag är förbi diskussionen om dagvattnet.
Redigerat av moderator:
Claes Sörmland skrev:
Ja samma usla sanningshalt & kvalitet som det brukar vara på dina inlägg.Aleari skrev:Vilken jävla strid?
Ähh äldre absolut, men vis?
Polletten verkar ju inte trilla ner..
Respekt är nåt man förtjänar, har inget med ålder att göra. En äldre farbror som inte kan bete sig förtjänar inte min respekt när jag försöker komma överens och hitta en lösning.
Och ja, det här är vår första hus och vi är nya på det här men jag vägrar ta skit när jag inte gjort nåt fel..speciellt när människan inte läser länkar han lägger in och satt sig på tvären och tror att han har rätt. Jag är förbi diskussionen om dagvattnet.
Här kommer en bättre bild.
Du blundar du för detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Dagvatten får inte ledas till någon annan fastighet.
Du som är fastighetsägare ansvarar för att dagvattnet tas om hand på din egen fastighet."
Det kan ju vara genom att ansluta till kommunens nät.
Lika illa är att du inte gjort något rätt. Vem som har rätt kommer att visa sig till slut.
Och tänk på att alla mail arkiveras så du inte fortsätter med lögner & förtal.
Du lyckas verkligen ställa till det för dig själv.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 141 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 141 inlägg
Vad är det du vill säga med detta inlägg? Inte ens jag som vill förstå förstår. Hur menar du att din granne leder dagvatten in på din fastighet? Finns det rör eller diken som leder dagvattnet in på din fastighet? Det är sådan ledning som åsyftas i texten som du citerar (som inte är helt korrekt juridiskt sett men är en kommunal kommunikatörs försök att ge andemeningen i LOD-principen.)E eliles skrev:Ja samma usla sanningshalt & kvalitet som det brukar vara på dina inlägg.
Du blundar du för detta: [bild]
Du som är fastighetsägare ansvarar för att dagvattnet tas om hand på din egen fastighet."
Lika illa är att du inte gjort något rätt. Vem som har rätt kommer att visa sig till slut.
Vad är det du vill visa med bilden? Utveckla gärna. Och om markeringarna är viktiga, förklara vad de betecknar.E eliles skrev:Ja samma usla sanningshalt & kvalitet som det brukar vara på dina inlägg.
Du blundar du för detta: [bild]
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 141 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 141 inlägg