102 541 läst · 320 svar
103k läst
320 svar
Skadestånd för fel hantering av dagvatten
Fantastiskt skrivet. Hur hjälper detta stridspittarna då? Tror du de lyssnar på mig och dig? De är besatta av detta så till den grad att iraniern redan planerar för ny tråd i ärendet som avser samma fastighet.T ToRy skrev:Jisses vilken tråd. Två stridande parter som vägrar ge sig en millimeter för att komma närmare en kompromisslösning, några som är genuint inställda på att hitta faktabaserade lösningar, och en part som försöker få uppmärksamhet genom onödiga upprepningar av de stridandes identiteter och irrelevanta kommentarer om nekad medling. Fantastiskt...
Som jag ser det har båda sina poänger och båda har sina fel. Alearis vill bygga en attefallare nära Eliles tomgräns, Eliles har rätt att inte godkänna placeringen. Där är egentligen den frågan utagerad. Alearis kan ju välja mellan att acceptera läget och skita i attefallaren eller hitta en ny placering, eller så kan han söka bygglov för den. Mig veterligen finns inga andra alternativ så länge Eliles säger nej tack.
Dagvattnet är ju lite svårare, men om man för en liten stund bortser från vad lagar och regler säger så är det för mig ganska uppenbart att Alearis med små medel kan göra en hel del för att hjälpa situationen. Det är för mig ganska uppenbart att takavvattningen inte kan dräneras ner i någon icke hårdgjord yta att tala om förrän slänten, och då är det för sent. Visst kan slänten ta emot en del vatten, men för det första är ytan begränsad, och för det andra säger det sig självt att en slänt kommer inte behålla vattnet på samma sätt som en plan yta, och för det tredje, slänten verkar till absolut största del ligga på Eliles mark.
Så Alearis, om du är bara lite inställd på att hitta en väg framåt; lös vattenproblemet.
Den bästa lösningen? Kolla med kommunen om du kan och får ansluta till dagvattennätet.
Det bästa alternativet om ovanstående skiter sig? Gräv ner en stenkista.
Quick and dirty? Led bort vattnet från taket ut i den obebyggda marken bredvid. Nej, du får inte, men vem ska klaga?
Oavsett vilken lösning du väljer, se till att bli av med den oerhört fula och egentligen ganska meningslösa gröna plasten.
Eliles, mitt råd till dig blir att avbryta all kontakt med Alearis för stunden. Avvakta våren och hoppas att Alearis löser dagvattnet. När och om det är gjort, fixa din mur och gör vad du kan för att skydda den för framtiden.
Till båda: Låt eventuella pågående ärenden hos kommuner eller andra instanser pågå, och acceptera utfallet. Sen kan ni gå vidare om det fortfarande är aktuellt. Som ni håller på nu kommer ingen av er vidare...
Jag hejar på Eliles. Ålder och erfarenhet vinner till slut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 198 inlägg
Nja, jag skulle snarare säga att det här är en nyckelaktivitet.T ToRy skrev:
Eftersom att TS har små chanser att vinna rättsligt i grundfrågan men har rätt att neka på valfri grund här, så kommer en kompromiss som ger Alearis rätt att bygga sin Attefallare mot att han hjälper TS lite extra med vattenfrågan nog att ge bästa utfall för båda.
Om de når dit är en annan sak.
Tack för ett vettigt svar. Förtydligande: Hela slänten +ca.1.5 meter framför ligger på min tomt.T ToRy skrev:Jisses vilken tråd. Två stridande parter som vägrar ge sig en millimeter för att komma närmare en kompromisslösning, några som är genuint inställda på att hitta faktabaserade lösningar, och en part som försöker få uppmärksamhet genom onödiga upprepningar av de stridandes identiteter och irrelevanta kommentarer om nekad medling. Fantastiskt...
Som jag ser det har båda sina poänger och båda har sina fel. Alearis vill bygga en attefallare nära Eliles tomgräns, Eliles har rätt att inte godkänna placeringen. Där är egentligen den frågan utagerad. Alearis kan ju välja mellan att acceptera läget och skita i attefallaren eller hitta en ny placering, eller så kan han söka bygglov för den. Mig veterligen finns inga andra alternativ så länge Eliles säger nej tack.
Dagvattnet är ju lite svårare, men om man för en liten stund bortser från vad lagar och regler säger så är det för mig ganska uppenbart att Alearis med små medel kan göra en hel del för att hjälpa situationen. Det är för mig ganska uppenbart att takavvattningen inte kan dräneras ner i någon icke hårdgjord yta att tala om förrän slänten, och då är det för sent. Visst kan slänten ta emot en del vatten, men för det första är ytan begränsad, och för det andra säger det sig självt att en slänt kommer inte behålla vattnet på samma sätt som en plan yta, och för det tredje, slänten verkar till absolut största del ligga på Eliles mark.
Så Alearis, om du är bara lite inställd på att hitta en väg framåt; lös vattenproblemet.
Den bästa lösningen? Kolla med kommunen om du kan och får ansluta till dagvattennätet.
Det bästa alternativet om ovanstående skiter sig? Gräv ner en stenkista.
Quick and dirty? Led bort vattnet från taket ut i den obebyggda marken bredvid. Nej, du får inte, men vem ska klaga?
Oavsett vilken lösning du väljer, se till att bli av med den oerhört fula och egentligen ganska meningslösa gröna plasten.
Eliles, mitt råd till dig blir att avbryta all kontakt med Alearis för stunden. Avvakta våren och hoppas att Alearis löser dagvattnet. När och om det är gjort, fixa din mur och gör vad du kan för att skydda den för framtiden.
Till båda: Låt eventuella pågående ärenden hos kommuner eller andra instanser pågå, och acceptera utfallet. Sen kan ni gå vidare om det fortfarande är aktuellt. Som ni håller på nu kommer ingen av er vidare...
Nötegårdsgubben skrev:Nja, jag skulle snarare säga att det här är en nyckelaktivitet.
Eftersom att TS har små chanser att vinna rättsligt i grundfrågan men har rätt att neka på valfri grund här, så kommer en kompromiss som ger Alearis rätt att bygga sin Attefallare mot att han hjälper TS lite extra med vattenfrågan nog att ge bästa utfall för båda.
Det är ju de jag har sagt från början och men Eliles verkar inte vilja samarbeta och hitta en lösning varför ska jag lägga mer pengar och energi för att hjälpa nån som inte vill hjälpa sig själv.
Jag har ju egentligen inga problem och sitter ganska bra här uppe och har inga bekymmer för övrigt med resten av grannskapet.
Anledningen till att jag inte har gjort eller rört nåt ännu är för att det vart ett försäkringsfall så fort Eliles ville att jag skulle anmäla det dit och inga åtgärder kommer att göras förrän han bestämt hur han vill gå vidare men det ser ju inte lovande ut.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 959 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 959 inlägg
Jag tror du har blivit missledd av TS framförda idé att det finns ett dagvattenproblem. När jag tittar på tomterna på foto och kartmaterial tyder de inte på att det finns ett dagvattenproblem hos @Aleari . Att TS har en lägre liggande tomt och att det kan finnas behov att hantera markvatten på denna tomt ifrågasätter jag inte. Jag äger själv en sån tomt och har av lätt insedda skäl ett avskärande dike nedanför slänten, det är den traditionella lösningen för att hantera regnvatten i denna terräng.T ToRy skrev:Dagvattnet är ju lite svårare, men om man för en liten stund bortser från vad lagar och regler säger så är det för mig ganska uppenbart att Alearis med små medel kan göra en hel del för att hjälpa situationen. Det är för mig ganska uppenbart att takavvattningen inte kan dräneras ner i någon icke hårdgjord yta att tala om förrän slänten, och då är det för sent. Visst kan slänten ta emot en del vatten, men för det första är ytan begränsad, och för det andra säger det sig självt att en slänt kommer inte behålla vattnet på samma sätt som en plan yta, och för det tredje, slänten verkar till absolut största del ligga på Eliles mark.
TS menar ju dessutom att vattnet kommer in inte bara från sin granne @Aleari . Han har även uppgett i tråden att det är kommunens väg som leder in vatten (via grannen @Aleari ) till hans tomt (nu delvis åtgärdat även om TS underkänner kommunens arbete). Senare framkom även att han menar att kommunens större grönområde som ligger öster om tomterna och högre än båda tomterna orsakar ett vattenflöde till hans tomt. D v s inte ens TS menar att hans problem med vatten är orsakad enbart av @Aleari s tomt. Till detta kommer att slänten i lejonpart är TS, d v s det regnvatten som faller där vid t ex ett störtregn under sommaren och kan tänkas spola ned på hans mur är hans eget vatten.
Dessutom, det här är gamla tomter och gamla hus. Att det nu helt plötsligt skulle ha uppstått problem med dagvattenhanteringen i den gamla bebyggelsen är inte troligt. Det är troligare mer en fråga om att TS inte uppskattar konsekvenserna av att hans tomt är lågt liggande och felaktigt har intalat sig att vatten inte får röra sig naturligt i terrängen till hans tomt.
Finns det ens ett dagvattenproblem att lösa på @Aleari s tomt? Jag är inte övertygad om det, det har inte framgått av tråden på ett tydligt sätt. Finns ingen anledning att lösa problem som inte finns tänker jag.T ToRy skrev:
@Aleari finns det ens ett påtagligt dagvattenflöde över de hårdgjorda ytorna in till TS tomt? T ex som en liten bäck på de hårdgjorda ytorna vid regn och som inte tas upp av mjukmark på din tomt (infiltrerar i din del av slänten t ex)? Finns det tecken på att släntens yta (den översta delen som du äger) är bortspolad (vilket är konsekvens av att den naturliga infiltrationen fallerar)?
Det har regnat i Stockholm de senaste dygnen. Hur ser flödena ut just nu?
Det finns ju inga dagvattenledningar i gatan där @Aleari har sin tomt. TS har föreslaget att på samma sätt som spillvattenledningen går över hans tomt med servitut så ska även en ny dagvattenledning göra det. Men mitt råd skulle å det starkare vara till båda parter att inte skapa fler fastighetsövergripande samarbeten av denna typ givet hur svårt det är redan nu att samarbeta.T ToRy skrev:
Det är som vi har utrett i tråden inte ens sannolikt att @Aleari får upprätta en anslutningspunkt för dagvatten nedanför TS tomt eftersom kommunen tillämpar LOD.
Till detta kommer kostnaden, varför ska @Aleari investera i dyra lösningar med ny kommunal dagvattenhantering och servitutsledningar för äldre etablerad bebyggelse när problemet handlar om TS tomt eller TS upplevelser av problem på sin tomt. Det är TS som behöver dränera sin lågt liggande tomt. Det är där den enkla och billigare lösningen finns.
Om det verkligen behövs så är det lösningen. Inget dagvattenproblem på @Aleari s tomt har ju ännu framgått i tråden. Och den kan den ju läggas nedanför den mur där det finns vattenpåslag. Några spadtag en helg och lite makadam så är det färdigt. Men man ska inte lösa problem som inte finns.T ToRy skrev:
Det är väl rätt uppenbart från tråden vem som kommer att föra sådana olagligheter till kommunens kännedom. Med en sån förtroendeeroderande person i grannskapet är det inte läge att olagligen lägga dagvattenledningar ut i kommunens allmänna platsmark.T ToRy skrev:
Det är lustigt att vi ser så olika på samma bilder och kartor. Visst har det framkommit att det finns ett dagvattenproblem på Arealis tomt. För mig är det uppenbart att det vatten som rinner av Arealis tak och ut ur de två stuprören med grön plast inte tas upp av marken på dennes tomt. Det hamnar i slänten. Som till största - om inte till fullo - ligger på Eliles tomt. Detta är i strid med LOD. Så enligt mig finns det ett dagvattenproblem.Claes Sörmland skrev:
Huruvida det problemet är orsaken till att Eliles mur ger sig, det är det ingen som vet. Men att hävda att det inte kan vara en bidragande orsak bara för att det tagit många år innan muren faktiskt ger sig, det är som jag ser det att förenkla saken. Orsak och verkan kan ta lång tid.
LOD är enligt min och andras tolkning inte ett absolut nej till anslutning till dagvattnet, det är huvudalternativet om det är möjligt. Det finns många regler som får brytas om de inte är praktiskt möjliga att följa.
Sen har jag tydligen missat att det inte finns något dagvattenledningsystem, var står det?
Om Eliles klagar på att Arealis lägger ut dagvattnet på kommunens mark biter han sig i svansen. Det är ju naturligtvis möjligt att han skulle göra det, men det vore lite kontraproduktivt...
Jag tror de har passerat det stadiet sedan länge.Nötegårdsgubben skrev:Nja, jag skulle snarare säga att det här är en nyckelaktivitet.
luktar sd om dig från början och du går runt och tar bilder på grannarna hade det vart mit hus och jag fånga dig där hade du blivit nerslängd från toppenE eliles skrev:Hej, gubben här. Nej jag är inte rasist. Vilken ras är invandrare? Nämnde invandrare för att läsare skulle ta i beaktande de speciella problem som finns i umgänget oss emellan pga språkproblem , inte lätt att känna till & kunna tolka alla lagar, olika sedvänjor och kulturkrockar.
Jag har själv arbetat en tid utomlands och förstår nog dessa problem bättre än de flesta.
Jo det finns ett kommunalt dagvattensystem som jag alltid varit ansluten till, som jag svarat Clas, så varför skulle inte fler få ansluta sig?T ToRy skrev:Det är lustigt att vi ser så olika på samma bilder och kartor. Visst har det framkommit att det finns ett dagvattenproblem på Arealis tomt. För mig är det uppenbart att det vatten som rinner av Arealis tak och ut ur de två stuprören med grön plast inte tas upp av marken på dennes tomt. Det hamnar i slänten. Som till största - om inte till fullo - ligger på Eliles tomt. Detta är i strid med LOD. Så enligt mig finns det ett dagvattenproblem.
Huruvida det problemet är orsaken till att Eliles mur ger sig, det är det ingen som vet. Men att hävda att det inte kan vara en bidragande orsak bara för att det tagit många år innan muren faktiskt ger sig, det är som jag ser det att förenkla saken. Orsak och verkan kan ta lång tid.
LOD är enligt min och andras tolkning inte ett absolut nej till anslutning till dagvattnet, det är huvudalternativet om det är möjligt. Det finns många regler som får brytas om de inte är praktiskt möjliga att följa.
Sen har jag tydligen missat att det inte finns något dagvattenledningsystem, var står det?
Om Eliles klagar på att Arealis lägger ut dagvattnet på kommunens mark biter han sig i svansen. Det är ju naturligtvis möjligt att han skulle göra det, men det vore lite kontraproduktivt...
Nekas antagligen bara vid nybyggnation
Så otroligt ologiskt att bygga dubbla system och sen inte tillåta anslutning, om det nu verkligen skulle vara så. Det har dessutom renoverats nyligen troligen med utlopp till närbelägen å några tiotal meter bort.
HELA slänten + 1.5m ovanför ligger på min tomt!
Att påstå att det alltid set ut såhär är lögn. Stensättningen har tillkommit relativt sent.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 198 inlägg
Det är möjligt, men en av de saker vi kan hjälpa till med är att påminna båda parter om vad de har att förlora, inte bara vad de har att vinna. Och i det här fallet tror jag att ingen har någon möjlighet att tilltvinga sig en seger i det de helst vill ha, så då blir det en kompromiss eller status quo.T ToRy skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 959 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 959 inlägg
Jag vet inte hur du kan se det på bilderna. Jag ser inga strömmar av vatten. Att @Aleari infiltrerar vatten i den del mjukmark ovanför slänten som är i hans ägo är helt hans rätt.T ToRy skrev:Det är lustigt att vi ser så olika på samma bilder och kartor. Visst har det framkommit att det finns ett dagvattenproblem på Arealis tomt. För mig är det uppenbart att det vatten som rinner av Arealis tak och ut ur de två stuprören med grön plast inte tas upp av marken på dennes tomt. Det hamnar i slänten. Som till största - om inte till fullo - ligger på Eliles tomt. Detta är i strid med LOD. Så enligt mig finns det ett dagvattenproblem.
Det ligger på TS att visa att @Aleari faktiskt leder vatten över tomtgränsen in på hans tomt. Var är fotona på ledningarna, t ex diken och rör?
LOD handlar bara om att kommunen inte tar hand om dagvattnet enligt lagen om allmänna vattentjänster. Således kan trådens lokala omhändertagande av dagvattnet på tomtmark inte vara i strid mot LOD, det är per definition LOD. LOD innehåller ingen krav på att vatten inte får passera tomtgränser. T ex en gemensam dagvattenledning mellan flera olika tomter faller under LOD om den är enskild.
Jag utesluter inte att naturligt vatten från @Aleari s tomt kan bidra till en vattenbelastning på TS mur. Men det ger inte ett skadeståndsansvar för @Aleari . TS har eget ansvar för sin gamla knäckstensmur som uppenbarligen saknar adekvat avvattning i sin grundläggning eller bakomliggande jordmassor. Vatten tycks komma till muren från många olika håll inklusive det regnvatten som faller på TS egen fastighet (han uppger sig ju äga merparten av slänten).T ToRy skrev:
TS har uppgivit det. Du får naturligtvis tolka LOD hur ni vill men kommunen anger tydligt att de inte önskar anslutning till det kommunala dagvattennätet om det går att lösa med LOD. Både Ts och grannen har goda förutsättningar att lösa sin dagvattenhantering med LOD varför det inte finns skäl att ansluta tomter till allmänna ledningar.T ToRy skrev:LOD är enligt min och andras tolkning inte ett absolut nej till anslutning till dagvattnet, det är huvudalternativet om det är möjligt. Det finns många regler som får brytas om de inte är praktiskt möjliga att följa.
Må så vara men han har ju tydligt visat i denna tråd att han är beredd att agera självsvåldigt gång på gång. Två infekterade grannkonflikter som har lett honom till att planera stämning av sin nuvarande och tidigare granne.T ToRy skrev:
Det uppenbara för honom att göra är ju att gå över till @Aleari och be om ursäkt för sitt beteende och sen ordna med reparation av sin mur och avvattning av denna murs bakomliggande jordmassor och grundläggning så att den inte riskerar att rasa igen.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 959 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 959 inlägg
Du tycks inte förstå. Det är du som uppger dig ha ett dagvattenproblem, varför skulle då @Aleari lägga resurser på att göra en nyanslutning som du dessutom har uppgett kräver dragning av ledning över din tomt för att nå dagvattenanslutningen i gatan utanför din tomt. Det är ansvar som faller helt på dig. Och har du redan en dagvattenanslutning så har du ju redan svaret på vart du ska leda släntens vatten.E eliles skrev:Jo det finns ett kommunalt dagvattensystem som jag alltid varit ansluten till, som jag svarat Clas, så varför skulle inte fler få ansluta sig?
Nekas antagligen bara vid nybyggnation
Så otroligt ologiskt att bygga dubbla system och sen inte tillåta anslutning, om det nu verkligen skulle vara så. Det har dessutom renoverats nyligen troligen med utlopp till närbelägen å några tiotal meter bort.
HELA slänten + 1.5m ovanför ligger på min tomt!
Att påstå att det alltid set ut såhär är lögn. Stensättningen har tillkommit relativt sent.
Då är det väldigt tydligt var ansvaret ligger för släntens avvattning, det hamnar helt på dig som fastighetsägare. Det är inte dina grannars ansvar.E eliles skrev:
Vad menar du med relativt sent? Menar du att @Aleari har stensatt delar av sin tomt senaste året sen han köpte den? Så kan det ju inte vara eftersom betong och plattor ser rejält åldrad ut.E eliles skrev:
Redigerat:
Fast nu tolkar du bilderna som Fan läser bilden. Att det inte syns några strömmar av vatten på bilderna betyder inte att Alearis tomt har förmåga att suga upp vatten. Regnar det på bilderna? Inte vad jag kan se. Strömmar det vatten ur stuprören? Knappast...Claes Sörmland skrev:Jag vet inte hur du kan se det på bilderna. Jag ser inga strömmar av vatten. Att @Aleari infiltrerar vatten i den del av slänten som är i hans ägo är helt hans rätt.
Det ligger på TS att visa att @Aleari faktiskt leder vatten över tomtgränsen in på hans tomt. Var är fotona på ledningarna, t ex diken och rör?
Såvitt jag förstår innebär LOD att man ska ta hand om regn och smältvatten på sin egen tomt. För att kunna göra det effektivt bör man inte ha för mycket hårdgjorda ytor. Arealis har en hel del. Slänten ser ut att vara den största icke hårdgjorda ytan, men äger han verkligen den? Såvitt jag kan se äger Eliles större delen av den, om inte till och med hela.
Nu är det dessutom så att Arealis tomt ligger "uppströms" Eliles. Då behöver man vara extra noga med att man har rätt förutsättningar på sin tomt.
Du hävdar att "LOD innehåller ingen krav på att vatten inte får passera tomtgränser". Hela poängen med LOD är att man tar hand om vattnet på sin egen tomt. "Inom den enskilda fastigheten" är ett uttryck som återkommer i olika skrifter.
Eliles uppgav så sent som inlägget innan ditt senaste att det finns ett kommunalt dagvattensystem, som han själv dessutom är ansluten till.
Du kanske tycker det är uppenbart att den ende som behöver be om ursäkt här är Eliles. Jag kan nog tycka att den ursäkten borde vara dubbelriktad.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 959 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 959 inlägg
Så svartvitt är det inte. Man får tolerera även det vatten som rinner in över tomtgränsen från grannen, antingen som markvatten eller dagvatten. Man har även ansvar för funktionen av t ex ledningar för dagvatten som sedan tidigare leder in vatten från granntomten (det kan ju vara aktuellt här eftersom TS tomt är avstyckad för @Aleari s någon gång i forntiden och det kan ligga ledningar i backen.)T ToRy skrev:
Det man inte behöver tolerera, d v s det som ger skadeståndsansvar för grannen, är om denne börjar leda in dagvatten till ens tomt utan ens medgivande eller om grannen har en anläggning för dagvattensledning på sin tomt som går sönder och inte underhålls så att vatten strömmar in på ens tomt och orsakar skada. Notera att skada är nyckelordet här. Det måste finnas en påvisarbar skada. Och @Aleari måste ha vidtagit en åtgärd eller struntat i underhåll för att vara skadeståndsansvarig.
TS har inte visat att vatten leds in på hans tomt p g a att @Aleari har vidtagit någon åtgärd som orsakar detta eller att han har brustit i underhållet av en anläggning som leder dagvatten på hans tomt och som därmed läcker ut vatten på TS tomt.
Att lite vatten sipprar över tomtgränsen utan att orsaka skada ger inte skadeståndsansvar.
I det här fallet finns ingen skada påvisad utan bara en dåligt underhållen gammal knäckstensmur som tycks sakna fackmässig dränering av bakomliggande jordmassor. Allt ligger flera meter in på TS egen tomt och längst nedanför TS egen slänt.
Jag förstår uppriktigt inte hur du kan tro att grannen ansvarar för denna mur.