Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, det är väl en lite långtgående tolkning. Det gäller ju bara om det på ”bättre” (för staden billigare?) sätt kan lösas på annat vis.

I ett sånt här fall, där det finns ett relativt stort vattenflöde nerför slänten ner till Bällstaån (som väl förvisso ligger i kulvert där) kan man ju tänka sig att villaområdet är exploaterat på ett sådant sätt att kommunala insatser är motiverade.
Det är upp till VA-huvudmannen att bedöma. Och jag antar att man följer den LOD-princip som finns i ABVA och redovisad gång på gång på huvudmannens hemsidor.

Vill TS ansluta sin tomt till dagvattenledningen så har han alla möjligheter att testa om han får tillstånd. Grannen verkar ju vara måttligt intresserad av TS funderingar kring detta.

Redigerat:
@Claes Sörmland:
Ja men läs det väsentliga förbehållet på rad 2, 3!!!!!

Det står också: "Dagvatten får inte ledas till någon annan fastighet.
Du som är fastighetsägare ansvarar för att dagvattnet tas om hand på din egen fastighet."
Det kan ju vara genom att beställa anslutning till kommunens Dagvattensavlopp.

Claes Sörmland: "När jag undersöker saken tillåter inte Stockholm stad att
Alearis kopplar sina stuprör till det allmänna dagvattensystemet:"
Är du säker på att din tolkning är rätt?
Tydde också texten så att detta gällde lov för nybygge.

"Stuprören går rakt ut så att de kan infiltrera på hans tomt."
Nej infiltrationen fungerar inte genom stenplattor & betongytor, och mängden vatten som mättar jorden i min slänt och bildar en mera lättflytande sörja skulle inte minska av detta, ja det blir bara bara en liten fördröjning.

Claes Sörmland:" Men jag har också kollat på flygfoto och det ser ut som att det finns mjukmark/gräsmatta mellan Aleari uteplats och TS tomt. Alltså möjlighet för vattnet att infiltrera enligt LOD-principen."
Visst det finns många möjligheter, men det har inte gjorts och som både du och jag förstår bara skulle ge en liten fördröjning av vattnet förändrar inget.

Nej det var jag som anmälde att kantsten saknades till Trafikkontoret det dröjde bara några veckor tills de kom & åtgärdade. Detta måste väl betyda att de känner till lagtexter & inser sitt stora ansvar för att rätta till.
Är dock besviken på att det blev ynklig höjd (ca 3cm höjd ) på kantstenen.
Klarar väl ett lätt regn men inte ett åskregn.
De har inte heller svarat på mina mail på > 4 månader.
Inte gör de kostsamma arbeten enbart för goodwill. Tycker att Aleari borde kunna förstå detta och ta efter.

Skogsmarken som du sett på flygfoto ligger lägre i förhållande till våra tomter och det kommer inget vatten därifrån. Inget vatten ska heller längre kunna komma från de ännu högre belägna husen bakom, om Trafikkontorets fix verkligen räcker.
De har en stor del av ansvaret för skadorna på min mur. Kanske börjar jag begära ersättning från dem.

Claes Sörmland: "Det är ju den lösning som det är nu. Vattnet rör sig ut på mjukmarken och infiltrerar där.
Eller har jag missförstått" JA, tyvärr är min erfarenhet att man kan inte lita på några uttalanden från Aleari.

Det är i stället längs högra gaveln som det stora flödet kommer och rinner hela vägen ner över stenbeläggning
och betongytor & över denna mur.
Och en mindre del hinner infiltreras där på denna plana platå, men det är alldeles för nära min tomt.

"Jag tror det är enklare och mer ekonomiskt för TS att ordna med ett avskärande dike på sin tomt"
Det blir för sent i kedjan. Inte så lämpligt att kolla på ett otydligt flygfoto för att avgöra detta.
Se mina bilder i stället. Trådens första bild
Längs vänstra gaveln.

Längs högra gaveln
Husgrund, stuprör, säck med material, sliten färg, trottoarplattor, utomhus, hörn på byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare över
Stenlagd gångväg, leksaker, barnvagn, husvägg, fönster, trädgård, träskjul, dagtid, delvis molnigt, inga människor synliga.
Skapa konto

och till betongyta strax nedanför

En nedsliten betongyta med sprickor, intill plank och odlingslådor, med löv och skräp.
Skapa konto

Mur som mesta vattnet rinner över ner till 1.5m från tomtgräns.
Trästaket på betongfundament, grönska, två trubbade träd i förgrunden, otydlig bakgrund.
Skapa konto

Till min slänt
Lummig sluttning, grönska, träd, räcke, del av byggnad, övervuxet, dagtid, utomhus.
Skapa konto

och skadar mur
Skrothög, gamla båtar, täckta föremål, byggnad, övervuxen terräng, dagsljus, försummat område, utomhusmiljö.
Skapa konto

Annan samtida mur i bra skick
Trädgård med mur, gräsmatta, krukor, växter och en person nära husvägg i solljus.
Skapa konto

"Att en gammal knäckstensmur från 80-talet (?) måste läggas om då och då säger sig väl lite självt."
Som jag skrivit tidigare: Jag har 3 till samtida lika dana murar som är i det närmaste nyskick.
Det är väl en rätt självklar slutsats då att den stora skillnaden är orsakad av allt extra vatten som leds dit?

#138 lite sammanblandning?
"Det är inte TS som har ansvar för sin grannes dagvattenhantering. TS sköter istället dagvattnet på sin egen fastighet.
Mit förslag kvarstår, anlägg ett avskärande dränerande grusdike. TS, beställ tjänsten redan nu efter nyår!"
Beställningsråd bör riktas till Aleari i.s.f. mig. jag har alltid haft denna tjänst.

Claes Sörmland:" Det är inget man bara freestylar på det sättet."
Naturligtvis inte, men eftersom enda möjligheten att ansluta är över min tomt,
så kommer det i så fall sannolikt bli samma anslutning som min inkoppling.
Det var för att kunna planera dragningen dit, vi diskuterade detta.

En del felaktigheter, men TACK ändå för jag ser ju att du m.fl. ansträngt er mycket & försökt ge bra råd,
om än lite slarvigt i brist på fakta,
till skillnad mot många andra som inte tillfört annat än trams.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Varför envisas du med att hänga ut deras namn när tråden en gång rensats från dessa?
Om du läst tråden så har båda presenterat sig med namn. Sedan har de ändrat sina användarnamn. Tror alla som följt tråden vet vem båda är efter att de lagt ut bilder, flygfoton och annat som identifierar de på gatunivå.

Tror det bor en liten exhibitionist i båda dessa herrar.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
A
Eftersom ni bor i samma slänt, är inte den enda lösningen att huset överst försöker leda sitt dagvatten åt sydost, och ut på/mot vad som verkar vara kommunal mark, istället för att på något sätt (varken ovan eller under mark) skicka vattnet nedåt direkt mot tomten nedanför? Jag ser inte riktigt hur detta annars ska kunna lösas. Hur gör grannarna bredvid er, som borde ha liknande problem?

• Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är upp till VA-huvudmannen att bedöma. Och jag antar att man följer den LOD-princip som finns i ABVA och redovisad gång på gång på huvudmannens hemsidor.

Vill TS ansluta sin tomt till dagvattenledningen så har han alla möjligheter att testa om han får tillstånd. Grannen verkar ju vara måttligt intresserad av TS funderingar kring detta.
Det finns lagstiftning i botten här, så kommunens beslut om det ska finnas ett dagvattenområde där. TS och/eller grannens fastighet är ansluten går att överklaga förvaltningsrättsligt.

Så i teorin skulle TS kunna klaga på grannens undermåliga dagvattenhantering och grannen i sin tur ta en fajt med kommunen för att få hjälp om denna spontant nekar att göra något med hänvisning till LOD.

Det är förvisso två rätt stora om med här, dels om TS kan få vattnet på sin tomt att vara grannens ansvar, dels om grannen kan avkräva kommunen stöd med dagvattenomhändertagandet. Men det är inte fullt ut så enkelt att kommunen bestämmer fritt.

• Gilla
eliles
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är här du borde gräva ett avskärande dike:

Grönt sluttande landskap med träd, buskar och ett staket högst upp.
Skapa konto

Det kan med fördel fyllas med grovmakadam och längst ned i det lägger du en dräneringsledning. Den kan du leda vattnet till en stenkista eller om du vill göra ett försök att få tillstånd att ansluta till kommunens dagvattenledning. Men det verkar ju vara emot deras principer, kanske kan du få ett undantag med din lågt liggande tomt?

Att din granne ska ordna dina problem med den gamla knäckstensmuren och slänten är ju nu klarlagt att det inte är aktuellt. Du kan ju inte komma vidare med en lösning den vägen.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det har du skrivit tidigare, men din dagvattenhantering får inte gå ut över grannens fastighet! Lite gyllene regeln över det hela.

Första träffen på google: [länk]

[bild]

Här står det dessutom i princip att en liten gräsplätt inte räcker för att ta hand om allt regnvatten från tak och uteplats (Grön ring)
Ser väl rätt uppenbart ut att tomten av ej hårdgjort material utgör >1-2 gånger takytan. Min gissning utifrån båda flygfotona är 3-4 gånger eller mer. Att hela ytan skall ligga i grannens riktning kan inte förväntas, och även där känns det att det är minst 1ggr takytan, ganska rimligt.

Jag är övertygad om att eliles inte har något case angående dagvattnet. Alla insatser som görs här är välvilja eller byteshandel av grannen. Så även eliles måste föra något till bordet. Det enda han kan föra till bordet, är hans trumf, rätten att neka Attefalls huset nära tomtgräns. Så i detta skyttegravskrig krävs 2 saker. Grannen är villig att göra något åt dagvattnet, ansluta till VA nätet är kanske inte ens möjligt. men då kanske han kan åta sig grusdiket. då får båda parter något de vill ha, och inget, vad de en säger har absolut rätt till.
Alternativt tycker jag grannen trots att han inte vill, lägger Attefalshuset på annan plats , så att grannen förlorar sitt förhandlingsläge helt. Sen sluta hålla kontakt med varandra. Blir väl som i nord-sydkorea fred även om det formellt fortfarande är krig. Personligen hade jag under inga omständigheter lyft ett finger i vattenfrågan, om den används som orimlig utpressning i Attefalls frågan. Det måste bli en balans i bådas förväntan och insats.

Oavsett vad man kommer överens om så bör det nog antecknas och signeras. Annars kommer ingen vilja ta första steget, då tillit helt verkar saknas åt båda håll, och en åtgärd behöver ske först, godkännande av Attefall, eller åtgärd av dagvatten..

• Gilla
john68 och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Som jag skrev var det vanligt förr, fram till 50-talet var det mera regel än undantag att dagvatten och avlopp var ihopkopplade, men det har även hänt senare.
Ja så var vårt från 1945

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Om du läst tråden så har båda presenterat sig med namn. Sedan har de ändrat sina användarnamn.
Det har jag. Och det tydligt identifierande namnet ena parten hade har som sagt ändrats. Och vet du det finns ju ännu mindre skäl att framhärda i ett namnbruk som sedan flera dagar anonymiserats av parterna.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns lagstiftning i botten här, så kommunens beslut om det ska finnas ett dagvattenområde där. TS och/eller grannens fastighet är ansluten går att överklaga förvaltningsrättsligt.

Så i teorin skulle TS kunna klaga på grannens undermåliga dagvattenhantering och grannen i sin tur ta en fajt med kommunen för att få hjälp om denna spontant nekar att göra något med hänvisning till LOD.

Det är förvisso två rätt stora om med här, dels om TS kan få vattnet på sin tomt att vara grannens ansvar, dels om grannen kan avkräva kommunen stöd med dagvattenomhändertagandet. Men det är inte fullt ut så enkelt att kommunen bestämmer fritt.
Men grannen vill ju inte lösa de problem som TS upplever på sin tomt. TS problem löses av TS på hans egen tomt, inte hos grannen som TS ju har gjort sig omöjlig med.

Dessutom menar TS att en dagvattenledning från grannen över hans tomt krävs för att nå dagvattenledningen i gatan. Det låter ju ännu mer orimligt att grannen skulle gå med på denna lösning, skaffa sig ett beroende av TS som han upplever som socialt omöjlig.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det har jag. Och det tydligt identifierande namnet ena parten hade har som sagt ändrats. Och vet du det finns ju ännu mindre skäl att framhärda i ett namnbruk som sedan flera dagar anonymiserats av parterna.
Du vill bara vara the good Guy och inte nämna elefanten i rummet. Stå lite rakryggad och sluta vara så ängslig.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Jag vill att folk ska få diskutera anonymt här om de vill, ja. Om det är en ryggradslös hållning får stå för dig.

• Gilla
vespaman och 6 till
  • Laddar…
Eftersom mitt Sheraton-erbjudande om tvistelösning inte hörsammades av herrarna så föreslår jag att de slänger stridsklubban i sjön och slår ihop sina påsar och börjar samarbeta.

Leif GW Persson har ju ett lönsamt investmentsamarbete med min polare Iraj som heter: ”Arastoupour & Persson Investment AB”

Förslag på namn för bråkmakarnas nya enterprise ”A..... & E..... Vattenbygg AB”

Vad säger ni? Överskottet ska gå till att åtgärda era respektive tomter och vattenproblem.

Redigerat av moderator:
A
Jag förstår fortfarande inte hur herr "A" anses "ta hand om sitt dagvatten på sin egen fastighet". Enligt de bilder herr "E" postade nyligen så hamnar A's vatten på hustaket, åker ner i stuprören, leds via slangar ut på en sluttande stenlagd yta, för att slutligen (vid ösregn) forsa som ett vattenfall nedför en betongmur så att det landar i princip vid tomtgräns. Det (vattnet) har alltså en dryg meter mjukmark på sig där det ska sjunka ner i jorden, vilket det givetvis inte gör då marken sluttar. Istället fortsätter det ovan mark och rinner ner för grannens slänt. Hur anses detta vara att (för herr A) ta hand om sitt dagvatten på den egna fastigheten?

Ponera att betongmuren istället stod direkt på tomtgränsen, och att vattenfallet skulle landat direkt på herr E's tomt. Hade detta räknats som att herr A tagit hand om sitt dagvatten? Knappast va?

• Gilla
erikjakan och 6 till
  • Laddar…
E eliles skrev:
@Claes Sörmland:
Ja men läs det väsentliga förbehållet på rad 2, 3!!!!!

Det står också: "Dagvatten får inte ledas till någon annan fastighet.
Du som är fastighetsägare ansvarar för att dagvattnet tas om hand på din egen fastighet."
Det kan ju vara genom att beställa anslutning till kommunens Dagvattensavlopp.

Claes Sörmland: "När jag undersöker saken tillåter inte Stockholm stad att
Alearis kopplar sina stuprör till det allmänna dagvattensystemet:"
Är du säker på att din tolkning är rätt?
Tydde också texten så att detta gällde lov för nybygge.

"Stuprören går rakt ut så att de kan infiltrera på hans tomt."
Nej infiltrationen fungerar inte genom stenplattor & betongytor, och mängden vatten som mättar jorden i min slänt och bildar en mera lättflytande sörja skulle inte minska av detta, ja det blir bara bara en liten fördröjning.

Claes Sörmland:" Men jag har också kollat på flygfoto och det ser ut som att det finns mjukmark/gräsmatta mellan Aleari uteplats och TS tomt. Alltså möjlighet för vattnet att infiltrera enligt LOD-principen."
Visst det finns många möjligheter, men det har inte gjorts och som både du och jag förstår bara skulle ge en liten fördröjning av vattnet förändrar inget.

Nej det var jag som anmälde att kantsten saknades till Trafikkontoret det dröjde bara några veckor tills de kom & åtgärdade. Detta måste väl betyda att de känner till lagtexter & inser sitt stora ansvar för att rätta till.
Är dock besviken på att det blev ynklig höjd (ca 3cm höjd ) på kantstenen.
Klarar väl ett lätt regn men inte ett åskregn.
De har inte heller svarat på mina mail på > 4 månader.
Inte gör de kostsamma arbeten enbart för goodwill. Tycker att Aleari borde kunna förstå detta och ta efter.

Skogsmarken som du sett på flygfoto ligger lägre i förhållande till våra tomter och det kommer inget vatten därifrån. Inget vatten ska heller längre kunna komma från de ännu högre belägna husen bakom, om Trafikkontorets fix verkligen räcker.
De har en stor del av ansvaret för skadorna på min mur. Kanske börjar jag begära ersättning från dem.

Claes Sörmland: "Det är ju den lösning som det är nu. Vattnet rör sig ut på mjukmarken och infiltrerar där.
Eller har jag missförstått" JA, tyvärr är min erfarenhet att man kan inte lita på några uttalanden från Aleari.

Det är i stället längs högra gaveln som det stora flödet kommer och rinner hela vägen ner över stenbeläggning
och betongytor & över denna mur.
Och en mindre del hinner infiltreras där på denna plana platå, men det är alldeles för nära min tomt.

"Jag tror det är enklare och mer ekonomiskt för TS att ordna med ett avskärande dike på sin tomt"
Det blir för sent i kedjan. Inte så lämpligt att kolla på ett otydligt flygfoto för att avgöra detta.
Se mina bilder i stället. Trådens första bild
Längs vänstra gaveln.

Längs högra gaveln
[bild]

Vidare över
[bild]
och till betongyta strax nedanför

[bild]

Mur som mesta vattnet rinner över ner till 1.5m från tomtgräns.
[bild]

Till min slänt
[bild]

och skadar mur
[bild]

Annan samtida mur i bra skick
[bild]

"Att en gammal knäckstensmur från 80-talet (?) måste läggas om då och då säger sig väl lite självt."
Som jag skrivit tidigare: Jag har 3 till samtida lika dana murar som är i det närmaste nyskick.
Det är väl en rätt självklar slutsats då att den stora skillnaden är orsakad av allt extra vatten som leds dit?

#138 lite sammanblandning?
"Det är inte TS som har ansvar för sin grannes dagvattenhantering. TS sköter istället dagvattnet på sin egen fastighet.
Mit förslag kvarstår, anlägg ett avskärande dränerande grusdike. TS, beställ tjänsten redan nu efter nyår!"
Beställningsråd bör riktas till Aleari i.s.f. mig. jag har alltid haft denna tjänst.

Claes Sörmland:" Det är inget man bara freestylar på det sättet."
Naturligtvis inte, men eftersom enda möjligheten att ansluta är över min tomt,
så kommer det i så fall sannolikt bli samma anslutning som min inkoppling.
Det var för att kunna planera dragningen dit, vi diskuterade detta.

En del felaktigheter, men TACK ändå för jag ser ju att du m.fl. ansträngt er mycket & försökt ge bra råd,
om än lite slarvigt i brist på fakta,
till skillnad mot många andra som inte tillfört annat än trams.
vad fan har du gått in och fotat grannens hus riktigt läskigt specielt om det finns barn i huset hoppas din grannen anmäl dig direkt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.